چاپ این برگه

شرایط و هزینه‌های دریافت گذرنامه در سال ۹۶

ممکن است یک‌دفعه یک سفر زیارتی یا تفریحی و یا کاری به خارج از کشور پیش بیاید. مسلما نخستین چیزی هم که برای عبور از مرزهای قانونی کشور لازم است همین گذرنامه محسوب می‌شود. تا همین چند سال قبل، گذرنامه‌های خانوادگی و چندنفره هم صادر می‌شد اما حالا اداره‌های گذرنامه برای نوزادان هم گذرنامه جدا صادر می‌کنند و دیگر چیزی به‌نام گذرنامه‌های چندنفره وجود ندارد. گرفتن گذرنامه برخلاف آنچه تصور می‌شود کار چندان پیچیده‌ای نیست.

به گزارش بویر نیوز به نقل از تابناک،گذرنامه یا پاسپورت، یکی از مدارک شناسایی رسمی است که از طرف دولت، برای اتباع یک کشور صادر می‌شود. داشتن گذرنامه، هم نشان‌دهنده‌ی داشتن تابعیت آن کشور است و هم امکان درخواست اجازه‌ ورود به کشورهای دیگر یا گذر از آن‌ها را به فرد می‌دهد.
اتباع ایرانی، برای گرفتن پاسپورت باید از یکی از دفترهای پلیس+١٠ یا مرکزهای پستی، فرم درخواست گذرنامه را تحویل بگیرند و پس از واریز وجوه لازم به شماره‌ حساب‌های اعلام شده، تکمیل فرم‌ها و آماده کردن مدارک لازم برای پاسپورت، آنها را به باجه‌ی گذرنامه‌ پلیس+١٠ تحویل دهند.
برای گرفتن پاسپورت محدودیت سنی وجود ندارد و حتی نوزادان هم می‌توانند گذرنامه جداگانه داشته باشند. اجازه‌ی دریافت گذرنامه، بعد از بررسی مدارک و انجام مصاحبه‌ حضوری کوتاه با متقاضی، صادر شده و گذرنامه، بین ۷ الی ۱۰ روز بعد، از طریق پست به نشانی پستی متقاضی ارسال خواهد شد.

شرایط، مدارک و هزینه های دریافت گذرنامه
حضور شخص متقاضی (صاحب گذرنامه) در همه گروه‌های سنی الزامی است.

1- تهيه فرم و شناسه گذرنامه از دفاتر خدمات الکترونيک انتظامي (پليس+10) (هزینه اخذ شناسه 1000 تومان می‌باشد)

2- پرداخت مبالغ زیر از طریق دستگاه کارتخوان (POS) مستقر در دفاتر
توجه : واریز از طریق اینترنت، عابربانک و فیش واریزی بانک به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

رديف مبلغ
1 37،500 ريال
(سه هزار و هفتصد و پنجاه تومان)
2 750،000 ريال
(هفتاد و پنج هزار تومان)

3- موارد مشترک میان بانوان و آقایان:
توجه : حضور شخص متقاضی الزامی است.

مدارکی که مي‌بايست توسط کليه متقاضيان ارائه گردد:
1-3) اصل و کپي شناسنامه و کارت ملي و يا تأئيديه ثبت احوال براي کليه متقاضيان.
2-3) ارائه اصل آخرين گذرنامه (در صورت معتبر بودن)
3-3) یک (1) قطعه عکس 6×4 جديد و رنگي با زمينه سفيد و تمام رخ به طوري که:
الف: 6 ماه از تاريخ انداختن آن نگذشته باشد.
ب:آقايان بدون کلاه و عينک کراوات و زيور آلات و آرایش مو و محاسن به طوري که پيشاني و گوش‌ها مشخص باشند. همچنین رنگ لباس و زمینه یکسان نباشد.
ج:خانم‌ها با حجاب کامل بدون آرايش و زيورآلات، با استفاده از روسري و یا مقنعه ساده و تیره به طوري که گردي صورت مشخص باشد. (برای دختران بالاي 6 سال با حجاب کامل)
4-3) اجازه محضري برای افراد زير 18 سال از سوی پدر و یا قیم قانونی.
5-3) افراد بالاي 15 سال ضمن حضور در دفتر مي‌بايست شناسنامه عکسدار ارائه نمايند.
6-3) افراد زیر 15 سال ضمن حضور در دفتر مي‌بايست گواهي اشتغال به تحصيل، دفترچه بيمه و يا گذرنامه عکسدار ارائه نمايند.
توجه: برای افراد زیر 6 سال،کودک می‌بایست در دفتر حاضر شده و ولی کودک یک قطعه عکس از کودک خود را ارایه نماید.
7-3) بازنشستگان نظامي که 5 سال تمام از بازنشستگي آنها نگذشته است ارائه نامه از حفا يگان مربوطه الزامی است.
8-3) بازنشستگان نظامي که 5 سال از بازنشستگي آنها مي‌گذرد می‌بایست اصل و کپي کارت کانون بازنشستگان را ارایه دهند (نیازی به ارایه گواهی از سازمان متبوع نمی‌باشد).
9-3) نظامیان شاغل می‌بایست نامه موافقت حفا یگان مربوطه را ابتدا به دبیرخانه اداره گذرنامه ارایه و پس از ثبت به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی ارایه نمایند.

4- موارد مربوط به بانوان:

1-4) اجازه محضري برای بانوان متأهل از سوی همسر.
توجه:بانوان مقيم خارج احتياج به اجازه محضري همسر ندارند، همچنین اقامت با گذرنامه ايراني قابل قبول است.
توجه: بانواني که همسر آنها فوت نموده، مي‌بايست اصل گواهي فوت همسر و يا اصل شناسنامه باطل شده همسر و بانوان مطلقه مي‌بايست اصل طلاق‌نامه را ارائه نمايند.

– موارد مربوط به آقايان:

1-5) ارائه اصل و کپي کارت پايان خدمت يا معافيت صرفاً هوشمند(کارت‌های قدیمی اعتبار ندارند) و يا موافقت‌نامه سازمان وظيفه عمومي برای مشمولین.
توجه 1: کسانی که اقدام به تعویض کارت پایان خدمت یا معافیت قدیمی به هوشمند نموده‌اند، بعد از گذشت 24 ساعت از درخواست تعویض، می‌توانند با ارایه برگه ثبت درخواست تعویض کارت به افسران گذرنامه مستقر در دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی، درخواست صدور یا تعویض گذرنامه دهند.
توجه 2: آقايان بالاي 50 سال احتياج به ارايه کارت پايان خدمت ندارند.
2-5) آقايان دانشجو و يا دانش آموز براي خروج از کشور مي‌بايست نامه از محل تحصيل خود دريافت و به سازمان وظيفه عمومي تحويل نمايند.

6- چند نکته مهم:

1-6) براي متولدين خارج از کشور ارايه مدرک نحوه ورود الزامي است.
2-6) براي ابطال گذرنامه‌هایی که بالاي يک سال اعتبار دارند ارائه نامه از ادارات گذرنامه الزامي است.

نحوه اقدام درخصوص افرادي که گذرنامه معتبر آنها مخدوش بوده و يا آن را مفقود نموده‌اند:

شهروندان تهران جهت اعلام فقدان و تعویض گذرنامه مخدوش – بررسی ممنوعیت فقط می‌بایست به اداره گذرنامه تهران بزرگ واقع در خیابان مطهری، خیابان کوه نور مراجعه نمایند.
توجه: افرادی که اعتبار گذرنامه آنها به اتمام رسیده و مفقود یا مخدوش گردیده است نیازی به اعلام فقدان نداشته و می‌توانند مستقیماً به دفاتر مراجعه نمایند.
نرخ اين خدمت در دفاتر خدمات الکترونيک انتظامي با احتساب هزینه پستی مبلغ 324،000 ريال (سی و دو هزار و چهارصد تومان) مي‌باشد که از طریق دستگاه‌های کارت خوان موجود در دفاتر دریافت می‌شود.