چهارشنبه 25 مرداد 1396 - 8:00

از خواص چای سبز چه می دانید؟

مجله بویرنیوز- می توان گفت که چای سبز سالم ترین نوشیدنی موجود در سیاره زمین است. زیرا سرشار از آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی است که تاثیرات شگرفی بر روی بدن انسان دارد. از جمله تاثیرات آن می توان به بهبود عملکرد مغز، کاهش چربی، خطر ابتلا به سرطان و دیگر مزایای باور نکردنی اشاره کرد. خانومانه در ادامه این نوشیدنی را بیش از پیش به شما معرفی خواهد کرد.

۱- چای سبز دارای ترکیبات زیست فعال است که موجب بهبود سلامتی می شود.

چای سبز چیزی بیش از یک نوشیدینی سبز رنگ است. در واقع ترکیبات زیست فعال موجود در برگ های آن، باعث می شود که حاوی مقادیر بسیار زیادی مواد مغذی مهم باشد و این مواد تاثیر بسزایی بر سلامتی دارد.

۲- ترکیبات موجود در چای سبز می تواند موجب بهبود عملکرد مغز شده و شما را باهوش تر کند.

چای سبز علاوه بر اینکه شما را باهوش تر می کند، از خواب آلودگی هم جلوگیری می کند. در واقع، عنصر کلیدی فعال در آن کافئین است که به عنوان نوعی محرک شناخته می شود. با این حال، مقدار کافئین موجود در آن به اندازه قهوه نیست ولی آنقدر هست که مانع از خواب آلودگی شود. چای سبز، این ماده شگفت انگیر، همچنین دارای اسید آمینه L-theanine است که قادر به عبور از موانع خونی مغز است. این اسید آمینه خاصیت ضد استرس و اضطراب دارد و در اثر همکاری این اسید آمینه و کافئین عملکرد مغز نیز بهبود می یابد.

۳- چای سبز، موجب افزایش متابلویسم و بهبود عملکرد فیزیکی می شود.

اگر نگاهی به فهرست مکمل های چربی سوز انداخته باشید، حتما نام چای سبز به چشمتان خورده است. چای سبز با افزایش متابولیسم باعث چربی سوزی بیشتری می شود، اما در برخی آزمایش ها نتایج به گونه ای بوده که گویا چندان هم بر افزایش متابولیسم تاثیری نداشته است. با این حال می توان گفت که اثرات آن ممکن است به فرد بستگی داشته باشد. اما کافئین موجود در آن به دلیل جمع آوری اسید های چرب از بافت های چربی و استفاده به عنوان منبع انرژی، ثابت شده است که به طور متوسط ۱۱-۱۲ درصد موجب افزایش عملکرد فیزیکی بدن شده است.

۴- آنتی اکسیدان های موجود در چای سبز خطر ابتلا به انواع سرطان را کاهش می دهد.

این نوشیدنی سبز رنگ سرشار از آنتی اکسیدان های قدرتمندی است که می تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد. سرطان ناشی از رشد کنترل نشده سلول ها است و متاسفانه امروزه یکی از علل اصلی مرگ و میر در جهان به شمار می رود. مطالعات متعددی نشان داده است که این نوشیدنی تاثیر به سزایی در کاهش خطر ابتلا به سرطان های سینه، پروستات و روده بزرگ دارد. با این حال، نکته جالب توجه این است که هرگز به چای سبز شیر اضافه نکنید، زیرا مقدار آنتی اکسیدان های موجود در آن را کاهش می دهد.

۵- چای سبز از مغز شما در دوران پیری محافظت کرده و خطر ابتلا به آلزایمر و پارکینسون را کاهش می دهد.

بیماری آلزایمر شایع ترین بیماری عصبی در انسان و یکی از علل اصلی زوال عقل است. بیماری پارکینسون نیز دومین بیماری شایع مغز و اعصاب است و شامل مرگ نورونهای تولیدکننده دوپامین در مغز می شود. اما ترکیبات زیست فعال موجود در چای سبز اثرات محافظتی مختلفی بر روی نورون های مغزی داشته و خطر ابتلا به آلزایمر و پارکینسون را کاهش می دهد. همچنین چای سبز علاوه بر اینکه می تواند عملکرد کوتاه مدت مغز را بهبود بخشد، باعث محافظت از مغز در سنین سالخوردگی نیز می شود.

۶- چای سبز یک آنتی باکتری قوی است که موجب بهبود سلامت دندان ها شده و خطر ابتلا به عفونت ها را کاهش می دهد.

استرپتوکوک موتانس، اولین باکتری های مضر در دهان است که باعث تشکیل پلاک، ایجاد حفره و پوسیدگی دندان ها می شود. اما ترکیبهای موجود در چای سبز دارای اثرات بیولوژیکی است. در نتیجه، این ترکیبات باعث جلوگیری از رشد باکتری ها و برخی از ویروس ها شده و می تواند خطر ابتلا به عفونت را کاهش داده و موجب سلامتی دهان و دندان شود. یکی دیگر از مزایای عالی چای سبز این است که باعث خوشبو شدن نفس می شود و بوی بد دهان را از بین می برد.

۷- چای سبز خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می دهد.

دیابت نوع ۲ بیماری است که طی چندین دهه گذشته بسیار شیوع پیدا کرده و در حال حاضر حدود ۳۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان از این بیماری رنج می برند. از نشانه های این بیماری عدم توانایی تولید انسولین و افزایش سطح قند خون است. اما مطالعات نشان می دهد که چای سبز می تواند حساسیت به انسولین را بهبود بخشیده و سطح قند خون را کاهش دهد.

۸- چای سبز خطر ابتلا به بیماری های قلبی-عروقی را کاهش می دهد.

بیماری های قلبی-عروقی شامل حملات قلبی و سکته های مغزی می شود که از بزرگترین علل مرگ و میر در جهان به شمار می رود. از جمله عوامل بروز این بیماری ها کلسترول LDL و تری گلیسیرید است. اما چای سبز به دلیل داشتن آنتی اکسیدان ها کلسترول خون را پایین می آورد و به این ترتیب مطالعات نشان می دهد که خطر ابتلا به بیماری های قلبی-عروقی در مصرف کنندگان چای سبز تا ۳۱ درصد کاهش می یابد.

۹- چای سبز به کاهش وزن کمک کرده و خطر ابتلا به چاقی را کاهش می دهد.

با توجه به کارکرد چای سبز در افزایش متابولیسم، می توان نتیجه گرفت که به کاهش وزن هم کمک شایانی می کند. مطالعات متعددی نشان می دهد که چای سبز موجب کاهش چربی های بدن به ویژه در ناحیه شکم می شود.

۱۰- چای سبز موجب افزایش طول عمر می شود.

مطمئنا مرگ امری اجتناب ناپذیر و در نهایت روزی زندگی به پایان می رسد، اما با توجه به اینکه چای سبز می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی-عروقی و انواع سرطان را کاهش دهد، بنابراین با نوشیدن و مصرف آن، ما شانس بیشتری برای زنده ماندن و سالم بودن خواهیم داشت.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=244184
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما