چهارشنبه 18 مرداد 1396 - 15:44

بهترین روش‌های تشخیص بارداری

به گزارش بویرنیوز به نقل از  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علائم بارداری از همان روزها و هفته های اولیه تشکیل نطفه دربدن مادر و حتی حالات روحی او نمایان می شود و با کمی دقت درخصوص تغییرات جسمی و خلق و خو می توان بارداری را تشخیص داد.از جمله بارزترین علائم اولیه بارداری می توان موارد زیر را نام برد و لازم است مادر پس از شناسایی علائم برای تشخیص کامل بارداری و آگاهی از سلامت جنین و مراقبت های لازم به پزشک متخصص مراجعه کند.

بهترین روش تشخیص بارداری

تاخیر در سیکل قاعدگی

این علامت از اولین نشانه های بارداری است هرچند که می تواند به دلایل دیگر از جمله افزایش یا کاهش ناگهانی وزن، استفاده از داروهای پیشگیری کننده از بارداری، استرس و کم خونی هم رخ دهد.بانوان متاهل در صورت تاخیر در سیکل قاعدگی خود برای بررسی احتمال بروز بارداری باید با پزشک متخصص مشاوره انجام دهند.

لکه بینی در فاصله دو سیکل قاعدگی

اگر یک الی دو هفته پس از آخرین سیکل قاعدگی مادر دچار لکه بینی شد این امکان دارد نشان دهنده بارداری و قرارگرفتن جنین به دیواره رحم باشد، هرچند که سایر مشکلات پزشکی نیز می توانند سبب لکه بینی شوند وبرای تشخیص دقیق باید آزمایش از سوی متخصص انجام شود.

تهوع و استفراغ

یکی از نشانه های آشکار بارداری تهوع و استفراغ است، که در هفته سوم پس از تشکیل نطفه معمولاً ایجاد می شود و به عنوان ویار بارداری شناخته می شود.علت این حالت افزایش سطح هورمون های بارداری در بدن مادر است.

نفخ شکمی یا احساس پری در شکم

نفخ شکمی  نیز یکی دیگر از علائم بارداری است. از جمله سایر نشانه های احساس خارش دربدن و گرفتگی عضلات شکمی است که همگی به دلیل افزایش سطح هورمون پروژسترون دربدن مادر است.

بهترین روش تشخیص بارداری

تکرر ادرار

اگر هر 20 الی 30 دقیقه نیاز به تخلیه مثانه احساس شده و مادر دچار نوعی تکرر ادرار بدون علت عفونت مجاری ادراری شده است می تواند نشان دهنده تغییرات هورمونی در بدن و افزایش حجم رحم و به تبع آن فشاربه دیواره مثانه باشد که سبب تکرر ادرار می شود.

کمر درد

زنانی که به طور ناگهانی دچار کمر درد می شوند و با استراحت یا ماساژ کمردردآنها تسکین پیدا می کند احتمال دارد که  این مشکل به دلیل بارداری رخ داده باشد.کمر درد دربارداری در اطراف مفاصل ساکرولیاییک رخ می دهد و به دلیل افزایش وزن مادر، تغییرات هورمونی، رشد جنین و نیز استرس است.از اطلاع از بارداری انجام تمرینات یوگا مخصوص ایام بارداری زیر نظر متخصص می تواند از میزان این درد بکاهد و به مادر را درانجام یک زایمان طبیعی موفق کمک کند.

بهترین روش تشخیص بارداری

سردرد

سردرد در سه ماهه اول و دوم بارداری شایع است و به تدریج کمتر می شود. این حالت معمولاً به دلایلی چون استرس، خواب آلودگی مادر، تغییرات فیزیکی بدن و رشد جنین اتفاق می افتد و با استراحت و دقت در انتخاب مواد غذایی سالم برطرف می شود.

تحریک پذیری و نوسانات خلقی

اگر مادر دچار نوسانات خلقی ، زودرنجی، احساساتی شدن، تمایل به گریه فراوان ، خشم ناگهانی و پریشانی شده است و این حالات دراو سابقه قبلی نداشته می تواند نشان دهنده بارداری باشد زیرا تغییرات هورمونی بر نوع رفتار اثر می گذارد.

عدم تحمل مصرف مواد غذایی

اگر مادر باردار نسبت به برخی مواد غذایی که سابق براین دوست داشته و مطلوب او بوده است به طور ناگهانی بی علاقه شده است یا پس از خوردن مواد غذایی یا بوییدن آنها دچار احساس تهوع و استفراغ می شود این موارد می تواند علائم قطعی بارداری باشد  و به تدریج دراواخر بارداری این حالت برطرف می شود.

خونریزی از لثه ها

تغییرات هورمونی در اثر بارداری می تواند سبب التهاب لثه ها و خونریزی از آنها هنگام مسواک زدن شود که یکی از نشانه های بارداری در زنان است. کارشناسان به بانوان توصیه می کنند قبل از اقدام به بارداری وضعیت سلامت دهان و دندان خود را بررسی کنند و هرگونه خرابی یا مشکل لثه را درمان کنند زیرا بسیاری از اقدامات دندانپزشکی درحین بارداری امکان پذیر نیست و بروز دندان درد و عفونت لثه می تواند در مواردی حتی منجربه خاتمه بارداری شود.مادران باردار از مسواک بابرس نرم استفاده کنند و به آرامی دندان های خود را مسواک بزنند تا دچار خونریزی از لثه نشوند.

خشکی و احتقاق بینی

افزایش سطح هورمونی در بدن به خاطر بارداری می تواند سبب خشکی بینی و حتی خونریزی از آن شود که خود یکی از نشانه های بارداری در زنان است.بالابودن دمای بدن بانوانی که تمایل به بارداری دارند باید به طور روزانه دمای بدن خود را اندازه گیری کنند ودرصورتی که دمای بدن آنها برای چند روز اندکی بالاتراز حد طبیعی بود این می تواند نشان دهنده بارداری در آنها و ایجاد نطفه در رحم باشد.

بهترین روش تشخیص بارداری

از جمله دیگر علائم بارداری در بانوان می توان رشد موهای زائد درسراسر بدن، بروز آکنه و جوش صورت، ایجاد لکه در صورت، خشکی پوست، احساس خارش، تورم و نمایان شدن رگ های بدن است که در صورت بروز هریک از این علائم برای تشخیص دقیق تر انجام آزمایش خون و معاینه توسط پزشک توصیه می شود.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=244237
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما