چاپ این برگه

یادداشتی به بهانه روز خبرنگار

سرمقاله شماره ۵۴ روزنامه منطقه ای روزنما/ مالک مجیدی کرائی*

بالاخره ۱۷ مرداد دیگری هم از راه رسید. به رسم همه این سال ها در سالن اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نشستی برگزار، عده ای از مدیران استانی شرکت نموده، تقدیرنامه ای اهدا می شود و بعد از آن روز از نو، روزی از نو…

البته در یکی دو سال اخیر در ارشاد اسلامی استان به لطف استاد گرامی جناب آقای دکتر دهبانی پور، تلاش شد نمود ۱۷ مرداد پررنگ تر شود، حتی یک سال که در ذهن دارم، سخنرانان بسیاری دعوت و بحث های مثمری نیز صورت گرفت، اما در نهایت این روز نیز گذشت و ۱۷ مرداد دیگری به همراه پیامک های تبریک برای مدیران مسئول(معمولا بیشتر!) و همکاران خبرنگارمان ارسال و مراسم هایی نیز در سازمان های دولتی برگزار خواهد شد.

روز هفدهم مرداد، هم فرصتی است برای شنیدن حرف ها و هم زمانی است برای ارائه راهکارهای بهبود وضعیت حرفه روزنامه نگاری و نشریات استان کهگیلویه و بویراحمد تا در نهایت ختم به توسعه و پییشرفت شود؛ به گونه ای که دستاوردهای آن برای مردم قابل درک، باور و لمس کردن باشد! سه دستاوردی که برخی معتقدند این روزها در جامعه رسانه ای و مدیریتی استان ( که مکمل یکدیگرند) به درستی دیده نمی شود.

احتمالا در این روز نیز همچون دیگر روزها برخی توپ را به سمت میدان رسانه ها انداخته و مقصر را به همگان نشان خواهند داد. واقعیت دیگر اینکه در برخی نشست های خبری و تجلیل از خبرنگاران، نقدهایی بدون ارائه راهکارهای عملیاتی نیز بر رسانه ها وارد خواهد شد که البته مدت هاست با آن آشنا هستیم و اگر جایی نیز راهگشا باشد، بر اجرای آن تلاش کردیم.

اما این بار قبل از طرح آنها و از آنجا که این تریبون شاید تنها فرصت حرف زدنمان در این ایام شود، چند نکته را قبل از رویداد ۱۷ مرداد به عنوان پیش بینی روزهای آتی و پیش دستی در پاسخ به چنین نظرهایی به حضورتان بیان می کنیم. شاید این پیش دستی در گفتن مشکلات فرصتی برای اندیشیدن شود و تلاش برای کمک به حوزه فرهنگ نوشتار و تقویت روزنامه نگاری استان که در نهایت به توسعه فرهنگی و اجتماعی استانمان شود.

این پیش دستی ما را نه از باب « عدم پذیرش نقد» که از باب«بیان مشکلات و چالش های رسانه های مکتوب» پذیرا باشید؛ مطمئین باشید ما همچون همیشه اعتقاد داریم که صبرمان در برابر نقد عملکردمان باید افزون باشد و جز این اگر باشد به خطا رفته ایم.

دوست عزیزی همیشه قبل از نقد عملکرد و بیان انتقادهای ما به نوع عملکرد مدیریتی اش، تذکر می داد که هر کس انتقادی دارد باید حتما سه پیشنهاد و راهکار برای بهبود فعالیت ها نیز باید حتما ارائه دهد، در غیر اینصورت اجازه نقد را ندارد!.برای این اندیشه و رفتار خود نیز همیشه از یکی از بزرگان نام می برد که در این صورت اجازه می داد زیرمجموعه وی بر او نقد کرده و نظرشان را ارائه دهند و مکررا تاکید می کرد که این مساله را در زندگی و نوع برخورد رسانه ای و حرفه ای خود نیز الگو قرار دهید.

دراین میان یادآور می شویم، رسانه های مکتوب استانمان در برهه زمانی کنونی وضع خوب انتشاراتی ندارند؛ حتی عزم جدی در رفع این مشکل و کمک به این حوزه تاثیرگذار نیز وجود نداشته و همچنان ندارد و امید به خداوند که در آینده ایجاد شود.

فرض بگیریم پژوهشگری سال های بعد، درصدد بررسی وضعیت توسعه این استان و یا شاخص ها، اولویت ها و هر چیز دیگری باشد و بخواهد روزنامه های این استان در فاصله زمانی انتشار روزانه را جمع آوری، تجزیه و تحلیل و نتایج را ارائه نماید. احتمالا – که یقینا- با انتشار روزانه مواجه نخواهد شد و جز در زمانی اندک، این مشکل گریبانگیر بخش عمده ای از رسانه های مکتوب کهگیلویه و بویراحمد شده است.

در برخی از همین استان های همجوار ارزش و جایگاه روزنامه به عنوان «سند ماندگار مکتوب» هم مورد توجه و هم مورد حمایت است که می تواند برای این استان نیز الگو قرار گیرد.

استان های شیراز و اصفهان دو نمونه بارز آن بوده که وضعیت رسانه های مکتوب آن مشخص تر است. واقعا چرا؟آیا همه تقصیر بر گردن مدیران چنین رسانه هایی است؟!

در این سال ها کمتر تلاشی برای کمک به حوزه رسانه های مکتوب صورت گرفته است! همین نیم بند طرح نیم بها نیز از گردونه استان رخت بر بست! و قبل از این رفتن، اشتراک نشریات استانی هم از سیستم اداری این استان حذف شد.

عزم جدی برای حمایت از فعالیت های رسانه ها در استانی که بخش خصوصی قوی ندارد، چندان دیده نمی شود، با این وضعیت هر چه بیشتر پیش می رویم روزمرگی انتشار نیز بر تولید محتوا چیره می شود.

با این اتفاقات و عدم وجود دیدگاه تقویت فعالیت های فرهنگی و رسانه ای، طبیعی است که کیفیت محتوای انتشار روزنامه و نشریات استانی پایین آمده و فرصتی برای برخی افراد نیمه خالی لیوان بین، ایجاد شود تا بدون درک شرایط و سختی های کار انتشار رسانه مکتوب بر این طبل کوبیده و رسانه ها را مقصر نشان دهند.

همین اشتراک رسانه ها هم می توانست کمکی به تولید محتوا و جبران بخشی از هزینه های انتشار رسانه های مکتوب شود که به فراموشی سپرده شد و عملا اجرای مجدد آن نیازمند عزمی جدی و پیگیری ضروری و منسجم دارد که فعلا امیدی بر آن نمی رود.

بیمه خبرنگاران، انتشار منظم، پرداخت هزینه های جاری و پیگیری مرتب و چندین ماهه مطالبات روزنامه ها و نشریات از دیگر دغدغه های تکراری است که بارها گفته شد و چندان منجر به نتیجه نشد، هر چند پافشاری این روزهای اداره کل ارشاد اسلامی استان بر نظام مند نمودن نحوه توزیع آگهی ادارات علی رغم مخالفت های برخی ارگان های اجرایی هم در خور تقدیر و هم شایسته تجلیل است.

نهایت اینکه اگر بخواهیم مشکلات فراوان این حوزه را به شمار آوریم، هم متنی طولانی خواهد شد هم تکرارِ تکرارهای قبلی که نتیجه ای حاصل نشد جز درد دل کردن ما با خوانندگان فهیم رسانه هایمان.

امیدواریم این بار که نقدمان می کنید- و سخت به آن محتاجیم – راهکارهایی نیز برای توسعه فضای مکتوب رسانه های استان و تقویت میزان مطالعه رسانه های محلی در استانمان نیز ارائه نمایید تا دست در دست هم به توسعه کهگیلویه و بویراحمد کمک کنیم.

با همه این سختی ها خوشحالیم که علی رغم چند شغله بودنمان برای گذران زندگی!، همچنان در کنار شما هستیم و برای ادامه این در کنار هم بودن در فضای مجازی، شبکه های اجتماعی و صفحات کاغذی روزنامه روزنما با توکل بر خداوند بی همتا تلاش می کنیم هر آنچه می توانیم برای توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد با دلگرمی شما و همکاری برخی مدیران دلسوز و دوستا ن صادق خالصانه انجام دهیم بدان امید که مقبول نظر افتاد.

روز خبرنگار بر همه شما مبارک باد.

*مدیرمسئول روزنامه منطقه ای روزنما و پایگاه خبری – تحلیلی سلام دنا