سه شنبه 24 مرداد 1396 - 8:00

۱۰ راه کاهش وزن سریع و بی خطر

روش های بسیاری برای افزایش متابولیسم بدن وجود دارد، به گونه ای که کالری بیشتری از دست داده و کاهش وزن سریع تر اتفاق بیافتد.

بسیاری از افراد که در روند کاهش وزن خود چندان موفق نبوده اند می گویند مشکل از نوع رژیم غذایی بوده و بسیار طولانی مدت است.

توجه داشته باشید که داشتن رویکردی بلند مدت به کاهش وزن امری عاقلانه است، زیرا شما وزن خود را به آرامی و به طور پیوسته از دست می دهید و به همین ترتیب احتمال بازگشت وزن نیز بسیار کمتر است. با این وجود راه های دیگری هم وجود دارد تا متابولیسم و فرآیند چربی سوزی سریع تر انجام شده و روند کاهش وزن با سرعت بیشتری پیش برود. در ادامه با خانومانه همراه باشید.

۱- چای سبز بنوشید. در مطالعه ای که اخیرا بر روی تاثیر عصاره چای سبز در مقایسه با برخی از داروها صورت گرفته، نشان می دهد مصرف کنندگان چای سبز در یک دوره ۲۴ ساعته، حدود ۷۰ کالری بیشتر سوزانده اند. سوزاندن ۷۰ کالری بیشتر در روز به معنای از دست دادن ۷٫۳ پوند وزن در یک سال است!! این چیز عجیب و غیر قابل باوری نیست بلکه امری کاملا علمی و طبیعی است. محققان بر این باورند که این تفاوت در روند کاهش وزن توسط آنتی اکسیدانهای افزایش دهنده سوخت و ساز بدن به نام کاتچین صورت می گیرد که در چای سبز یافت می شود.

۲- از نوشیدن کالری های مایع اجتناب کنید. به تازگی دانشمندان دریافتند که روش تثبیت کالری مایع نسبت به کالری جامد در بدن متفاوت است. بدن شما این توانایی را دارد تا نوع کالری دریافتی خود را تشخیص بدهد. برای مثال، نوشیدن یک فنجان بزرگ قهوه مانند خوردن یک بشقاب پاستا به شما احساس سیری نمی دهد اما واقعیت امر این است که کالری قهوه بسیار بیشتر از پاستا است و احتمال اینکه تمایل داشته باشید یک فنجان دیگر قهوه بنوشید نیز بیشتر است تا اینکه بخواهید یک بشقاب دیگر پاستا میل کنید. بنابراین بر میزان مصرف نوشیدنی های خود نظارت داشته باشید. نوشیدن آبمیوه، نوشابه، قهوه و مانند این ها در طول روز برابر است با دریافت حداقل ۸۰۰ کالری اضافی تا پایان شب، اما با این وجود همچنان احساس گرسنگی می کنید.

۳- نمک را کم کنید. سدیم منجر به احتباس آب در بدن شده و باعث می شود بدن شما پف کرده به نظر برسد. آیا بیش از حد نمک مصرف می کنید؟ مقدار نمک مورد نیاز بدن به طور روزانه ۲۴۰۰ میلی گرم (حدود یک قاشق چای خوری) است اما بسیاری از افراد بیشتر از این میزان مصرف می کنند. پس مراقب میزان مصرف سدیم باشید، اما این به معنای فرار از نمکدان نیست بلکه شامل نمک های پنهان موجود در مواد غذایی نیز می شود. مانند: سوپ ها، غذاهای کنسرو شده، برخی از نوشیدنی ها، تنقلات شور مانند چیپس و چوب شور و بسیاری از غذاهای آماده.

۴- ادویه مصرف کنید. دکتر آنجلو ترمبلی، مدیر بخش حرکت شناسی در دانشگاه لاوال کانادا دریافت که خوردن فلفل تند موجب افزایش متابولیسم پایه بدن می شود (مجموع کالری که بدن در حالت استراحت می سوزاند). دلیل این فرایند چیست؟ کپسایسین، ترکیب یافت شده در هالاپینیو و فلفل باعث می شود رهاسازی هرمون های استرس مانند آدرنالین در بدن افزایش یابد، در نتیجه منجر به افزایش سوخت و ساز شده و همچنین توانایی بدن برای سوزاندن کالری ها را بالا می برد. به گفته ایشان خوردن فلفل تند اشتهای شما را کم می کند. بنابراین فلفل قرمز کم کالری و سالسا را به غذاهای خود اضافه کنید و رفته رفته شاهد کاهش وزن خود باشید.

۵- بخوابید. شاید خنده دار به نظر برسد اما کم خوابی باعث بروز چاقی و تجمع چربی در بدن می شود. زنانی که کمتر از ۴ ساعت در شب می خوابند سوخت و ساز بدنی آن ها نسبت به آن هایی که ۸ ساعت خواب کافی دارند، کمتر است. بنابراین برای خوابیدن مضایقه نکنید چرا که با افزایش سن، افزایش وزن را نیز برای شما به همراه دارد.

۶- عصرها به پیاده روی بروید. ورزش در هر زمانی مناسب است اما فعالیت های بدنی به خصوص در عصر بسیار سودمند خواهد بود، به این دلیل که سرعت متابولیسم بدن برخی از افراد در انتهای روز کاسته می شود. بنابراین ۳۰ دقیقه فعالیت هوازی قبل از شام میزان سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد و می تواند این میزان را تا ۲ الی ۳ ساعت پس پایان فعالیت بالا نگه دارد و همین مسئله باعث می شود که کالری موجود در شام کمتر فرصت این را پیدا کند که بر روی بدن شما بنشیند.

۷- سه وعده غذایی را از دست ندهید. دقت داشته باشید، غذا نخوردن موجب لاغری سریعتر شما نمی شود! بلکه این روند اثرات نامناسبی بجای می گذارد و نتیجه ای معکوس به دنبال دارد زیرا بدن شما اینطور تصور می کند که دیر به دیر مواد غذایی مورد نیازش تامین می شود، در نتیجه به منظور حفظ انرژی، متابولیسم بدن را کند می کند. به مرور زمان، حتی اگر طبق عادت گذشته خود سه وعده غذا میل کنید، باز هم بدن فعالیت خود را آهسته تر خواهد کرد تا بتواند از کالری دریافتی به عنوان سوخت استفاده کند، بدین ترتیب همین امر خود باعث بروز چاقی نا خواسته می شود.

۸- روزانه ۲۰ دقیقه فعالیت ورزشی داشته باشید. اگر برای لاغری رژیم غذایی مخصوص به خود را دارید، احتمالا چند بار در هفته را هم به فعالیت های ورزشی اختصاص دادید (نه؟ حتما شروع کنید). اما جز اینکه ورزش می کنید یا نه، می توانید با انجام برخی حرکات اضافی و داشتن تحرک بیشتر روزانه وزن کم کنید. مثلا به جای آسانسور از پله استفاده کنید؛ تا ایستگاه اتوبوس پیاده بروید یا حتی اگر می شود تمام مسیر تا محل کار را پیاده بروید؛ به جای نشستن و نوشیدن قهوه با دوست خود به تماشای ویترین مغازه ها بروید؛ باغبانی کنید؛ حتی تمیز کردن منزل هم تعداد کالری مصرفی شما را افزایش می دهد. در واقع لازم نیست که برای سرعت بخشیدن به روند کاهش وزن خود حتما بدوید، بیست دقیقه ورزش ملایم در روز هم باعث می شود تا حدود ۷۰۰ کالری بسوزانید.

۹- آب، آّب، آب. حتما تا به حال زیاد شنیده اید که برای کاهش وزن آب زیاد بنوشید. دلیلش این است که روزانه نوشیدن ۸ لیوان آب یکی از ساده ترین راه ها برای افزایش سرعت کاهش وزن است. بدن شما به منظور انجام متابولیسم موثر بر چربی های ذخیره شده به آب نیاز دارد. زمانی که آب بدن به خوبی تامین نشود، از سرعت روند متابولیسم چربی ها کاسته می شود و به این معناست که فرآیند کالری سوزی بسیار دشوار می شود. بنابراین نوشیدن حداقل ۸ لیوان آب در روز به سادگی سیستم بدن شما را در حالت نرمال قرار می دهد.

۱۰- لطفا فریب نخورید. در هر زمانی، در بازار ده ها نوع ترفند مختلف برای کاهش سریع وزن ارائه می شود که ادعا می کنند وزن شما را در ۱۰ روز ۱۰ پوند کاهش می دهند. همچنین استیصال و ناامیدی از کاهش وزن می تواند شما را به هر کاری وسوسه کند اما هم من و هم شما می دانیم که این ترفند ها اکثرا نتیجه ای ندارد. پس پول خود را هدر ندهید و مهمتر از آن اگر درگیر این حقه ها شدید و نتیجه ای هم بدست نیاوردید، سعی کنید تا روحیه خودتان را از دست ندهید. واقع بین باشید و سعی کنید برنامه کاهش وزن خود را از روشی معقول پیش ببرید. به این صورت نه تنها لاغر می شوید بلکه شادتر هم خواهید بود.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=244282
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما