چاپ این برگه

تاثیر ویتامین ب 3 در جلوگیری از سقط جنین و تولد نوزاد معیوب

گروهی از محققان در استرالیا عنوان کردند که مصرف مستمر مکمل های غذایی دارای ویتامین ب 3 می تواند از بسیاری از موارد سقط جنین و تولد نوزادان با عیوب مادرزادی جلوگیری کند.

به گزارش بویرنیوزبه نقل از  گروه علمی ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی خبری و علمی انگلیسی مدیکال نیوز تودی، پروفسور سالی دانوودی/Sally Dunwoodie از موسسه تحقیقاتی ویکتور چنگ کاردیاک/Victor Chang Cardiac در سیدنی سرپرستی مطالعه ای را برعهده داشت که عامل کلیدی بعضی موارد سقط چنین و ناهنجاری های مادرزادی قلب، ستون فقرات، کلیه ها و شکاف کام را تعیین کرده است.
آنها همچنین به یک درمان آسان و در دسترس رسیده اند که در برخی موارد موجب جلوگیری از سقط جنین شده و از ناهنجاری های مادرزادی نیز ممانعت می کند.
این محققان دلیل برخی ناهنجاری های جنینی را در کمبود نیکوتین‌آمید آدنین دی‌نوکلئوتید (ان دی ای)
دنبال کردند؛ نوعی مولکول که نقش کلیدی در تنظیم های متابولیکی دارد.
ان دی ای در تولید انرژی و تقویت بقای سلول همچنین کمک به بازیابی دی ان ای نقش دارد. اما تولید ان دی ای به دلیل بعضی عوامل ژنتیک، بیماری های مزمن (مانند دیابت) یا رژیم غذایی ناسالم می تواند متوقف شده و به ناکارآمدی آن بیانجامد.
این مطالعه در ابتدا روی خانواده هایی متمرکز بود که شرایط نادری به نام وکترال (VACTERL) در آنها دیده می شود. این وضعیت منجر به تولد افرادی با دستکم سه نوع ناهنجاری است؛ نقصان در مهره ها، ناهنجاری های قلبی، آرتزی مقعدی و آرتزی مری، اختلالات کلیوی یا اندامی.
دانوودی و گروه همکاران وی ابتدا دریافتند کمبود ان دی ای می تواند تاثیر منفی بر شکل گیری جنین در افرادی داشته باشد که وکترال در آنها دیده می شود، همچنین به سقط جنین و ناهنجاری های مادرزادی در نوزاد منجر شود. اما بعد از انجام این پروژه در دوره ای 12 ساله، آنها نتیجه گرفتند کمبود ان دی ای همچنین می تواند دلیل موارد دیگر سقط جنین و عیوب مادرزادی را توضیح دهد.
اما محققان اشاره می کنند احتمالا راهکار ساده ای برای حل این مشکلات وجود دارد. یکی از عناصر کلیدی در سنتز ان ای دی نیاسین است؛ نیاسین یکی از ترکیبات ویتامین ب 3 است که به عنوان داروی مکمل غذایی در دسترس قرار دارد. نیاسین همچنین در بعضی گوشت ها مانند ماهی تن و بوقلمون و گیاهانی چون زنجبیل و ترخون وجود دارد.
داونوودی و همکارانش معتقدند مصرف مستمر مکمل های غذایی ب 3 می تواند به شکل محسوس از سقط جنین و تولد نوزادان با نقص های مادرزادی مانند مهره شکاف و دیگر نقص های مهره ای و همچنین عیوب کلیوی و قلبی جلوگیری کند.
وی گفت: گروه همکاران ما بعد از 12 سال تحقیق پی بردند این نواقص قابل درمان است و می توان از سقط جنین و عیوب مادرزادی با استفاده از یک ویتامین معمول جلوگیری کرد.
داونوودی و گروه وی تاثیر نیاسین را بر رشد جنین ها در یک مدل پیش بالینی موش بررسی کرده و متوجه شدند بعد از افزودن میزان مشخصی از ویتامین ب 3 به رژیم غذایی مادر باردار، دیگر سقط جنین روی نداد. از این گذشته همه نوزادان سالم و بدون عیوب مادرزادی متولد شدند.