پنجشنبه 12 مرداد 1396 - 10:43

سنگ اندازی بانک ها در مسیر توسعه کهگیلویه و بویراحمد/تشریح جذابیت های استان برای فعالان اقتصادی کشور

گردهمایی روسای اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سراسر کشور در یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد در حال برگزاری است.

به گزارش بویرنیوز، با حضور استاندار کهگیلویه و بویراحمد، نماینده بویراحمد و دنا در مجلس، رئیس اتاق بازرگانی کشور، مدیران ارشد کهگیلویه و بویراحمد و جمعی از اهالی صنعت گردهمایی روسای اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سراسر کشور در یاسوج مرکز استان برگزار شد.

عدم ضمانت‌های اجرایی مصوبات شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولتی

در این گردهمایی جبار کیانی‌ رئیس اتاق بازرگانی یاسوج در این گردهمایی اظهار کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد یک درصد جمعیت، یک درصد مساحت، ۱۰ درصد آب، ۲۵ درصد جنگل‌های زاگرس، ۲۰ درصد نفت و گاز و بیش از یک هزار و ۲۰۰ گونه گیاهان دارویی را در خود جای داده اما با وجود همه این ظرفیت‌ها، هنوز هم به لحاظ توسعه فاصله معناداری به دلیل محرومیت‌های تاریخی با دیگر استان‌ها دارد.

وی با اشاره به تاسیس اتاق بازرگانی یاسوج در سال ۸۶، افزود: امروز اتاق بازرگانی مدافع منافع بخش خصوصی بوده و در توانمندسازی تشکل‌ها و اعزام هیئت‌ها، اعزام هیئت‌های تجاری و حضور در نمایشگاه بین المللی نقش بسزایی ایفا می‌کند.

رئیس اتاق بازرگانی یاسوج گفت: تعامل بین بخش خصوصی و دولت در استان کهگیلویه و بویراحمد فصل مشترک خوبی را ایجاد کرده به طوریکه اکثر جلسات مسئولان دولتی که به استان سفر می‌کنند در اتاق بازرگانی برگزار می‌شود.

سرمایه گذاری تنها راه نجات کهگیلویه و بویراحمد

کیانی عنوان کرد: پیگیری برای راه اندازی پنجره واحد سرمایه‌گذاری در سازمان سرمایه گذاری از مهم ترین اقدامات اتاق بازرگانی یاسوج بوده که این پنجره هم اکنون در استان تشکیل شده است.

وی به مشکلات بخش خصوصی استان کهگیلویه و بویراحمد اشاره داشت و بیان کرد: بالا بودن نسبت تسهیلات اعطایی به منابع در بانک‌های استان که منجر به عدم تامین منابع لازم جهت پرداخت به واحدهای تولیدی و تجاری استان می‌شود از مهم ترین مشکلات این حوزه است.

رئیس اتاق بازرگانی یاسوج اظهار کرد: عدم تطابق مصوبات بانک مرکزی با مصوبات اعلام شده از سوی بانک‌های کشور به بانک‌های استان تاثیر بسزایی در حوزه کسب و کار داشته است.

کیانی گفت: بالا بودن نرخ تسهیلات بخش‌های تولیدی سبب افزایش قیمت تمام شده در استان‌های کمتر توسعه یافته‌ای مثل کهگیلویه و بویراحمد شده و سبب می‌شود محصولات ما توانایی رقابت در بازار بین المللی را نداشته باشند.

وی بیان کرد: نبود مکانیزم‌های لازم و عدم ضمانت اجرایی مصوبات شورای گفت و گوی بخش خصوصی و دولت توسط مجموعه دولت و قوه قضائیه سبب می‌شود برخی مصوبات شورا اجرا نشود.

در اقتصاد نباید جزیره‌ای عمل کرد

نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس با اشاره به پروژه‌های مهم حوزه حمل و نقل کهگیلویه و بویراحمد از جمله راه آهن اقلید-یاسوج، تطویل باند فرودگاه یاسوج و پروژه احداث آزادراه، گفت: با بهره‌برداری از این پروژه‌ها سرمایه‌گذاری در استان سهل‌الوصول می‌شود.

زارعی اظهار داشت: استان کهگیلویه و بویراحمد در کنار قابلیت‌های طبیعی و اقتصادی بالقوه‌ای که دارد از لحاظ موقعیت جغرافیایی نیز در وضعیت منحصر به فردی قرار دارد.

وی با بیان اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد کریدور شمال به جنوب و طریق الرضا بوده و فاصله نزدیکی تا بنادر دارد، اظهار کرد: این موقعیت جغرافیایی در شاخص‌هایی مانند انباشت کالاهای گوناگون وضعیت خوبی را ایجاد کرده است.

نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: این استان در کنار ظرفیت های طبیعی و جغرافیایی، از ظرفیت نیروی انسانی خوب و قوی برخوردار است، امروز فرهنگ کار در استان ما به یک فرهنگ عمومی تبدیل شده، در گذشته نه چندان دور بیکاری یک ژست و ارزش بود اما امروز کار کردن و تلاش یک ارزش محسوب می‌شود.

تشریح مزیت های جذاب کهگیلویه و بویراحمد

زارعی به نقش اتاق بازرگانی در رونق کسب و کار اشاره داشت و ابراز کرد: امیدواریم ساختار اتاق بازرگانی مستقل شده و بتواند به عنوان مکمل بخش دولتی در عرصه اقتصادی تأثیرگذار باشد.

وی با بیان اینکه رونق اقتصاد کشور نیازمند هم افزایی همه بخش‌ها است، گفت: توزیع عادلانه فرصت‌های اقتصادی و اشتغال زا سبب می‌شود که بتوانیم فقر و محرومیت‌ها را از بین برده و در زندگی و معیشت مردم تعادل ایجاد شود.

نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی ابراز کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد در حوزه حمل و نقل پروژه‌های مهمی از جمله راه آهن اقلید-یاسوج، تطویل باند فرودگاه یاسوج، پروژه‌های چهارخطه کردن راه‌های اصلی و پروژه احداث آزادراه را دارد که در آینده‌ای نزدیک سبب سهل الوصول کردن سرمایه گذاری در استان می‌شود.

زارعی با اشاره به اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد ترانزیت انرژی است، گفت: انرژی که در پارس جنوبی تولید می‌شود از این استان به عنوان کریدور شمال به جنوب عبور می‌کند که برای استفاده از این ظرفیت در پایین دست و بالادست حوزه گاز اهداف خوبی در استان در دستورکار بوده که اجرای پروژه‌های پتروشیمی از مهم‌ترین این اهداف است.

وی گفت: در مسئله اقتصاد نباید جزیزه‌ای عمل کرد و ضرورت دارد که سند ملی در راستای تقویت اقتصاد کشور تدوین شود.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=243262
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما