شنبه 28 مرداد 1396 - 10:20

گزارش بویرنیوز از چهارمین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی + تصاویر

چهارمین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در حال برگزاری است.

به گزارش بویرنیوزبه نقل از ایلنا، چهارمین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی با ارائه برنامه‌های آخوندی برای وزارت راه و شهرسازی در حال برگزاری است.

ساعت ۹:۳۵

رایزن‌های اقتصادی از اتاق‌های اصناف، بازرگانی و تعاون انتخاب شوند

رایزن‌های اقتصادی از اتاق‌های اصناف، بازرگانی و تعاون انتخاب شوند/ چه کسی باید به فکر تولیدکنندگان مظلوم باشد؟

شهباز حسن‌پور بیگلری نماینده مردم سیرجان و بردسیر نماینده مخالف وزیر پیشنهادی وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت در کابینه دولت دوازدهم صبح امروز در جلسه بررسی صلاحیت‌ وزرا در مجلس اظهار داشت: مخالفت بنده از نوع سیاسی و جناحی و حزبی نیست و تنها در راستای مجلس پرسشگر و دولت پاسخگو است.

او افزود: روی سخن من با آقای جهانگیری است که بهتر از هر کسی با حوزه صنعت، معدن و تجارت آشنایی دارد و از ایشان انتظار می‌رفت تیم اقتصادی‌ را به مجلس معرفی کند که هماهنگ‌تر از تیم کنونی باشد.

حسن‌پور ادامه داد: با توجه به برنامه‌هایی که ارائه شد، قرار بود ایران در سال ۱۴۰۴ به اوج ترقی و پیشرفت دست یابد و رتبه اول منطقه را به دست آورد. آیا اکنون ایران با توجه به شرایط کنونی می‌تواند به جایگاه برتر منطقه برسد.

این نماینده مجلس ادامه داد: موضوع بعدی بحث اقتصاد مقاومتی است که تنها نسخه نجات ایران اسلامی محسوب می‌شود. برای ایجاد یک میلیون شغل در کشور هماهنگی دولت و مجلس و عزم ملی راهگشا است. ضمن آنکه سایر دستگاه‌ها از دستگاه قضا تا نیروهای مسلح برای اجرای فرمان امام باید هماهنگ شوند.

او افزود: اولین وزارتخانه‌ای که باید به میدان بیاید، وزرات صنعت، معدن و تجارت است تا بتواند وضعیت اسف‌بار بازار را کنترل کند.

حسن‌پور با اشاره به تعطیلی ده‌ها هزار مغازه گفت: چراغ این مغازه‌ها امروز خاموش شده این در حالی است که اگر کارمندی در کشور حقوق عقب‌مانده داشته باشد، این موضوع را در بوق می‌کند.

او گفت: موضوع امروز ما بحث واردات بی‌رویه نیست. مشکل اصلی بحث صادرات است و اینکه باید مشخص شود برای صادرات و نقدینگی در بازار چه اقداماتی انجام می شود. هیچ تسهیلات ویژه‌ای به اصناف کشور که تولیدکنندگان واقعی هستند داده نمی‌شود. ضمن آنکه یارانه تولید و جایزه صادراتی نیز بسیار کمرنگ شده است.

نماینده مردم سیرجان و بردسیر ادامه داد: از یارانه تولید ریالی به تولیدکنندگان پرداخت نشده و چه کسی باید به فکر تولیدکنندگان مظلوم باشد.

او گفت: بدترین شرایط در بخش اصناف تولیدی-توزیعی کشور است که مجبور به پرداخت مالیات هستند.

این نماینده مجلس با اشاره به جایگزینی درآمدهای نفتی گفت: در بخش معدن اتفاقی رخ نداد. این در حالی است که با رونق بخشی به این حوزه می‌توان نرخ بیکاری ۲۵ درصدی را کاهش داد.

او گفت: معادن بزرگ در اختیار دولت هستند که خلاف اصل ۱۴۴ قانون اساسی است.  معادن خصولتی‌اند و مردم جایگاهی به عنوان سرمایه نظام در آن ندارند. امروز ۲۰۰ معدن تعطیل شده در کشور داریم. این درحالی است که اگر در بخش واردات ماشین‌آلات سنگین تسهیلاتی به وجود می‌آمد و مجوزها به جای زمان طولانی در زمان کوتاه‌تری ارائه می شد مشکل معادن حل می‌شد.

نماینده بردسیرافزود: آقای شریعتمداری باید به صورت شفاف بیان کند چه تصمیماتی برای معدن اتخاذ خواهند کرد.

حسن‌پور ادامه داد: در حوزه رایزنی‌های اقتصادی هیچ سازوکار مناسبی وجود ندارد و استراتژی مشخصی نیست. این در حالی است که انتصاب رایزن‌ها باید به اتاق‌های اصناف، بازرگانی و تعاون واگذار شوند.

او گفت: بنده در یکی از سفرهایم به خارج از کشور متوجه شدند که این رایزن اقتصادی نه تنها با شرکت‌های بزرگ این کشور ارتباطی برقرار نکرده بلکه تنها راه مدرسه فرزند خود و مسیر سفارت را  می‌داند و ۱۰ اقتصاددان برتر این کشور را نمی‌شناسد و جای تاسف دارد.

حسن‌پور با اشاره به کمبود آب در کشور گفت: ۷.۵ میلیون تن فولاد روی زمین مانده و باید در خصوص آب تدبیری درست اندیشیده شود. انسجام و هماهنگی بین وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت، کار، رفاه و جهاد کشاورزی و وزارت اقتصاد باعث خواهد شد تا مشکل اشتغال در کشور حل شود.

او افزود: همچنین در خصوص شهرک‌های صنعتی باید گفت هم اکنون ۲۰ درصد از واحدهای شهرک‌های صنعتی فعالند و قیمت زمین در این شهرک‌ها به حدی بالا است که کسی توانایی خرید آن را ندارد. این در حالی است که باید زمین به صورت رایگان در اختیار فعالین اقتصادی قرار گیرد تا بتوانند خدمات خود را ارائه دهند.

 

ساعت ۹:۰۰

ابطحی:‌ درباره معرفی سرپرست وزرات علوم شورای نگهبان استفساریه بدهد/ لاریجانی: عدم معرفی هیات وزیران به طور کامل یک استثنا است

محمدجواد ابطحی در جریان نشست علنی امروز مجلس در اخطاری با استناد به اصل ۸۷ قانون اساسی خطاب به رئیس مجلس گفت: صحبت‌های جناب عالی درباره اینکه دولت می‌تواند در شرایط اضطرار به جای معرفی وزیر سرپرست معرفی کند، قابل تامل است.

او با استناد به اصل ۱۳۵ قانون اساسی تاکید کرد: آنچه ذیل این اصل در مورد اینکه رئیس جمهوری می‌تواند برای وزارتخانه‌ای سرپرست معرفی کند، مطرح می‌شود مربوط به زمانی است که کابینه تشکیل شده باشد چرا که در این اصل آمده رئیس جمهوری می‌تواند به جای وزرایی که استیضاح شده یا مجلس به آنها رای اعتماد نداده، سرپرست معرفی کند.

این نماینده اصولگرای خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی همچنین با استناد به مواد ۲۰۴ و ۲۰۶ آیین نامه داخلی مجلس گفت:  این مواد تاکید بر هیات وزیران دارد و همچنین در اصل ۱۳۷ قانون اساسی نیز که مربوط به مسئولیت مشترک هیات وزیران است بر این مساله تاکید شده و علاوه بر این باید در نظر بگیریم هنگامی که قرار است به وزیر آموزش و پرورش رای بدهیم طبیعتا باید ترکیب کابینه را در نظر داشته باشیم و هنگامی که وزیر علوم معرفی نشده، چگونه می‌توانیم به وزیر آموزش و پرورش رای بدهیم.

عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس خاطرنشان کرد: رئیس جمهوری باید هیات وزیران را معرفی می‌کرد. ممکن بود حین معرفی یک نفر فوت کند یا تصادف کند که البته این استثنا است و نباید استثنا را قاعده قرار داد.

ابطحی خطاب به رئیس مجلس گفت: با این حساب راه و چاره این است که اگر جنابعالی بر نظرتان اصرار دارید لازم است استفساریه فوری از شورای نگهبان دریافت شود.

او همچنین به انتشار برخی حواشی در مورد وزیر پیشنهادی مخابرات در رسانه‌ها اشاره کرد و گفت: این افتخار است که کسی سرباز گمنام امام زمان باشد.

علی لاریجانی در واکنش به این تذکر اعلام کرد: درباره اینکه می‌گویید عدم معرفی هیات وزیران به طور کامل یک استثنا است باید بگویم که کاملا درست است اما باید ببینیم اگر این استثنا رخ داد چه کنیم.

او با اشاره به نطق رئیس جمهوری در روز نخست بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی یادآور شد: آقای روحانی گفته‌اند که شب قبل  وزیری که انتخاب کردیم، استفعا داد. این استثنا است. همه وزرا که استعفا نمی‌دهند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: سوال این است که نصاب «هیات وزیران» در قانون اساسی چیست. در قانون اساسی بر لزوم تشکیل «مجلس شورای اسلامی» تاکید شده است آیا منظور تمامی ۲۹۰ نماینده است یا اینکه نصابی وجود دارد. اگر در ترکیب هیات وزیران یک نفر غایب بود نمی‌توان به آ‌ن «هیات وزیران» اطلاق کرد. علی القاعده می‌توانیم بپذیریم.

لاریجانی در عین حال تصریح کرد: البته من مخالف نظر شما نیستم و حتی می‌توان از شورای نگهبان نیز سوال کرد اما فی الحال باید خودمان تصمیم بگیریم.

 

ساعت ۹:۰۰

  ۱۹ میلیون نفر در بد مسکنی مطلق زندگی می‌کنند/ جلوی شهرفروشی در ایران را گرفتیم

عباس آخوندی صبح امروز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی و در جریان رسیدگی به صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم، در تشریح برنامه‌های خود برای وزارت راه و شهرسازی و دفاع از آن، با تبریک سالروز ورود آزادگان به کشور و تشکر از مجلس برای رسیدگی به صلاحیت وزرا طی روزهای گذشته گفت: از ۱۳۲ نماینده‌ای که برای دفاع از من ثبت نام کرده و کسانی که از من دفاع کرد‌ه‌اند و همچنین کسانی که در مخالفت با من رنج نقد را به جان خریدند، تشکر می‌کنم.

او با بیان اینکه برنامه وزرا همان برنامه پنج ساله ششم است که در مجلس به تصویب رسیده و وزرا باید برای اجرای آن برنامه داشته باشند، اظهار داشت: با توجه به مسائل مطرح شده در حوزه مسکن ابتدا در این باره سخن می‌گویم. بخش مسکن دست‌کاری‌شده‌ترین بخش در اقتصاد ملی ایران است. تعداد خانوار موجود در ایران، حدود ۲۴ میلیون و ۱۹۰ هزار مسکن است و ما حدود تعداد ۲۵ میلیون و ۴۰۰ هزار خانه داریم.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی ادامه داد: بیشتر از خانوار در کشور، خانه داریم ولی این آمارها نشاندهنده وضع مسکن خوب است؟ قطعا خوب نیست.

آخوندی با بیان اینکه آمار سال ۹۵ نشان می‌دهد دو میلیون و ۵۸۷ هزار خانه داریم که ظرف پنج ساله کشور دو میلیون خانه خالی در کشور افزوده شده است، تصریح کرد: دو میلون و ۱۰۰ هزار خانه به عنوان خانه دوم در کشور وجود دارد. مجموع این خانه‌های خالی و خانه‌های دوم نشان می‌دهد حدود ۴۷۰ میلیارد دلار ثروت کشور در قالب خانه‌های خالی و خانه‌های دوم اتلاف شده است. این وضعیت بازار دست‌کاری‌شده مسکن در ایران است.

او افزود: در سال ۹۲ نسبت به سال ۸۴ قیمت زمین در تهران ۹ برابر افزایش یافته و قیمت آپارتمان نیز شش برابر شده است در حالی که شعار دولت قبل حذف قیمت زمین از آپارتمان بود. ۱۹ میلیون نفر در بد مسکنی مطلق زندگی می‌کنند.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با اشاره به تراکم‌فروشی و خانه‌سازی انبوه در منطقه ۲۲ تهران خاطرنشان کرد: عید نوروز با آقای جهانگیری در حال رفتن به سمت کرج بودیم. به ایشان خانه‌سازی‌ها و آپارتمان‌سازی‌های دو طرف بزرگراه همت و منطقه ۲۲ را نشان دادم. تمام خانه‌ها خالی است و به تعداد خانه‌های خالی در حال افزوده شدن است.

آخوندی با بیان اینکه ۳۱ هزار خانه خالی در تهران وجود دارد، ابراز داشت: وجود این میزان از خانه در کشور، اتلاف منافع مالی است. قطبی شدن شهر نسبت به شمال و جنوب شهر بیش از ۱۲ برابر شده است. آیا این قطبی شدن همان عدالت اجتماعی است که ما در انقلاب و جمهوری اسلامی به دنبال آن بودیم؟‌

او با بیان اینکه بانک مسکن برای یارانه‌های مسکن بیش از ۲۲ هزار میلیارد تومان ادعای مطالبه از دولت کرده است، عنوان کرد: ما باید برای خروج از این وضعیت کاری می‌کردیم. این وضعیتی است که من در سال ۹۲ مسئولیت این وزارتخانه را برعهده گرفتم. آیا این اتفاق تصادفی است یا نتیجه سوداگری و فساد بازار ساختمان در ایران است؟

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در پاسخ به این انتقاد که برای جلوگیری از برج‌سازی چه کردید؟ یادآور شد: برای جلوگیری از برج‌سازی، جلوی شهرفروشی در ایران را گرفتیم. ما جلوی مجوزفروشی و تراکم‌فروشی را در ایران را گرفتیم. هم‌اینک تورم مسکن از تورم عمومی کشور هم پایین‌تر است. اگر قیمت زمین رشد نکرده است، به خاطر آن است که جلوی فساد را گرفتیم. وزارت راه و شهرسازی در مقابل شهرفروشی در ایران ایستاد.

او ادامه داد: وضعیت مسکن در این شرایط امکان پذیر نبود. اینکه همزمان با تورم ۵۰ درصدی در این حوزه ، شهرفروشی، بحث خانه اولی‌ها، بافت‌های فرسوده و … رشد مسکن ادامه پیدا کند.

او تاکید کرد: آیا در این شرایط تداوم رشد افتخارآمیز است؟ بنده هیچ تمایلی ندارم در این افتخار نقشی داشته باشم.

آخوندی با اشاره به چهار گروه که در حوزه مسکن مشکل دارند اظهار د اشت: معتقدم اصلی‌ترین مخاطبان مسکن خانه اولی‌ها، حاشیه‌نشین ها با جمعیت ۱۱ میلیون نفر، بافت فسروده با جمعیت ۸ میلیون نفر و گروه‌های کم درآمد هستند. حال اینکه آیا مسکن مهر توانست پاسخ این چهار گروه را بدهد.

وزیر پیشنهادی دولت دوازدهم با تاکید بر این پاسخ نیاز مسکن در بافت فرسوده در پرند و پردیس نبود، ادامه داد: آیا مسکن مهر توانست مساله خانه اولی‌ها، بافت فرسوده و حاشیه نشینی را حل کند؟

او افزود: آیا ادامه پروژه مسکن مهر که هزینه ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی برای دولت داشت منطقی است؟ آیا می‌خواهیم این پروژه ادا مه پیدا کند؟

آخوندی تاکید کرد: بنده در چهار سال گذشته در سخت‌ترین شرایط قرار گرفتم و متعهد بودم که خانه به خانه تعهدات دولت قبل را انجام دهم و در این سال‌ها ۹۰۰ هزار واحد مسکونی با تکمیل تمام امکانات روبنایی و زیربنایی به متقاضیان تحویل داده‌ام.

او گفت: این در حالی بود که همین نماینده‌های مجلس برای تحویل ناقص مسکن مهر در دولت قبل اعتراض داشتند اما تمام تلاش بنده این بود که واحدها را به صورت کامل تحویل دهم.

وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم تاکید کرد: من هم می‌توانستم وزیر محبوب باشم و هر روز یک بار می‌توانستم در مراسم افتتاح مسکن مهر حضور داشته باشم اما این کار را نکردم و معروف شدم به وزیری که با مسکن مهر بی‌مهری می‌کند.

او تاکید کرد: اما در این شرایط تمام واحدها را در بهترین وضعیت ممکن تحویل داده‌ام و باقی واحدها را هم با همین روند به متقاضیان تحویل می‌دهم.

آخوندی ادامه داد: از تمام فرصت‌های تبلیغاتی که وجود داشت استفاده نکردم به خاطر اینکه نشان دهم نباید پروژه مسکن مهر ادامه داشته باشد حال آیا شما وزیری می‌خواهید که به این وضعیت موجود ادامه دهد و محبوب باشد؟

وزیر پیشنهادی دولت دوازدهم برای وزارت راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه معتقدم در حوزه مسکن نیاز به اصلاحات ساختاری وجود دارد ادامه داد: از پشت همین تریبون بارها مقامات و مسئولین گفته‌اند که کشورمان چقدر با مشکلات ساختاری مواجه است و این مشکلات باید حل شود و من هم در همین سمت قرار گرفته‌ام.

آخوندی افزود: باید به سمت اصلاح بافت فرسوده، حل حاشیه نشینی و رفع مشکل خانه اولی‌ها برویم. بنابراین نیاز به وزرایی داریم که از خودشان بگذرند . بنده برای اصلاح ساختار حوزه مسکن نترسیدم و جلوی سوداگران و شهرفروشان از هیچ کسی نترسیدم.

او ادامه داد: در این مسیر هزاران تهمت به بنده زدند و در جلسه استیضاح من مدعی شدند که مالک ۱۲۰ شرکت هستم. آیا تهمتی از این بزرگتر وجود دارد؟ هیچ یک ازاین تهمت‌ها که به من زدند صحت نداشت و این موضوعات در مراجع قضایی مطرح شد و حتی یک مورد هم به اثبات نرسید.

آخوندی با بیان اینکه می‌خواهم شهرفروشی را متوقف کنم و مشکلات حاشیه نشینی و بافت فرسوده را حل کنم اظهار داشت: تاکنون دو هزار و ۷۰۰ محله بدمسکن شناسایی شده است و برای رفع مشکلات این محله‌ها ۱۰ برنامه ۱۰ ساله تدوین کرده‌ایم و هر سال ۲۷۰ محله را احیا می‌کنیم. باید توجه داشته باشیم مساله هر محله با محله دیگر متفاوت است و نمی‌توانیم یک نسخه برای رفع مشکلات تمام محله‌های بافت فرسوده داشته باشیم.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی دولت دوازدهم با اشاره به اظهارات رئیس جمهوری درباره بافت فرسوده گفت: بسیار خوشحالم که رئیس جمهوری درباره بافت فرسوده صحبت می‌کند و این می‌تواند پشتوانه دولت بعد باشد.

او با اشاره به مسئله پس‌انداز، بیان کرد: بیش از ۴هزارو ۵۰۰ میلیون تومان در بافت‌های فرسوده و حاشیه‌ای تجهیز منابع کردم.  تاثیرات هشت درصدی بدون اینکه از دولت تقاضای یک ریال یارانه کرده باشم صورت گرفته‌ است. آیا خوب است که یارانه را به گونه‌ای استفاده کنیم تا ۱۰ سال دیگر دولت به بخش مسکن بدهکار باشد؟ باید به دنبال راهکارهای درازمدت برویم و تمام بحث من تمرکز در بخش مسکن بافت‌های حاشیه‌ای است.

او افزود: خوشبختانه نمایندگان در برنامه ششم بافت فرسوده مسکن را در نظر گرفتند و برای آن ردیف تعیین کردیم. من وقتی آمدم در زمینه بافت فرسوده ۳۷ میلیارد تومان اعتبار در کل کشور بود و معتقدم مسئله مسکن را نمی‌توان در بیابان‌ها حل کرد و باید در درون بافت مسئله مسکن حل شود.

آخوندی در رابطه با مسکن اجتماعی گفت: در این بحث به دنبال این هستیم که افراد کم ‌درآمد در کجا قرار دارند که یا زیر نظر کمیته امداد امام، بهزیستی و یا سازمان تامین اجتماعی بنیاد مسکن هستند. ما بنیاد مسکن و حساب ۱۰۰حضرت امام را مدنظر قرار دادیم تا سالی صدهزار مسکن اجتماعی را تولید کنیم و دولت زمینه تسهیلات و امکانات می‌دهد و این در هیات وزیران و برنامه ششم به تصویب رسید و با توجه به حصول هزاران تعهدی که در بخش مسکن مهر بود، متعهد شدیم همزمان با مسکن مهر بتوان این دو پروژه را انجام داد و خوشبختانه اکنون انجام شده است.

آخوندی ادامه داد: با توجه به بحث حمل و نقل در ایران، ۲۱۷ هزار کیلومتر راه روستایی آزاد‌راه داریم که کل ریل فرعی و اصلی کشور ۱۳ هزار کیلومتر است. در سال گذشته حدود ۴۲۸ میلیون تن بار جابجا شده است که ۴۰ میلیون تن برعهده ریل بوده است و در سال گذشته رکورد حمل و نقل ریلی زده شده است که نسبت به سال ۹۲ سی درصد رشد داشته‌ایم.

وزیر پیشنهادی راه وشهرسازی اظهار داشت: سالانه ۷۰۰ میلیون سفر از حاشیه به تهران صورت می‌گیرد که ۲ درصد برعهده ریل است و ما در برنامه ششم مکلفیم که ۳۰ درصد بار به حمل و نقل بر روی ریل گذاشته شود. یعنی ۴۰ میلیون تن حمل و نقل ریلی در ۱۴۰۰ باید به ۲۰۰ میلیون تن برسد که بیش از ۶ درصد رشد داشته باشد. که اگر مجلس به کمک دولت بیاید این مسئله حتماً محقق خواهد شد.

او ادامه داد: کل میانگین توسعه خطوط ریلی قبل از این دوره سالانه ۱۸۰ کیلومتر بوده که امیدواریم ۱۸۰۰ کیلومتر خط ریلی را مورد بهر‌ه‌برداری قرار دهیم  که یک اتفاق بزرگ در صنعت حمل و نقل ریلی است که هیچ گاه چنین اتفاقی در صنعت نیفتاده است.

آخوندی در رابطه با چگونگی انجام این مسئله گفت: از طریق تامین مالی بین‌المللی این کار را انجام خواهیم داد. درمدت تصدی‌ در وزارت راه و شهرسازی قطار تهران – اصفهان، از طریق تامین مالی بین‌المللی و قطار تهران- مشهد به مبلغ ۲ میلیارد دلار از طریق چینی‌ها تامین مالی شد و برای اولین بار از هندی‌ها برای توسعه چابهار تامین اعتبارگرفته شد و برای خط چابهار به سمت اصفهان و قطار زابل- بیرجند- مشهد با هندی‌ها در حال مذاکره هستیم و خط آهن اصفهان به اهواز با کره‌ای‌ها بیش از ۳.۵ میلیارد پیشنهاد گرفتم.

او افزود: به برکت استفاده از برجام بیشترین وزارتخانه‌ای که استفاده کرد وزارت راه و شهرسازی بود و استفاده از منابع بخش خصوصی از جمله مواردی است که در آن فعالیت داشته‌ایم.  میزان آزادراه‌ها در حال حاضر ۲هزار و ۲۳۰ کیلومتر است که به ۵ هزار کیلومتر می‌رسد وباید ۳ هزار کیلومتر آزادراه جدید بسازیم.

آخوندی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: شما بهتر می‌دانید وضع بودجه چگونه است اما وزارتخانه‌ای که من در آن بودم تنها وزارتخانه‌ای بود که از بودجه بین‌المللی استفاده کرد. ما با بخش خصوصی نیز تعاملات خوبی داشتیم.

او در ادامه افزود: بخش خصوصی در سال ۲۸ هزار میلیارد تومان قرارداد با ما امضا کرد که وضعیت موجود را بهبود بخشیدیم. همچنین ۱۳ هزار میلیارد تومان دیگر نیز در هیات وزیران نیز به تصویب رسیده که مجموع این دو تا ۴۵ درصد بودجه وزارتخانه را تشکیل می‌دهد.

وزیر راه، مسکن و شهرسازی پیشنهادی برای دولت دوازدهم اعلام کرد: ۶۰ هزار میلیارد تومان توافق دیگر صورت گرفته است. تاکنون زیرساخت‌ها برای ایران در بخش جاده و ریل بوده اما ما این امر را به بخش‌های دیگر گسترش دادیم.

او با اشاره به اقدامات انجام شده در وزارت راه، مسکن و شهرسازی بیان کرد: فرودگاه شیراز با سرمایه‌گذاری ۲۸۰ میلیارد تومانی بخش خصوصی حال و روز خوبی دارد. در ترمینال سلام فرودگاه بین‌المللی امام خمینی ما ۵۵ میلیارد تومان با بخش خصوصی قرارداد داریم.

او ادامه داد: همکاران ما به بخش بنادر اشاره کردند. باید بگویم ۴۲۰ میلیون دلار توسط بخش‌های غیر دولتی در بنادر سرمایه‌گذاری شده که ظرفیت این بنادر را از ۲.۵ به ۸.۵ افزایش داده است. این کار بزرگی است که در طی این چهار سال انجام شده است.

آخوندی ادامه داد: توسعه حمل و نقل ریلی بسیار گسترش پیدا کرده است. در چند ماه آینده ما راه نقاب به اسفراین را بهره‌برداری خواهیم کرد.

او در ادامه خاطرنشان کرد: صندوق توسعه ملی یکی از بخش‌هایی است که ما در آن ورود کرده‌ایم و می‌خواهیم در بخش حمل و نقل از آن استفاده کنیم. شما به من اجازه دادید که کارهای خوبی را انجام دهم. مثلاً یک ایستگاه فقط محل پیاده شدن و سوار شدن مسافرین بود اما در حال حاضر مرکز توسعه شهری شده است.

وزیر راه، مسکن وشهرسازی پیشنهادی دولت دوازدهم گفت: می‌دانم در چند روز گذشته پیامک‌هایی به شما زده شده که از من در مورد نظام مهندسی سوال کنید. بر کسی پوشیده نیست که نظام مهندسی ما به طور جامع نوشته شده و من نیز یکی از توسعه‌دهندگان اصلی آن بود. بحث این است که ما در نظام مهندسی امضافروش هستیم. حال باید بررسی کنیم چگونه می‌خواهیم جلوی امضا فروشی را بگیریم.

او خاطرنشان کرد: مالک خودش باید مهندس ناظر را انتخاب کنند و مهندسان باید خودشان محور اجرای کار باشند. یقین بدانید در بحث نظام مهندسی ما مشکلات را حل و فصل خواهیم کرد.

آخوندی درباره اقدامات وزارتخانه متبوعش در استفاده از جوانگرایی گفت: این وزارتخانه بیش از ۶۵ هزار کارمند دارد که ۲ هزار نفر آنها مدیران کل هستند. قصد ما این است که نسل آینده‌‌ای از مدیران را کادرسازی کنیم و تربیت کنیم.

او در ادامه تشریح کرد: تمام مهندسان زیر ۴۰ سال شناسایی کردیم و با یک کنکور داخلی قطعا خواهیم توانست بهترین مدیران را انتخاب کنیم تا وزارت راه، مسکن و شهرسازی به نتایج مطلوبی دست یابد.

ساعت ۸:۴۶

طرح‌ ساماندهی ۱۱ هزار هکتار بافت‌ فرسوده در دوره وزارت آخوندی انجام شد

نماینده سنندج گفت: این در حالی است که تعداد زیادی پروژه نوسازی راه‌های کشور و همچنین ۱۱هزار هکتار ساماندهی به بخش بافت‌های فرسوده از جمله طرح‌هایی است که در زمان وزارت ایشان انجام شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سید احسن علوی نماینده سنندج در مجلس شورای اسلامی که به عنوان یکی از نمایندگان موافق عباس آخوندی وزیر پیشنهاد راه و شهرسازی در صحن مجلس حاضر شده بود، گفت: وقتی معدل یک وزیر را می‌گیریم به این نتیجه می‌رسیم که آیا او توانسته در محاسبات خود به خوبی عمل کند یا نه. آخوندی یکی از وزرایی است که توانست به صورت متنوع فعالیت و برنامه ‌های خود را پیش ببرد.

او ادامه داد: این درحالی است که تنها ۳۰ درصد از بودجه به این وزارتخانه تخصیص داده شده بود. در زمان وزارت عباس آخوندی بر وزرات راه و شهرسازی ۲۵ پروژه ریلی، ۴۰ پروژه جاده‌ای و ۱۰ پروژه فرودگاهی انجام شده است.

این نماینده مجلس افزود: این در حالی است که تعداد زیادی پروژه نوسازی راه‌های کشور و همچنین ۱۱هزار هکتار ساماندهی به بخش بافت‌های فرسوده از جمله طرح‌هایی است که در زمان وزارت ایشان انجام شده است.

علوی با اشاره به هزینه انجام شده گفت: صدهزار میلیارد هزینه‌ای است که برای این پروژه‌ها صرف شده است. توانمندسازی، فرصت‌طلبی، باهوشی از جمله خصوصیت‌های وزیر راه و شهرسازی دولت تدبیر و امید است.

او در پایان خاطرنشان کرد: ما می‌توانیم با استفاده از عباس آخوندی در وزارتخانه راه و شهرسازی آیندگان را از بهره‌مندی حمل و نقل کشور بهره‌مند کنیم.

ساعت ۸:۴۰

برخی می‌گویند بهتر است چند نفر از وزرا رای نیاورند تا حرمت مجلس حفظ شود

به گزارش خبرنگار ایلنا، جهان‌بخش محبی‌نیا نماینده شاهین‌دژ، تکاب و میاندوآب در مجلس شورای اسلامی که به عنوان موافق با گزینه پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی سخن می‌گفت، اظهار داشت: در حال حاضر اداره امور عمومی کشور از سه عارضه کلان رنج می‌برد که تا به آنها نپردازیم، اوضاع بهتر نمی‌شود.

او افزود: یکی از پیامدهای این عوارض این است که منابع ملی تخصیص بهینه پیدا نمی‌کند و حلقه معیوب به وجود می‌آید که این وصله‌ای ناجور است که به نظام، دولت و پارلمان‌ها می‌چسبد.

محبی‌نیا تصریح کرد: ما هنوز سیاست‌گذاری و نگاه راهبردی برای بخش کلان کشور  نداریم بنابراین در بسیاری از زمینه‌ها موفقیت حاصل نمی‌شود.

او با بیان اینکه ما به وزرایی نیاز داریم که مبانی استراتژیک داشته باشند، تاکید کرد: دیگر عارضه‌ای که اکنون کشور مبتلابه آن است اینکه ما کشور را بخشی و جزیره‌ای اداره می‌کنیم و در دولت و مجلس دنبال توسعه نیستیم، بلکه توسعه‌طلب هستیم؛ مثلا نمایندگان می‌گویند همه بودجه به حوزه انتخابیه بنده اختصاص یابد و یا بعضا وزرا به دنبال اختصاص بودجه به وزارتخانه خودشان هستند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه ما در کشور بر اساس سیاست‌گذاری عمومی حرکت می‌کنیم، خاطرنشان کرد: وقتی اولویت اول، حمل و نقل ریلی است بنابراین همه وزرا باید به فکر اجرایی شدن آن باشند.

او ادامه داد: مثلا ما فرودگاه را به دولت تحمیل می‌کنیم و تکمیل نشده تحویل داده می‌شود، ساختمان می‌سازیم سه ماه بعد خراب می‌شود؛ اینها به این دلیل است که فرودگاه یا ساختمان توسعه‌طلبانه اجرا شده و منطق توسعه ندارد بنابراین حلقه معیوب به وجود می‌آید.

محبی‌نیا تاکید کرد: ما امروز وزیری می‌خواهیم که شجاع باشد و از نمایندگان می‌خواهیم که از انتخاب وزرایی که با شجاعت کار کنند نهراسند. بنده به آقای زنگنه گفتم که از تجربیات خود جهت جبران عقب‌ماندگی‌ها استفاده کنید به آقای شریعتمداری گفتم که صنعت کشور مرده خودت را برای نجات آن فدا کن.

او اظهار داشت: عارضه سوم که اقتصاد کشور به آن دچار شده این است این است که سطح تصمیم‌گیری‌ها هیجانی و احساسی متوقف مانده است و بعضی مواقع شیپورها به خاطر خدا نواخته نمی‌شود مثلا می‌گویند بهتر است چند نفر از وزرا رای نیاورند تا حرمت مجلس حفظ شود.

این نماینده مجلس ادامه داد: ما باید عملکرد آقای آخوندی را بررسی کنیم اگر وزیری است که در حد اجرای طرح‌های راه و حمل و نقل و مسکن است، واجب است که به او رای بدهیم اما اگر بخواهیم بگوییم که به خاطر فراکسیون به او رای می‌دهیم صحیح نیست.

محبی‌نیا یادآور شد: اگر چارچوب‌های کاری وزیر پیشنهادی را بررسی کردیم و دریافتیم که به درد انقلاب می‌خورد و به او رای ندهیم، نمی‌توانیم جواب خدا را بدهیم.

او تاکید کرد: آخوندی شجاعت لازم را برای اداره وزارتخانه دارد و می‌تواند طرح‌ها و برنامه‌هایی را اجرایی کند. آخوندی برای حمل و نقل و مسکن و اجرایی شدن تصمیمات دولت از خود کارآیی نشان داده است.

این نماینده مجلس تصریح کرد: یکی از کارهای اساسی او شکستن حبس شبکه ریلی است که رهبری به آن تاکید کرده و در برنامه ششم توسعه نیز آ‌مده است. ما نمی‌خواهیم در داخل مرزهای ایران محبوس شویم. نمی‌خواهیم که سایه جهان بر ایران باشد ما به دنبال این هستیم که سایه ایران بر جهان گسترده شود.

او با اشاره به اینکه حمل و نقل خودرومحور به ریل محور شیفت کرده است، اظهار داشت: ما در سال ۸۴ ، ۲۷ هزار تلفات  جاده‌ای داشته‌ایم اما در سال ۹۵ این رقم به ۱۵ هزار و ۹۰۰ رسیده است و این به آن معنا است که مدیریت حیات دارد.

محبی‌نیا در ادامه گفت:‌ اکنون مدیریت حمل و نقل یک پارچه نداریم و قانون نیز این اجازه را نداده است؛ مثلا سیاست های مربوط به مترو قطار و تاکسیرانی شهری زیر نظر شهرداری است بنابراین ما هنوز قانون وزارت راه را ننوشتیم که منجر به عدم اجرای مدیریت یکپارچه شده است.

وی در ادامه به اجرای یکپارچه حمل و نقل در قالب ۱۰ کریدور اشاره و اظهار داشت: یکی از این کریدورها زاگرس است که ۱۰ استان را در بر می‌گیرد و کار بزرگی است که باید اجازه دهیم ادامه یابد چرا که تاثیر شگرفی بر توسعه دارد.

این نماینده مجلس تاکید کرد: برای اینکه بتوانیم حمل و نقل را به کمک اقتصاد ملی بیاوریم باید خارج از نگاه سلیقه‌ای به آخوندی رای مثبت بدهیم.

 

 

ساعت ۸:۲۰

جثه سهمگین رکود همچنان بر بازار مسکن و صنعت ساختمان سایه افکنده است

به گزارش خبرنگار ایلنا، سکینه الماسی در جریان بررسی صلاحیت وزرا در صحن علنی مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: بنده با اکثریت کابینه معرفی شده موافق هستم و اکثریت کابینه را واجد تخصص و تعهد می‌دانم و مخالفتم با حضور آقای آخوندی در دولت بعد به معنی نادیده گرفتن زحمات ایشان نیست اما طبق سوگندی که یاد کردم باید پاسخگوی مطالبات مردم باشم. موانعی در طول چهار سال گذشته در حوزه راه و شهرسازی مرتفع نشده است که باید به این موضوعات رسیدگی شود.

نماینده مردم عسلویه ادامه داد: از سه عامل موفقیت کشورها و در مسیر توسعه قرار گرفتن آنها بدون شک برخورداری از سیستم ناوگان ریلی، هوایی، دریایی و جاده‌ای است و این حوزه نقش فرابخشی در کشورها دارد.

او افزود: در حال حاضر بخش عمده‌ای از جابجایی بار مسافر از طریق جاده انجام می‌شود و در حالی که سهم جاده در جابجایی مسافران به ۱۶۰ میلیون نفر می‌رسد سهم سایر ناوگان ریلی، دریایی و هوایی کمتر از ۲۰ میلیون نفر است و این نشان می‌دهد که الگوی حمل و نقل باید به طور جدی تغییر کند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه جابجایی جاده‌ای پرخطر و پرهزینه است و تخریب محیط زیست را به دنبال دارد گفت: تلاش برای توسعه کمی و کیفی ناوگان ریلی با این آهنگ رشد منطقی و علمی نیست.

الماسی تاکید کرد: آیا بهتر نیست با توسعه شبکه ریلی به ویژه در بخش مسافر ایمنی را هم ارتقاء داد و وابستگی به حمل و نقل جاده‌ای را کاهش داد.

وی با بیان اینکه سالانه هزاران نفر از بهترین سرمایه‌های کشور در جاده‌ها کشته می‌شوند گفت: به ازای هر یک کشته خسارات مادی و معنوی بسیار زیادی را متحمل می‌شویم آیا وزارت راه و شهرسازی نسبت به تهیه نقشه پراکندگی تراکم جاده‌ای و سوانح جاده‌ای اقدام کرده است؟ آیا ساخت و ساز جاده متناسب با نیاز بوده است و آیا نسبت به نقاط حادثه خیز اقدام شده است؟ آیا توانسته‌ایم تا با کاهش تصادفات سهم جاده در بروز تصادفات را هم کاهش دهیم؟

الماسی همچنین با اشاره به رکود مسکن اظهار داشت: درپایان دولت دهم به دلیل اتخاذ سیاست‌های نادرست مسکن قابل رکود شد و همچنان پس از گذشت چهار سال جثه سهمگین رکود همچنان بر بازار مسکن و صنعت ساختمان سایه افکنده است و سیاست‌های دولت یازدهم هم نتوانسته گره‌ای از این مشکل باز کند.

او تاکید کرد: البته مشکلات حوزه مسکن تابع متغیرهای دیگری است حال که در این شرایط سخت گذار وزارت راه و شهرسازی به توانمندی‌های نظام مهندسی با ۴۹۰ هزار متخصص تکیه کرده یا اینکه در کمیسیون زیربنایی دولت با وجود مخالفت‌های پی در پی به تغییر آیین‌نامه مقررات کنترل ساختمان پرداخت که با اصل ۱۴۴ قانون اساسی و قانون شهرداری در تضاد است. شاید در جواب بفهمید که در این موضوع به توافق رسیده‌اید اما پایبند به تعهدات خود نبوده‌اید.

این نماینده مجلس افزود: طبق قانون جوانان حق برخورداری از مسکن را دارند اما در اجرای این قانون به خوبی عمل نکرده‌اید. هرچند که در اجرای این قانون نباید دولت دخالت مستقیم بر ساخت و تحویل مسکن داشته باشد اما می‌تواند در این موضع سیاستگذاری کند.

نماینده مردم عسلویه تاکید کرد: امروز این نگرانی در مردم ایجاد شده است که دولت یازدهم فاقد نظام مدون در حوزه مسکن است و سخنان رئیس جمهوری هم اینگونه بر می‌آید که اختلاف نظرهای جدی در این حوزه وجود دارد. شما باید به صورت مشخص درباره سیاست‌های دولت دوازدهم در حوزه مسکن سخن بگویید چرا که جوانان منتظر اجرای سیاست‌های شما هستند.

الماسی با اشاره به زلزله خیز بودن ایران گفت: تاکنون زلزله جان‌های زیادی را  در کشور ما ستانده است آیا راهکاری برای مقابله با زلزله به جز مقاوم‌سازی و اصولی‌سازی وجود دارد. معتقدم در بافت فرسوده به هیچ عنوان خوب عمل نکرده‌ایم هرچند که اجرای سیاست‌ها در این حوزه نیازمند هماهنگی‌های فرابخشی است.

او همچنین درباره عدم توسعه بندر بوشهر اظهار داشت: در حالی که این بندر کوتاه‌ترین فاصله را با مرکز کشور دارد و بزرگترین پایانه‌های نفتی در آنجا واقع است هیچ اقدامی در این باره صورت نگرفته است.

الماسی افزود: پروژه خط آهن بوشهر هم که  ا ز ۱۰ سال پیش شروع شده است تاکنون اقدامی برای آن انجام نشده و یک خط از توسعه این پروژه در برنامه کاری شما وجود ندارد. اتوبان بوشهر  به شیراز و اتوبان دیر به بوشهر هم همین سرنوشت را دارد.

او تاکید کرد: طبق گفته موافقان شما دو بار استیضاح شما هرچند ممکن است دلایل سیاسی داشته باشد اما ضعف‌هایی هم در مدیریت شما در وزارت راه و شهرساز وجود داشته از جمله بدهی بالا به پیمانکاران، ضعف در ورود تکنولوژی‌های جدید، ضعف در استفاده از ظرفیت بنادر کشور که اینها بخشی از نقاط ضعف دولت شما بوده است.

نماینده مردم عسلویه گفت: البته باید از سیاست‌های شما در استفاده از ظرفیت بانوان هم تشکر کرد و اینکه از توانایی‌های یک زن برای مدیریت ایرلاین ملی کشور استفاده کردید جای تقدیر و تحسین دارد.

ساعت ۸:۱۵

رای‌گیری نهایی درباره وزرای پیشنهادی یکشنبه صبح انجام می‌شود

اکبر رنجبرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایلنا، با اشاره به ادامه روند بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم از احتمال برگزاری جلسه رای‌گیری در جریان نشست علنی روز یکشنبه خبر داد و گفت: باتوجه به تعداد وزرایی که هنوز مورد بررسی قرار نگرفتند، امروز امکان اتمام کار و انجام رای‌گیری وجود ندارد.

او تاکید کرد: بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی باقی مانده حدود ۱۳ ساعت زمان نیاز دارد و این درحالی است که تا پایان نوبت علنی بعدازظهر حدود ۱۰ ساعت وقت داریم.

عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: بر این اساس به احتمال قریب به یقیین امروز امکان رای‌گیری نهایی درباره وزرای پیشنهادی میسر نخواهد شد و در نتیجه این مهم در جلسه علنی صبح روز یکشنبه انجام و به اتمام می‌رسد.

ساعت ۸:۱۰

نظر موافق و مخالف اعضای فراکسیون امید درباره هریک از وزرا دریافت شد

بهرام پارسایی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایلنا با اشاره به برگزاری نشست صبح امروز فراکسیون امید اعلام کرد: جلسه مجمع عمومی این فراکسیون از ساعت ۶ صبح با حضور بیش از ۹۰ نفر از اعضا تشکیل شد.

او گفت: در جلسه امروز کمیته‌های مختلف بررسی سوابق و کارنامه وزرای پیشنهادی گزارشی درباره بررسی صلاحیت وزرا ارائه کردند. پس از آن دکتر عارف به عنوان رئیس فراکسیون نیز دقایقی به بیان نکاتی در مورد این گزارش‌ها پرداخت و اعضا نیز دیدگاه‌ها  و نقطه‌نظرات خود را مطرح کردند.

سخنگوی فراکسیون امید همچنین از سازوکار تعیین شده برای دریافت نظر اعضای فراکسیون در خصوص وزرای پیشنهادی خبر داد و گفت: در ادامه جلسه فرم‌هایی با اسامی ۱۷ وزیر در اختیار اعضای فراکسیون قرار گرفت و نظر موافقان و مخالفان هریک از وزرا دریافت شد.

پارسایی در پایان خاطرنشان کرد: قرار است پیش از رای‌گیری در صحن نتیجه نهایی جمع‌بندی و نظر اجماعی اعضای فراکسیون به اطلاع اعضا برسد.

ساعت ۸:۰۰
آغاز چهارمین جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، چهارمین جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم در صحن علنی مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

در سه جلسه گذشته برنامه‌های وزرای آموزش و پرورش ، وزیر ارتباطات و اطلاعات، وزرات اطلاعات ، وزرات اقتصاد و دارایی مسعود ، وزارت امور خارجه ، وزارت بهداشت ، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت جهاد کشاورزی ، وزرات دادگستری سید علیرضا ، وزارت دفاع بررسی شد و پس از صحبت‌های موافقان و مخالفان وزیر راه و شهرسازی امروز نوبت عباس آخوندی است که از برنامه‌های خود دفاع کند.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=246575
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما