شنبه 31 تیر 1396 - 22:46

تهدید جدی در کمین ساختمان سازی در کشور/سخنان مهم احمدرضا خورشیدی در خصوص اصلاح قوانین نظام مهندسی ساختمان(+تصاویر)

بیستمین اجلاس هیأت عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان در این نشست که با حضور معاونین عمرانی استاندار، شهردار و رؤسای سازمان های نظام مهندسی ساختمان استان ها برگزار شد نکات قابل توجهی بیان شد که در ادامه آمده است:

مهندس احمد رضا خورشیدی ضمن قدردانی از عوامل برگزاری بیستمین اجلاس هیئت عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان اظهار داشت: اجلاس بیستم، اجلاسی متفاوت بود که با حضور مسئولان کشوری و مؤثر در صنعت ساختمان ایران برگزار شد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کهگیلویه و بویراحمد اظهار امیدواری کرد: در فرایند اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان که قریب به دو دهه از آن می گذرد و با رفع موارد ابهامی و با در نظر گرفتن تجارب ناموفق در حوزه عملکرد و نحوه اجرای آن در بعضی زمینه ها رویکردی جدید در تامین استقلال و امنیت جامعه مهندسی کشور که در حقیقت بزرگترین نهاد صنفی و حرفه ای کشور می باشد فراهم آید و دست اعمال  قدرت عوامل بیرونی بر فعالیت جامعه مهندسین را کوتاه نمایند.

وی خاطر نشان کرد: اجرای صحیح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و تمکین دستگاه های اجرایی و متولیان امر ساخت و ساز به این قوانین، به طور قطع می تواند تاثیر بسزایی در جلوگیری از تخلفات حاکم بر روند ساخت و ساز موجود داشته باشد.

احمدرضا خورشیدی در پایان خاطر نشان کرد: بدون شک قوانین نظام هندسی ساختمان گره گشای بسیاری از آسیب ها و مشکلات شهری است که در صورت التزام مردم و مسئولان به آن می تواند در شکل گیری شهرهای ایده آل و در نهایت توسعه متوازن شهری گره گشا باشد.

در ادامه مهم ترین مباحث مطرح شده توسط مسئولان کشوری در بیستمین اجلاس هیأت عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان آمده است:

دکتر علی لاریجانی؛ رئیس مجلس شورای اسلامی در این نشست با تأکید بر جنبه غیر دولتی سازمان نظام مهندسی ساختمان، تصریح کرد:

سازمان نظام مهندسی غیردولتی است، در قانون جدید باید به صراحت بر غیر دولتی بودن این تشکل مدنی و تخصصی تاکید  شود.

اگر مهندسان عضو این سازمان می خواهند مورد علاقه مردم باشند باید در کنار درجه بندی ها و ضوابط موجود به مردم در انتخاب خدمات تخصصی اختیار دهند.

دست اندرکاران سازمان نظام مهندسی ساختمان باید در تقویت اخلاق حرفه ای اهتمام ویژه ای داشته باشند.

باید با اعمال نظر سخت گیرانه فنی نسبت به حفظ جایگاه مهندسین و سازمان نظام مهندسی ساختمان در کشور تلاش کنید، مردم نباید نظارت ها را صوری بپندارند.

عباس آخوندی؛ وزیر راه و شهرسازی

آخوندی بر روی وظیفه ذاتی و تخصصی نظام مهندسی متمرکز شد و بیان کرد: مهندسی یک کار تخصصی است و قانون باید مانع از دخالت سلیقه های غیرتخصصی در فعالیت عمرانی ساختمانی شود.

22 سال از قدمت قوانین نظام مهندسی ساختمان می گذرد و لزوم به روز شدن این قوانین احساس می شود.

کیفیت بهتر، عمر مفید بالاتر و ارزش افزوده بیشتر حاصل فعالیت قانونمند و تخصصی سازمان نظام مهندسی کشور است.

سازمان نظام مهندسی و اعضای آن باید با رعایت اخلاق حرفه ای بیشتر از قبل به دنبال آگاه سازی و جلب اعتماد مردم باشند

جامعه مهندسی؛ ثروت ملی برای ایران و ایرانی است

نظام مهندسی ساختمان کشور باید امور بر اساس شایسه سالاری، حقوق شهروندی و ایجاد رقابت صنفی برای ارتقا دانش و توان مهندسان طراحی و واگذار شود.

با شفاف سازی قانون نظام مهندسی کشور و رفع شبهات موجود در مورد فلسفه وجودی این سازمان می توان بیش از پیش شاهد رشد واعتلای فعالیت های عمرانی در جامعه بود.

فرج الله رجبی؛ رئیس سازمان نظام مهندسی کشور

تغییر قانون نظام مهندسی محصول 20 سال تجربه کاری و فعالیت حرفه ای سازمان نظام مهندسی و بدنه 459 هزار نفره آن است و با اجرایی شدن آن بدون شک شاهد توسعه و بالندگی بیش از پیش ایران خواهیم بود.

سازمان نظام مهندسی ساختمان می توانند کمک و همراه خوبی برای پیشبرد توسعه و اعتلای کشور باشد.

با توجه به حساسیت موضوع ساختمان سازی مهندسان فاقد پروانه می توانند به تهدیدی جدی برای جامعه بدل شود .

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=242373
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما