سه شنبه 31 مرداد 1396 - 8:46

رمزگشایی از لابی‌ فراکسیون امید؛ با وزرا واکنش ۹ چهره اصلاح‌طلب به عدم اعتماد بهارستان به بیطرف

رای نمایندگان مجلس به اعضای کابینه دوازدهم واکنش‌های متفاوتی را به دنبال خود داشته است. این در حالی است که اصلاح طلبان از رای آوری چند وزیر ناراحت هستند و عده‌ای نیز رای نیاوردن بیطرف وزیر پیشنهای نیرو را سیاسی ارزیابی می‌کنند. هرچند ۱۴۲ نماینده خواسته بودند در موافقت با وزیر نیروی کابینه اصلاحات  سخنرانی کنند اما در نهایت با کسب ۱۳۲ رای نتوانست اعتماد  بهارستان را جلب کند تا گمانه‌ زنی‌های متفاوتی در خصوص علل این مساله در رسانه ها مطرح گردد. ۹ واکنش از چهره‌های سیاسی اصلاح‌طلب را در این رابطه می‌خوانید؛ واکنش هایی که ماجرای لابی در مجلس برای رای اعتماد وزرا را نشان می‌دهد:

۱. روز گذشته محمود صادقی در صفحه توئیتر خود علت وزیر نشدن بیطرف را نپذیرفتن خواسته نمایندگان مجلس دانست و نوشت: «بیطرف در برابر اصرار نمایندگانی که دغدغه بی آبی حوزه انتخابی خود را دارند، حاضر نشد وعده‌ای برخلاف نظر کارشناسی خود بدهد.»

۲. امروز قاسم میرزایی نیکو، نماینده اصلاح طلب در باره میزان رای حبیب الله بیطرف گفت: «فراکسیون امید باید اسم آن‌دسته از اعضای خود را که به بیطرف رای ندادند منتشر کند»

۳. احمد مازنی، اما در رابطه با نگرفتن رای اعتماد وزیر پیشنهادی نیرو توسط نمایندگان مجلس اظهارات متفاوتی داشت. او گفت: «برخی از نمایندگان با پایبندی بر تعهد سیاسی خود به فراکسیون مربوطه به وزرا رای دادند، اما برخی دیگر از نمایندگان رای خود را براساس مسائل قومی و شخصی و خارج از رای فراکسیون‌ها مطرح کردند. این مسئله بیشتر در مورد آقای بیطرف دیده شد که کار تشکیلاتی منسجم و غیرشفافی صورت گرفت تا او رای نیاورد و ما این را در دقایق آخر متوجه شدیم. به نظرم بداخلاقی فراکسیونی در رای ندادن به آقای بیطرف اعمال شد.»

۴. سعید حجاریان تئوریسین جریان اصلاحات نیز امروز در بخشی از اظهارات خود در گفتگو با ایسنا به ماجرای دیروز مجلس اشاره کرد و گفت: «رای نیاوردن بیطرف و رای آوردن جهرمی با آن همه مخالف نشان می‌دهد که در کشور ما مشکلات جدی وجود دارد. خیلی حیف شد که شخصی مثل بیطرف نتوانست از مجلس برای تصدی مسولیت وزارت نیرو رای کافی به دست آورد.»

۵. زیباکلام در گفتگو با آفتاب یزد با اشاره به این موضوع که همه مقصر بودند نه فقط «بیطرف»، گفت: درباره عدم رای به بیطرف دلم نمی‌آید که یک چیز را نگویم، مجلس روزگذشته سعی داشت مسئله تقصیرات وی در سد گتوند را بهانه کند، از شما نمایندگان مجلس می‌پرسم مگر تا چه اندازه مسئولیت این سد متوجه بیطرف بود؟ مگر سایر ارگان‌ها مثل مجلس، مجمع تشخیص و سایر ارکان نظام که سیاست‌های کلان را بررسی می‌کنند با تصویب بودجه‌های این سد و سایر نظارت هایشان درباره سد مقصر نیستند؟ قصد تبرئه بیطرف را ندارم، اما تمام هیئت‌های دولت، مجلس و ارکان بعد از جنگ در این موضوع مقصرهستند و نه بیطرف.

۶. حسینعلی امیری، معاون پارلمانی روحانی با اشاره به این موضوع که موافق نبودن رئیس‌جمهور با وزارت «بی‌طرف» درست نیست به خبرگزاری ایسنا گفت: «قطعا وقتی رئیس‌جمهوری کسی را به مجلس معرفی می‌کند امیدوار است که وی از نمایندگان رای اعتماد بگیرد.»

۷. در این میان، اما افشاگری جواد امام، رییس بنیاد باران و از نزدیکان رئیس دولت اصلاحات باعث تامل است. او از جلسه مخفی با وزیر پیشنهادی نیرو و پاسخ منفی بیطرف به درخواست‌های چند نماینده خبر داد و در صفحه توئیت خود نوشت: «نتیجه صداقت، سلامت و پاسخ منفی ایشان به خواسته‌های آقایان (ت، و، ح، ن) درجلسه میدان آرژانتین بود.»

۸. یک نماینده از اعضای فراکسیون امید با اشاره به توئیت کنایه آمیز جواد امام درباره رای منفی برخی از نمایندگان اصلاح طلب به وزیر پیشنهادی نیرو گفت: اشاره به اسامی مختصر در این توئیت ناظر به نقش آقایان تاجگردون، وکیلی، حضرتی و نوبخت در رای منفی به بی طرف است. اما محمدعلی وکیلی در واکنش به خبر لابی او ضد وزیر پیشنهادی نیرو در صفحه توئیتر خود نوشت: «هیچ کس به اندازه من برای رای آوری بیطرف تلاش نکرد. چندبار آمادگی خود جهت سنخنرانی به جای دیگر موافقین را به ایشان و آقای تابش اعلام کردم.»

۹. عدم رای اعتماد به وزیر پیشنهادی نیرو در دولت یازهم مورد توجه رسانه‌های خارجی نیز قرار گرفته است. بی بی سی فارسی نوشت: «حبیب‌الله بیطرف، وزیر پیشنهادی نیرو نتوانست رای اعتماد مجلس را به دست آورد. او که در دو دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی وزیر نیرو بود، در روزهای اخیر به دلیل کارنامه‌اش در زمینه سدسازی در زمان وزارت مورد انتقاد شدید قرار گرفته بود.»

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=247336
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما