شنبه 28 مرداد 1396 - 8:21

روسیه: موضع مسکو برابر برجام تغییر نکرده است

بویرنیوز- سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت که موضع مسکو برابر برجام تغییری نکرده است و از این توافق بین المللی حمایت می کنیم و از طرف های دیگر موضوع برنامه هسته ای ایران دعوت می شود، چنین رویکردی داشته باشند.

به گزارش ایرنا، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در جمع خبرنگاران گفت: برجام با تلاش چند کشور و اتحادیه اروپا منعقد شده و در حل و فصل وضعیت پیرامون برنامه هسته ای ایران، اتحادیه اروپا نقش فعالی برعهده داشت.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در تشریح موضع دولت واشنگتن در برابر برجام گفت: نوعی پاندول سیاسی داخلی در آمریکا وجود دارد که نوسان آن به قدرت رسیدن نمایندگان یکی از دو حزب در این کشور بستگی دارد.

وی افزود: اما نکته جالب اینکه اگر این پاندول پیشتر از یک طرف به سوی دیگر حرکت می کرد، اکنون بطور نامنظم حرکت می کند. به همین خاطر ارزیابی توافق ها از سوی دولت کنونی آمریکا برای تغییرات سیاسی صورت گرفته در واشنگتن انجام می شود.

پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه روسیه به نقل زاخارووا نوشت: روسیه موضع خود را در برابر برجام به صراحت اعلام کرد. مسکو در تنظیم و عقد برجام مشارکت فعال داشت.

مقام روس گفت: فدراسیون روسیه در مقاطعی از وضعیت تنش آلود پیرامون برنامه هسته ای ایران حداکثر تلاش های ممکن را بکار بست تا اختلافات به سطح مناقشه مسلحانه کشانده نشود.

وی ادامه داد: در آن مرحله از برخی پایتخت های غربی نخست آمریکا اظهاراتی به گوش می رسید که برنامه هسته ای ایران نیاز به راه حل نظامی دارد و فقط از این راه می توان مساله هسته ای را برطرف کرد.

زاخارووا گفت: این اظهارات را به یاد دارم ازجمله جان بولتون نماینده دائمی وقت آمریکا در سازمان ملل و سایر مقام های این کشور چنین سخنانی را بیان می کردند.

وی افزود: روسیه بطور پیگیر و علنی بر موضع خود در حل مساله هسته ای ایران از راه مذاکره تاکید می کرد و به همین دلیل موضع مسکو در قبال این موضوع در شرایط کنونی هم هیچ تغییری نمی کند.

زاخارووا گفت: در مورد موضع واشنگتن باید بگویم، بر هم زدن وضعیت کار بسیار ساده ای است و در سال های اخیر بارها شاهد چنین وضعیتی بودیم. بازگرداندن وضعیت به مسیر صلح آمیز و روند مذاکرات بسیار دشوار است. همان گونه که تجربه سال های اخیر نشان داد واشنگتن به زحمت می تواند موفقیتی در این عرصه به دست آورد.

مقام های روس بارها بر حمایت کشور خود از برجام تاکید و به آمریکا نسبت به نقض تعهدات خود در چارچوب این توافق بین المللی هشدار داده اند.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز چهارشنبه با تاکید بر موضع کشورش در برابر برنامه هسته ای ایران گفت که اعمال تحریم های جدید آمریکا علیه تهران ، اقدامی غیرمسئولانه بوده و واشنگتن باید به تعهدات خود در برجام پایبند باشد.

لاوروف در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با فرناندو واناکنی وزیر خارجه بولیوی درباره تحریم های واشنگتن علیه ایران گفت: هنگامی که آمریکا این تحریم ها را برای برهم زدن موازنه بسیار سنجیده درباره مساله برنامه هسته ای ایران به نفع خود، به کار گیرد، چنین اقدامی را غیرمسئولانه می دانم که می تواند به این موازنه آسیب زده و آن را برهم بزند.

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از وزیر امور خارجه روسیه درباره عملکرد آمریکا در برجام نوشت: نباید این گونه تحریک آمیز اقدام کرد، زیرا منفعت یک کشور مطرح نیست، بلکه منافع یک منطقه بزرگ را در برمی گیرد که علاقمند به حفظ موقعیت غیرهسته ای (عاری از سلاح های هسته ای) آن هستیم.

لاوروف افزود: امیدواریم آمریکا تعهدات خود را در چارچوب برجام نقض نکند.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=246513
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما