چهارشنبه 25 مرداد 1396 - 17:02

انقلاب اجتماعی در کشور با تدبیر دکتر محسنی بندپی

 

امسال هفته بهزیستی با تمام سال ها تفاوت اساسی داشت.

به گزارش بویرنیوز، اگر تا پیش از این تصور عمومی بر این بود که سازمان بهزیستی یک نهاد صرفا مراقبتی از قشر معلول جامعه است، اما رویکرد جدید سازمان بهزیستی نشان از عزم جدی برای پوشش همه مسائل اجتماعی دارد.

بهزیستی به عنوان متولی اصلی موضوعات اجتماعی در قانون مطرح است، هر چند که بخشی کردن مسئولیت های اجتماعی مانعی برای پوشش بهتر مسائل اجتماعی است اما موضوعاتی همچون خودکشی، طلاق، اعتیاد، زنان و کودکان بی سرپرست،سالمندان، آسیب های اجتماعی در حوزه کودکان و دهها موضوع دیگر از که در سال های اخیر با توجه به رشد جمعیت، پیرشدن جمعیت، گستردگی فضای مجازی و تغییر سبک زندگی از رشد فزاینده ای برخوردار بوده به عنوان سرفصل های موضوعات اجتماعی محسوب می شوند.

بهزیستی البته برای مبارزه با معضلات اجتماعی با چالش های قانونی هم مواجه است و تقسیم برخی مسئولیت های اجتماعی در وزارت کشور و وزارت بهداشت تا حدودی در رفع آسیب ها مانع تراشی ایجاد کرده اما این سازمان در چند سال اخیر با طرح های خود به طور عملی در حال مبارزه با آسیب های اجتماعی است.

طرح های ماد، نماد، ثبت الکترونیکی طلاق، جمع آوری معتادین متجاهر، ایجاد خانه امن ویژه زنان تحت خشونت خانگی،اتمام CBR روستايي جهت ٤٢٠٠٠٠ روستايي و شروع CBR شهري در ٣٠ شهرستان كم برخوردار ، واگذاري ٢٠٠٠ واحد مسكوني به خانواده هاي ٢ معلول به بالا ، الگوي دادگاه درمان مدار، ایجاد مراكز بهبودي و اقامتي ويژه زنان و كودكان و دهها نوع مرکز مراقبتی از کودکان و زنان آسیب دیده را می توان نمونه عملی و ابتکاری سازمان بهزیستی در دوره دو ساله محسنی بندپی در بهزیستی دانست.

اما امسال اتفاق ویژه ای در حوزه آسیب های اجتماعی افتاد و همان گونه که رئیس سازمان بهزستی کشور وعده داده بود 150 پایگاه اورژانس اجتماعی در 150 شهر بالای 50 هزار نفر جمعیت ایجاد و افتتاح شد تا مبارزه با آسیب های اجتماعی متناسب با شرایط روز عملیاتی شود.

اگر بدانیم قبل از دولت روحانی کل پایگاه های اورژانس اجتماعی در کشور 140 مورد بود بیشتر به اهمیت این گام بزرگ پی خواهیم برد و باید پذیرفت که امروز آسیب های اجتماعی صورت های متنوع و آنی به خود گرفته و لزوم مقابله بهنگام و سریع با این پدیده ها می تواند به اثرگذاری اقدامات اجتماعی منجر شود.

لازم به ذکر است از سال 1378 تا سال 1392 کلا 146 پایگاه اورژانس اجتماعی در کشور ایجاد شد و در فاصله سال 92 تا 95، 51 پایگاه ایجاد شد و این در حالی است که تنها در سال 96 و تا پایان مردادماه، 150 پایگاه اورژانس اجتماعی به بهره برداری می رسد.

امروزه همان گونه که وجود درمانگاه و بیمارستان در هر شهر و منطقه ای ضروری است به تعبیری می توان ادعا کرد نیاز به اورژانس اجتماعی از اورژانس درمانی بسی واجب تر است، چرا که فردی که جسمش آسیب دیده قطعا آسیبش برای خود و جامعه از کسی که روح و روانش آسیب دیده کمتر و محدودتر خواهد بود.

همه می بینیم وقتی یک آسیب اجتماعی در گوشه ای از کشور رخ می دهد شعاع این حادثه گاها تمام کشور می شود و اثرات نامطلوب ان بر ذهن و روح جامعه جبران ناپذیر می شود و این در حالی است که یک آسیب جسمی اثراتی غیرقابل مقایسه از هر جهت با آسیب اجتماعی دارد.

افتتاح این مراکز نوید بخش جامعه ای سالم و امن در آینده خواهد بود چرا که پیش شرط توسعه و پیشرفت در هر جامعه ای داشتن سلامت اجتماعی در آن جامعه خواهد بود.

از نتایج حضور این اورژانس ها به طور نمونه در سال 94 با مداخله به موقع و موثر از 4200 و در سال 95 از 5300 مورد خودکشی جلوگیری شد و در سایر آسیب ها نیز نتایج مثبت است.

آسیب های اجتماعی یک شبه خلق نمی شوند و البته یک شبه هم رفع نمی شوند اما باید برای حل آنها چاره اندیشی کرد و بهترین راه، ایجاد مراکزی است که بصورت تخصصی به موضوع اسیب های اجتماعی ورود کنند و بهترین تبلور چنین مراکزی در اوژانس اجتماعی تجلی یافته است.

 

 

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=246244
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما