چاپ این برگه

ارزیابی وکیلی از کابینه روحانی، از انتقاد وکیلی به کابینه تا کسی که بیش ترین رای را می آورد

گروه سیاسی- برنامه تیتر امشب با حضور نمایندگان سه فراکسیون امید، ولایی و مستقلین مجلس در خصوص کابینه دوازدهم بر روی آنتن رفت.

به گزارش بویرنیوز، محمد علی وکیلی؛ عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در این برنامه به نمایندگی از فراکسیون امید حضور داشت و به بیان مهم ترین مواضع بزرگترین گفتمان مجلس در خصوص کابینه دوازدهم پرداخت که در ادامه آمده است:

نظر کلی فراکسیون امید در خصوص کابینه دوزادهم چیست؟

ارزیابی در گذشته نسبت به عملکرد یازدهم داشتیم که تقدیم آقای رئیس جمهور شد و بخش غالب تغییرات کابینه ناظر بر آن ارزیابی بود.

ما انتظارمان این بود متناظر با انتظارات جامعه و ژنرال های کابینه، کابینه ای پر از ستاره در کابینه دوزادهم داشته باشیم و همچنین متناسب با چالش هایی که در مقابل دولت دوازهم هست، اصولاً این ابر چالش ها یک ابر کابینه را نیازمند هست ولی در ظرف شخصیت اقای روحانی، گفتمانی که از آن برخوردار هست و در ظرف زمانی که در آن قرار دارد به نظر ما کابینه دو قدم جلو هست

این به معنای مطلوب بودن آن نیست باید ببینیم در مقیاس مطالبات این کابینه چند قدم رو به جلو است و آیا اصلاً مطلوب تلقی می شود، اما به عقیده من کابینه اون پیشفرض هایی که کابینه رو شکل داده، آن پیش فرض ها اگر درست برای ملت شریف تبیین شود حتما معذورات رئیس جمهور را درک می کنند و همدلی بهتری پیدا می شود.

وکیلی از فراکسیون امید مسیر حرکتی کابینه دوازدهم را دو قدم به جلو تشریح کرد و گفت: البته شرایط مطلوب حرکت چند قدمی به جلو بود اما در مجموع رویکرد کنونی کابینه دوازدهم خوب ارزیابی می شود.

چقد تغییرات در کابینه را کافی می دانید؟

رئیس جمهور وعده تحقق تغییرات 50 درصدی کابینه را داده بود که به لحاظ شکلی محقق شده است، اما اینکه این تغییرات باعث تغییر در سرعت عمل کابینه خواهد بود و مسیر دولت را هموارتر و مسیر پاسخگویی دولت را تسهیل میکند و مطالبات مردم را بیشتر مد نظر قرار می دهد و ضریب کارآمدی دولت را ارتقاء می دهد، این تابع این است که ما ارزیابی دقیقی از این 9 گزینه جدیدی که وارد کابینه

به لحاظ کمیت تغییر خوب است اما باید عرض کنم، آمایش سرزمینی یک شاخص کارآمدی و عدالت اجتماعی است، معتقدم آمایش قومی در جامعه همچون ایران، فکری و جنسیتی شاخص های مکمل در کنار شاخص های کارآمدی به حساب می آیند، علاقه مند بودیم در کابینه سهم زنان دیده شود، ما علاقه مند بودیم آمایش قومی در این تغییرات مورد توجه باشه، ما همچنین علاقه مند بودیم این تغییرات تامین کننده آمایش فکری-سلیقه ای جامعه به حساب بیاد، اگر تغییرات ناظر به این شاخص های آمایش باشد حتما برون داد آن کارآمد خواهد بود.

ویژگی شاخص کابینه پیشنهادی روحانی را در چه میدانید؟

من فکر کنم رنگ این کابینه به آقای روحانی نزدیک است، ترکیب کابینه طوری است که بنا است نوعی هماهنگی و سازگاری در درون حاکمیت و رفع ناسازگاری ها و کدورت هایی که بود گویا با این الگو شکل گرفته و به نظرم ما کابینه کم حاشیه ای را از منظر مبانی درون حاکمیت خواهیم داشت.

اشکال کابینه بی توجهی به آمایش قومیتی، جنسیتی و همچنین بی توجهی به این نقطه راهبردی که شکوفایی امید در یک جامعه رو به امید نقطه کانونی اش زنده بودن امر سیاست است، امر سیاست اگر در جامعه زنده ای مثل ایران زنده باشد کمک می کند به زنده بودن امید.

عطش شکوفایی اقتصادی که به درستی در نتیجه محرومیت ها و ناکامی هایی که در حوزه اقتصاد داریم و مطالبه اصلاح ساختارهای اقتصادی و روندها در حوزه اقتصاد باعث شده که ما در چینش کابینه کنونی به این نقطه کانونی در شکوفایی امید مقداری بی توجه باشیم.

در حوزه جوان گرایی فکر میکنید کابینه انتظارات را برآورده ساخته؟

به لحاظ سمبلیک بله اما به لحاظ رویکردی چون میانگین سن کابینه دوازدهم البته تا این تعدادی که هم اکنون هست، میانگین نسبت به یازدهم مثبت نیست و نسبت به یازدهم یک سال پیرتر هست، البته این مهم نیست اینکه این کابینه انرژیک و پر انگیزه هست این نقیصه جبران می شود.

وکیلی عضو فراکسیون امید گفت: وزرا در کمیته ها بر اساس صلاحیت ها و گفتمانی که رئیس جمهور دارد بررسی می شوند و مجموعه ارزیابی ها عرضه می شود.

وی افزود: وزرا در جلسات کمیسیون ها پاسخ گوی شبهات خواهند بود.

شما فکر میکنید چند نفر رای اعتماد بگیرند؟

من آرزو میکنم بر اساس شاخص ها همه وزاری پیشنهادی رای اعتماد بگیرند اما احتمال میدیم نسبت به چهار نفر حساسیت بیشتری به دلیل هم کارکرد و هم انتظاراتی که وجود دارد توقفی وجود داشته باشد.

آیا سهم خواهی صورت گرفته؟

به نظرم خیر چنین چیزی نبوده است، همه مصادیق ارائه نکردیم و صرفا مطالبات مردمی را گوشزد کردیم

حداقل انتظار ما اینست باید وزرا همکارانشان را به مجلس معرفی کنند و می توانیم توافق کنیم وزرا را به شرط معرفی همکارنشان ارزیابی کنیم.

پر بحث برانگیزترین وزارتخانه کدام است؟

به نظرم وزارت آموزش و پرورش به دلیل سطح توقعات و مطالباتی که فرهنگیان دارند و به دلیل دو ناکامی در دولت یازدهم حساسیت فرهنگیان بالا است با چالش هایی روبرو هستیم و البته در وزراتخانه های اقتصادی هم با چالش روبرو خواهیم بود.

ولتی با این نگاه اعتدالی شکل گرفته و انتظار هست دولت از حمایت یکپارچه همه بخش ها برخوردار باشد.

بیشترین رای را کدام وزارتخانه می آورد؟

فکر میکنم وزارت دفاع