یکشنبه 29 مرداد 1396 - 8:00

تأثیر شگفت انگیز آب و هوا بر شکل و اندازه ی بینی

مجله بویرنیوز- بینی در هر شکلی که باشد از اجزای اصلی صورت و شاخصه ی اصلی آن به شمار می رود. پژوهشگران در یک پژوهش جدید تلاش کرده اند تا عواملی را که بر شکل بینی انسان تأثیر می گذارد را شناسایی کنند. این پژوهشگران با استفاده از تصاویر سه بعدی از صدها تن از مردم کشورهای شرق آسیا، جنوب غرب آفریقا تا شمال اروپا به این نتیجه رسیدند که آب و هوای محلی، درجه حرارت و رطوبت فاکتورهای مهم در تعیین شکل بینی افراد هستند.

این پژوهش نشان می داد افرادی که در مناطق گرم و یا مرطوب زندگی می کنند بینی پهن و کوتاهتری دارند و در مقابل هر چقدر هوا سردتر و خشک تر باشد بینی افراد کشیده و تیز تر است.

کارکرد اساسی بینی «تنفس» و «بوییدن» است. در داخل بینی مویرگ هایی وجود دارند که هوای استنشاق شده را پیش از رسیدن به مناطق بسیار حساس دستگاه تنفس گرم و مرطوب می کنند. “ارسلان زیدی” متخصص ژنتیک و نویسنده ی اصلی این پژوهش که در مجله (پی. ال. اُ. اس. ژنتیک) چاپ شده، از دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا می گوید:

“هر چقدر روزنه و راه های ورود هوا به بینی باریک تر باشد، باعث می شود تا بین هوایی که وارد بینی شده و بافت های داخل بینی ارتباط و اتصال بیشتری ایجاد شده و بینی گرمتر بشود. او می گوید: به همین دلیل است که داشتن بینی کشیده با روزنه های باریک در آب و هوای سرد یک امتیاز است و برعکس این موضوع هم برای ساکنان مناطق گرم صدق می کند.”

نوع بشر در حدود ۲۰۰ هزار سال پیش در آفریقا ظاهر شد و بعد به سایر نقاط جهان مهاجرت کرد. محققان در راستای تاریخ تکامل بینی می گویند افرادی که بینی های کوچک و باریک دارند می توانند در آب و هوای سرد و خشک بهتر زندگی کنند و فرزندآوری بیشتری داشته باشند و آب و هوا نیز به تدریج باعث تغییر شکل بینی در نسل انسان می شود.

African Beauty

دستاورد این پژوهش به شکل قابل توجهی «قانون تامپسون» را تأیید می کند. آرتور تامپسون انسان شناس و آناتومیست بریتانیایی (۱۸۵۸-۱۹۳۵) معتقد بود که محیط زیست بر شکل و قیافه ی انسان اثر می گذرد و افرادی که در مناطق سرد و خشک زندگی می کنند بینی بلند و کشیده تری نسبت به افرادی دارد که در مناطق گرم و یا مرطوب زندگی می کنند.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=245179
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما