دوشنبه 14 اسفند 1391 - 13:52

حکایت آن زن که ۱۱ کیلو پسته خرید!

بویرنیوز: بررسی وضعیت بازار و قدرت خرید و الگوی خرید مردم، سوریه و نقش آن در مسائل منطقه‌ای و وضعیت امروز این کشور و نیز اخبار انتخاباتی از همراهی انحراف و فتنه از نگاه کیهان تا احتمال کناره‌گیری ائتلاف ۲+۱ به نفع هاشمی رفسنجانی، مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز کشور هستند.

حکایت آن زن که یازده کیلو پسته خرید

با نزدیک شدن به آخر سال که موسم حضور بیشتر ایرانی‌ها در بازار بوده، روزنامه‌ها نگاهی هم به خرید و قدرت خرید و هنگام مناسب خرید داشته‌اند.

روزنامه قانون در مطلبی با تیتر «حکایت آن زن که ۱۱ کیلو پسته خرید»، به سخنان مجتبی فراهانی، معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان پرداخته که از مردم درخواست کرده، بیش از نیاز خود کالا نخرند.

قانون نوشته است: «وقتی این سخنان را خواندیم به این نتیجه رسیدیم که در این مملکت مردمانی وجود دارند که بیش از نیاز خود می‌خرند. یعنی نه تنها از پس هزینه‌های خود بر می‌آیند، از پس هزینه‌های اضافه خود نیز برمی‌آیند. برای ما و اهالی این موضوع بسیار مهم بود و در لابلای صحبت‌هایشان فهمیدیم ایشان خانمی را دیده‌اند که ۱۱ کیلو پسته خریده بود و در جواب این سوال که چرا این قدر پسته خریده‌اید، گفته است: چون کمبود پسته است‌».

روزنامه خورشید بازار خودرو را مورد توجه بیشتر قرار داده ‌و با اشاره به حضور رئیس‌جمهور در وزارت صنعت و وعده‌ها و هشدارهای داده شده، تیتر اصلی صفحه نخست خود را «برای خرید خودرو تا غروب یکشنبه صبر کنید» برگزیده است.

این روزنامه نوشته است: شورای رقابت یکشنبه‌های هر هفته، جلسه‌ای برای تصمیم‌گیری در موضوع‌های مهم دارد. پژویان، رئیس شورای رقابت به خبرنگار خورشید گفته: متأسفانه مصوبه دیروز کارگروه حمایت از تولید به جلسه این هفته شورای رقابت نرسید.

به گفته وی تا برگزاری جلسه یکشنبه هفته آینده این شورا، روال اداری ابلاغ مصوبه مذکور طی خواهد شد و حتما در آن جلسه تصمیم قطعی درباره قیمت‌ها خواهیم گرفت. احتمالا جلسه روز یکشنبه هفته آینده تا غروب ادامه یابد. در نتیجه حداکثر در نخستین ساعت‌های شامگاه روز یکشنبه ۲۰ اسفند سال ۹۲ تکلیف قیمت‌های جدید روشن می‌شود.

تهران امروز نیز اطلاع داده است که در پی نشست روز گذشته رئیس‌جمهور با وزرای صنعت و اقتصاد و مدیران دو شرکت بزرگ خودروسازی و در پی دستور ویژه احمدی‌نژاد برای پرداخت ارز مبادله‌ای و تسهیلات هزار میلیارد تومانی به خودروسازان، ایران خودرو و سایپا برای کاهش ۱۰ تا ۲۲ درصدی بهای خودرو به جمع‌بندی رسیدند. اما احتمالا این موضوع یک پیش شرط دارد و آن شرطی است که نعمت‌بخش از انجمن خودروسازان مطرح کرده است. وی به اعتماد گفته: «قصد لجبازی نداریم؛ ارز رسمی بدهند قیمت خودرو می‌شکند».

روزنامه شرق اما در مطلبی به کاهش قدرت خرید کارگران پرداخته و بدون این که تغییرات ریالی دستمزد‌ها را در محاسبات خود وارد کند، در مطلبی نوشته است: روند افزایش درآمد‌ها و هزینه‌ها بر اساس رشد نرخ ارز، طی هشت سال گذشته نشان می‌دهد قدرت خرید مردم ۷۲درصد کاهش یافته است. افزایش قیمت دلار از ۸۷۴تومان در سال ۸۳ به ۳۲۰۰ تومان در ابتدای زمستان امسال، یعنی درآمد یک میلیون تومانی شما از هزار و ۱۴۴ دلار به ۳۱۳ دلار کاهش یافته است.

نگاه‌های متفاوت ایرانی به سوریه

در سایه چند تحول در صحنه سیاسی سوریه، امروز بشار اسد به صفحات روزنامه‌های ایران بازگشته است. دلیل اصلی این بازگشت‌ ریال، مصاحبه اسد با روزنامه انگلیسی ساندی تایمز است.

روزنامه شرق به پاسخ اسد در مورد قربانیان درگیری‌های سوریه پرداخته و نوشته است: «نام و نشانی هفتاد ‌هزار قربانی سوری را به من بدهید تا بگویم چگونه کشته شدند»، این پاسخ بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه است به پرسش ساندی‌تایمز، درباره قربانیان سوریه.

پاسخی که مخالفان سوری آن را غیرمسئولانه و تمسخر گرفتن ذهنیت مردم و جامعه جهانی دانسته‌اند. بشار اسد رییس‌جمهوری سوریه طی مصاحبه‌ای با روزنامه «ساندی‌تایمز» به سوالات خبرنگار این روزنامه درباره بحران سوریه پاسخ داده است. براساس گزارش این روزنامه، هنگامی که خبرنگار با اصرار بار دیگر علت افزایش قربانیان و مسأله توسل ارتش سوریه به خشونت را از بشار اسد پرسید، او بدون اینکه پاسخ این سوال را بدهد، گفت: «بریتانیا به تروریست‌ها کمک می‌کند و خواهان پایان بحران در سوریه نیست، اگر لندن خواهان پایان بحران در کشور ما بود هرگز برای مخالفان اسلحه ارسال نمی‌کرد‌».

کیهان و خورشید به ‌رغم مواضع متفاوتشان در برخی مسائل دیگر، همین بخش مربوط به انگلی را مهم‌تر دانسته‌اند و این که هیچ کشوری در خاورمیانه به انگلیس اعتماد ندارد. تهران امروز و وطن امروز سخنان اسد درباره سوریه را مهم دانسته‌اند که به اسرائیل هشدار داده ‌منتظر تلافی باشد.

افزون بر سخنان اسد، نقش منطقه‌ای سوریه نیز مورد توجه روزنامه‌های امروز قرار گرفته است. خراسان در یادداشت روز خود به اعدام دو فلسطینی در اردوگاه یرموک توسط جبهه النصره از گروه‌های تروریستی مخالف دولت سوریه پرداخته و با اشاره به اظهارات امیر قطر و نخست وزیر ترکیه در اجلاس ائتلاف تمدن‌ها در وین، آن‌ها را نمونه‌های بارز تلاش برای «جعل محور مقاومت» دانسته است. افرادی که هنگام سخنوری و شعار دادن، ادعای حمایت از مردم فلسطین دارند، اما در افزایش حجم مبادلات اقتصادی با رژیم صهیونیستی با هم رقابت می‌کنند. وطن امروز نیز در ستون یادداشت روز خود، ایستادگی سوریه را باعث اوج‌گیری منطقه‌ای ایران دانسته است.

انتخابات: از انحرافی‌ها تا کنار کشیدن ۲+۱ به نفع هاشمی رفسنجانی

ائتلاف ۲+۱ و گروه موسوم به جریان انحرافی، اصلی‌ترین سوژه‌های انتخاباتی امروز روزنامه‌ها هستند. در حالی که مجموعه روزنامه ایران، از مخالفین دولت می‌خواهد که وقتی از همراهی انحراف و فتنه خبر می‌دهند، تعریف خود را از این جریان‌ها به طور روشن اعلام کنند؛ روزنامه کیهان در یادداشت روز خود که حسین شریعتمداری با غیبتی چند روزه آن را نوشته است، دعوای بین این دو جریان را جنگ زرگری دانسته است. کیهان با ذکر نسائلی که آن‌ها را دلیل مواضع یکشان آن‌ها دانسته، به دنبال اثبات نظر خود رفته است.

روزنامه اعتماد در صفحه نخست خود تصاویری از ولایتی و کرباسچی را در کنار یکدیگر قرار داده است. در حالی که کرباسچی صلاح کشور را به بازگشت به پیش از سال ۸۸ دانسته، از سخنان ولایتی این نکته مورد توجه قرار گرفته ‌که «به آینده فکر کنیم نه گذشته».

چهره رسانه‌ای امروز ائتلاف ۲+۱ از زاویه‌ای دیگر مورد توجه روزنامه آرمان قرار گرفته است. آرمان در مطلبی با نام «احتمال کناره‌گیری ائتلاف ۱+۲ به نفع آیت‌الله ‌هاشمی»، به بخشی از سخنان ولایتی اهمیت داده ‌و نوشته: «خبرنگاری دیگر از ولایتی درباره تغییر احتمالی در ائتلاف، با حضور ‌هاشمی‌رفسنجانی در عرصه و کناره‌گیری او به نفع وی سوال کرد که ولایتی پاسخ داد: بنده تابع تصمیم‌گیری در ائتلاف سه‌گانه هستم و هر چه در این مجموعه تصمیم گرفته شود، عمل می‌کنم‌».

ایران دیگر روزنامه‌ای است که امروز به نقش رئیس مجمع تشخیص در انتخابات پیش رو پرداخته است. این روزنامه در مطلبی با عنوان ««رفسنجاني» اين بار روي صحنه يا پشت صحنه؟»، نوشته است:

اگر بخواهيم به اختصار از استراتژي و سناريوهاي مدنظر هاشمي در انتخابات آتي سخن بگوييم بايد آن را در 4 عنوان خلاصه كنيم.

1- حضور مستقيم به عنوان نامزد

2- حضور به عنوان ليدر جريان اصلاحات يا حامي آنان و پدر معنوي جمعي از اصولگرايان

3- حمايت از كانديداي طرح دولت وحدت ملي

4- و دست آخر حمايت از كانديداي خاص خود كه بسياري از حسن روحاني در اين قامت سخن مي‌گويند.

آخرین نگاه انتخاباتی امروز هم به ویژگی‌های نامزد مطلوب برای انتخابات سال آینده اختصاص دارد. روزنامه قانون با اشاره به طرح نام‌های گوناگون نوشته است: در یکی از آخرین اظهار‌نظر‌ها دیروز دبیر کل حزب مؤتلفه اسلامی ‌با اشاره به معرفی نامزد این حزب به جبهه پیروان خط امام و رهبری گفته است: معرفی آقای آل اسحاق پاسخ به مطالبات اقتصادی مردم است. سخنان محمد نبی حبیبی در حالی بیان می‌شود که یحیی آل اسحاق بار‌ها اعلام کرده است که هیچ علاقه‌ای به کاندیداتوری ندارد و این شغلی که بر مرکبش سوار است را بسیار دوست دارد. حبیبی ادامه داده است: آل اسحاق با تجربیات گران‌سنگی که در تئوری و عمل دارد، می‌تواند پاسخگوی مطالبات مردم در حوزه اقتصاد و مسائل اجتماعی و سایر شئون اداره کشور باشند.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=24660
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما