جمعه 27 مرداد 1396 - 2:07

پشت پرده تخریب مهندس بیطرف برای وزارت نیرو چیست؟

گروه اجتماعی – یکی از سرفصل های کشور و سیاست های مهم دولت، موضوع آب است.

به گزارش بویرنیوز، آب؛ بدون شک یکی از چالش های اصلی کشور است و خصوصا برخی تجمعات و نزاع ها در برخی استان ها بر سر آب، نگرانی ها را در این خصوص افزایش می دهد.

سطح آب های زیر زمینی بشدت کاهش یافته، میزان نزولات جوی در طی سال های اخیر روند نزولی داشته و متوسط دمای هوا سال به سال افزایش یافته است، جمعیت افزایش یافته و کشاورزی سنتی آب بر و کم بازده است و دهها فاکتور دیگری که هر کدام کفه نیاز به آب را سنگین تر می کند.

آب که نباشد حیات هم نیست و بنابراین موضوع مدیریت منابع آب شاید مهم ترین خواسته مردم از دولت باشد.

هر چتد در سال های اخیر تلاش های خوبی در زمینه های آبرسانی، سدسازی و فرهنگ سازی صورت گرفته اما بدلیل عدم جامع نگری در این خصوص شاهد مشکلات بسیاری هستیم.

تقریبا اولین فردی که در ایران موضوع مدیریت یکپارچه منابع آبی را در کشور کلید زده مهندس بیطرف است، او از ابتدا معتقد بود همه مردم ایران مانند مسافران یک کشتی هستند و هر اشکالی در یک نقطه آن پیش بیاید امنیت و حیات همه سرنشینان را تهدید می کند.

همانطور که نفت تنها متعلق به منطقه نفت خیز نیست و کسی چنین توقعی ندارد، آب هم فقط متعلق به منطقه پرآب نیست؛ اینها سرمایه کشور است و متعلق به تک تک ایرانیان است و بیطرف این موضوع را بخوبی دریافته بود.

بدلیل اتخاذ سیاست های غلط در موضوع آب در دولت های نهم و دهم، موضوع آب از یک موضوع عادی به یک مسئله امنیتی و سیاسی تبدیل شد و  و تنش هایی نیز در این باره در کشور شکل گرفت و گاها خود دولت نیز در این تنش ها شریک شد و ادامه این اعترضات در دولت یازدهم نیز امتداد پیدا کرد.

مشکلات انرژی در بخش آب و برق در 12 سال اخیر به سمت حل شدن نرفت و روحانی به درستی دریافته بود که باید در مدیریت این وزارت خانه تغییر اساسی دهد.

و اما اقدامات بیسابقه در حوزه آب و برق در دولت اصلاحات با مدیریت بیطرف بر هیچ کس پوشیده نیست و جالب این که تعرفه قیمت آب و برق در آن هشت سال یک ریال افزایش پیدا نکرد و با وجود قیمت پایین نفت، بیش ترین برخورداری روستاها و شهرها از خدمات وزارت نیرو به گواه آمار در همان سال ها رخ داد.

اما امروز بیطرف با کوله باری از تجربیات به دنبال مدیریت منابع آبی و حرکت به سمت انرژی های نو است.

تغییر ساختار مدیریتی وزارت نیرو و بروز و کارآمد کردن آن از برنامه های جدی ایشان در این زمینه می باشد.

جالب این است که برخی رسانه ها عمدا موضوعی را دستاویز تخریب بیطرف قرار داده و در پی تحریک افکار عمومی و مخدوش ساختن ذهن نمایندگان علیه ایشان هستند و البته برای دلواپسان و عقبه آنها سنگین خواهد بود که مردی با مواضع روشن اصلاح طلبی سکاندار وزارت نیرو شود

اما ماجرا چیست؟

سایت تابناک نوشت: مشکلی بزرگ، دردناک و البته کهنه که حالا با دفاع گزینه پیشنهادی رئیس جمهور برای وزارت نیرو از احداث این سد، بار دیگر بر سر زبان ها افتاده است؛ با این تفاوت که بیطرف، وزیر سابق نیرو که طراحی و اجرای سد گتوند در زمان حضور وی در رأس وزارت نیرو کلید خورده، اطلاعات جدیدی درباره این اشکال به وجود آمده ارائه می‌کند که قابل تأمل است.

این سایت عامدانه مقصر اصلی را رها کرده و با داستان سرایی تلاش کرده موضوع را دستاویزی برای تخریب بیطرف قرار دهد.

اگر این سایت دلسوز مردم خوزستان است باید به اقدامات بیشمار بیطرف در زمان وزارت در این استان اشاره می کرد که به جرات می توان گفت در هیچ دوره ای به اندازه ایشان در خوزستان فعالیت در حوزه سد سازی و آبرسانی صورت نگرفته است.

مهندس بیطرف در خصوص وضعیت پیش آمده برای سد گتوند در جمع نمایندگان لیست امید گفت:

در سال 75 کلنگ احداث سد گتوند زده شد و در دولت های هفتم وهشتم یکی از طرح های اجرایی وزارت نیرو بود اما به دلیل محدودیت منابع این طرح در مقایسه با سد کارون 3، کرخه، شهید عباس پور و مسجد سلیمان در اولویت طرح های بزرگ آبی کشور برای تأمین اعتبار قرار نگرفت لذا در دوره 8 ساله ریاست جمهوری آقای خاتمی این طرح به صورت کمرنگ اجرایی شد.

وی ادامه داد: در دولت نهم و دهم جز اولویت های وزارت نیرو قرار گرفت و مطالعات آن تکمیل و قراردادهای اجرایی منعقد شد در مطالعات اولیه و تکمیلی وجود گنبدهای نمکی در دریاچه مورد شناسایی قرار گرفته بود و مشاورین برای کنترل محدوده نمکی 2 راهکار نیز برای جداسازی این گنبد نمکی از مخزن و اجرای پتوی رسی ارائه کرده بودند در واقع با مقایسه این 2 روش علمی برای کنترل نمک در دریاچه روش دوم به تصویب کارشناسان و مدیریت منابع آب دولت دهم و نهم قرار گرفت.

بیطرف یادآورد شد: روش مذکور می توانست کارآمد باشد اما متاسفانه پیش از آنکه به طور کامل اجرا شود – به نوعی که 10 تا 15 درصد این بخش باقی مانده بود – با تصمیم سیاسی سد آب گیری شد لذا همه اشکال از این تصمیم نادرست نشأت می گیرد در واقع آب گیری باید پس از اتمام روش مذکور انجام می گرفت.

وی ادامه داد: این تصمیم سبب شد پس از آب گیری و عدم تکمیل پتوی رسی آب به قسمت های مرکزی نفوذ و بخش نمکی در دریاچه حل شود لذا شوری و مشکلات ورود آب شور به کارون پیش آمد این اقدام غیرکارشناسی و غیرعلمی مشکلاتی را موجب شد که همه مشکل کارون بزرگ نیست در واقع ورود فاضلاب های شهری و صنعتی بدون تصفیه و نیشکرها به کارون نیز بر این مشکلات دامن زده است.

بیطرف تصریح کرد: بیش از 90 درصد شوری کارون مربوط به ورود فاضلاب های شهری و صنعتی بدون تصفیه و نیشکرها و تنها 10 درصد ناشی از ورود آب شور شده سد گتوند است که برای آن راهکارهای علمی مدیریت تخلیه سد گتوند مطرح است که هم اکنون در حال اجرا است همچنین موضوع انتقال از درون مخزن به پایین دست نیز مطرح است که به تشخیص تیم کارشناسی دانشگاه تهران مورد نظر وزارت نیرو، جهاد کشاورزی، سازمان محیط زیست و استانداری خوزستان قرار گرفته است.

وزیر پیشنهادی دولت دوازدهم یادآور شد: مباحثی که در فضای مجازی و رسانه ها مبنی بر دخالت بنده در مشکلات سد گتوند مطرح شده اشتباه است زیرا این تصمیم ها مرتبط با مدیریت وقت دولت نهم و دهم بوده است.

اما برای آنهایی که شاید نشناسند که بیطرف کیست لازم است نگاهی گذرا به رزومه وی داشته باشند:

وی دانش‌آموخته کارشناسی ارشد مهندسی عمران از دانشکده فنی دانشگاه تهران می‌باشد و عضو هیئت علمی این دانشگاه می باشد.

بی‌طرف فعالیت اجرایی را از سال ۱۳۵۸ با مشارکت در راه‌اندازی جهاد سازندگی آغاز نمود.

وی در فاصله سالهای ۱۳۶۵ تا ۱۳۶۸ استاندار یزد بود.

از ابتدای سال ۱۳۶۹ تا پایان سال ۱۳۷۳ به مدت پنج سال، در سمت معاون آموزشی وزارت نیرو فعالیت داشت.

بیطرف در دولت‌های هفتم و هشتم، در کابینه اول و دوم سید محمد خاتمی، بعنوان وزیر نیرو فعالیت می‌نمود.

بیطرف هم‌اکنون بعنوان معاون امور مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت ایران و رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران  فعالیت دارد.

بیطرف یک سیاستمدار اصلاح طلب و از موفق ترین وزاری دوره اصلاحات است.

 

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=246442
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. کامران گفت:

    اقای بیطرف انسان شریف و باسواد و کارکشته ای هستش و ادم پرکار و پربازده هستش.حیفه اگه نمایندگان رای ندن بهش.

  2. مهندس كمال غفوري گفت:

    با سلام
    بنده بعنوان يك مدير طرح هاي عمراني با چهل سال تجربه موفقيت وزارت نيرو را در گرو امثال مهندس بيطرف ميدانم
    هوش و تخصص و تجربيات ساليان متمادي ايشان رمز موفقيت خواهد بود

  3. ملی گفت:

    عالی هستن یک درخواست همه کارکنان وزارت نیرو روی کار آمدن ایشون هست واقعا کارسش درسته

  4. روستایی گفت:

    کاش همه وزرا همانندمهندس بیطرف بودند

  5. ناشناس گفت:

    انشالله باز شاهد وزارت ايشان با راي بالاي نمايندگان ملت خواهيم بود كه انساني شريف و وزيري بسيار كارآمد هستند انشالله

دیدگاه شما