جمعه 30 تیر 1396 - 0:40

سرمایه گذاری جسورانه دکتر خداداد غریب پور در گروه توسعه ملی

به گزارش بویرنیوز، گفتگوی بورس 24 با دکتر خداداد غریب پور مدیرعامل گروه توسعه ملی در ادامه می آید:

یکی از مواردی که اقتصاد این روزهای کشور، در مسیر توسعه با آن درگیر است، وجود شرکت های دانش بنیان و اقتصاد مبتنی بر دانش است، مقوله ای نو که چندی است بازار سرمایه هم برای جا نماندن از مسیر توسعه اقداماتی را در راستای ورود به این حوزه عملیاتی کرده است و شاهد پذیرش شرکت های فعال این حوزه در بورس هستیم. در این جریان شرکت های سرمایه گذاری موفق به منظور تکمیل پرتفوی سرمایه گذاری خود ریسک ورود به این بازار جدید و پرسود را پذیرفته و بخشی از سرمایه های خود را در راستای دستیابی به سود قابل قبول سرمایه گذاری در اقتصاد دانشی کشور تزریق می کنند.

شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی (وبانک) یکی از بزرگترین شرکت های سرمایه گذاری کشور هم پتانسیل های خود را در راستای ورود به این بازار از مدتی قبل  به کار گرفته است، چرا که هر شرکت پیشتازی این مهم را درک کرده که آینده از آن اقتصاد دانش بنیان است، در این خصوص خداداد غریب پور مدیر عامل این هلدینگ چند رشته ای در گفت و گو با بورس ٢۴به رویکرد های و اقدامات شرکت متبوعش در بازار پر پتانسیل شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها پرداخته است.

آقای غریب پور شما به عنوان مدیرعامل یکی از هلدینگ های چندرشته ای صنعتی و همچنین یکی از بزرگترین شرکت های بورسی چه رویکردی نسبت به سرمایه گذاری های دانشی و اقتصاد دانش بنیان دارید؟
وبانک خود را صرفا یک هلدینگ چند وجهی نمی داند بلکه یک “تولید شهر” است یک تولید شهر هشتاد هزار نفری که با ارزش و فروش تقریبی حدود دو میلیارد دلاری در اقتصاد کشور در حال پویایی و حرکتیم، ما یک گروه کاری ۱۸ هزار نفری و یک خانواده ۵۵ هزار نفری هستیم، پس ما یک شهرستانیم! ما خود را بطور کامل در بستر سیاستهای کلان ملی تعریف می کنیم بنابراین نمی توانیم از مفاهیم بنیادی مورد تاکید سیاستگذاران و مجریان کشور غافل باشیم. اقتصاد دانشی و مدیریت مدبرانه یک پیشنهاد نیست بلکه یک ضرورت است. دنیای امروز دیگر اقتصاد غیر دانشی و مبتنی بر انحصارات طبیعی و جغرافیایی را منحط شده می داند، ما به نقش دانایی و دانش در موفقیت باور داریم بنابراین بنا داشته و داریم که گام های خود را به سمت سنگین تر کردن بخش دانش محور در پورتفوی سرمایه گذاری های خود برداریم، ما اعتقاد داریم تنها در صورتی می توانیم از تغییرات پرشتاب و سرسام آور توسعه امروز در امان باشیم که توانسته باشیم مجموعه های خود را با ابزار خرد و اندیشه تجهیز کنیم. برای داشتن سهم ارزنده ای از ارزش افزوده  دانش محور باید سهم سرمایه گذاری ها در این حوزه را افزایش دهیم، این تنهاترین و سریعترین راه ماندن در رقابت بیرحمانه اقتصادی امروز است. سوای این موارد این موضوع بخشی از مسئولیت اجتماعی ما را تشکیل می دهد و همچنین یکی از راه های مطمئن برای حداکثرکردن منافع سهامدارانمان می باشد.

با توجه به مبانی نظری که بیان کردید آیا بنگاه سرمایه گذاری شما اقدام عملیاتی در این زمینه داشته است؟
سبک رفتاری ما با شیب قابل درکی به این سمت همیشه در حال حرکت بوده است، ما در نشست های فصلی خود بخش مهمی از مذاکراتمان را به جهت دهی دانشی، نوآورانه و بهره ورانه اختصاص می دهیم. ما همیشه از ۸۰ شرکت زیرمجموعه خود خواسته و خواهیم خواست که مسیر خود را با شیوه های نوآورانه حل کنند و برنامه های توسعه خود را در لبه تکنولوژیکی صنعت خود طراحی کنند. ما گام های ولو کوچک در این مسیر را تشویق کرده و خواهیم کرد و البته در صدد هستیم به سمت جایزه های نوآورانه، جسورانه و دانش بنیان حرکت کنیم، ضمن آنکه به طراحی ساختار نهادی در این زمینه هم روی آورده ایم

مشخصا امکان اشاره به ساختارهایی که از ان نام می برید دارید؟
ما در گروه توسعه ملی نیاز به یک زمین بازی برای تحقق این آرمان داشتیم، نیازمند زمین بازی، قاعده بازی و بازیگران متخصص. بنابراین گام عملی برداشتیم یعنی در دی ماه ۱۳۹۵ اولین شرکت برای سرمایه گذاری جسورانه را تاسیس کردیم. ما شرکت کارآفرینان سبز خلیج فارس را مختص سرمایه گذاری در حوزه های فراتکنولوژیکی، پرخطر، دانش بنیان و استارت آپی قرار دادیم، این اولین گام عملی ما برای حرکت جدی در این مسیر بود، ما چشم انداز و ماموریتی متعالی برای این “دانش شرکت” در نظر گرفتیم و به تدریج در حال توسعه سرمایه مادی و انسانی این سرمایه گذاری ارزشمندمان هستیم. ما مرحله به مرحله به تزریق سرمایه به این مجموعه خواهیم پرداخت و اعتقاد عمیق خود به اقتصاد دانشی را ثبت سرمایه خواهیم زد و به هیچ وجه شعار نخواهیم داد.

آیا جزئیات سیستم ها و کمون های سرمایه گذاری شما نیز مشخص شده است؟
یکی از حوزه های تمرکز برنامه استراتژیک سرمایه گذاری گروه توسعه ملی توسعه پرتفوی سرمایه گذاری خود از طریق ورود موثر به حوزه سرمایه گذاری نوین با تاکید بر حوزه بسیار اثر گذار و ارزشمند سرمایه گذاری خطرپذیر(جسورانه) و سرمایه گذاری در سهام شرکت های خصوصی جهت سرمایه گذاری در کسب و کارهای استارت آپی بوده است. امروزه ثابت شده است که کسب و کارهای استارت آپی عامل اصلی اشتغال زایی و دستیابی به رشد پایدار و همچنین ابزار اثر گذار جهشی کشورها از اقتصاد های متکی بر منابع طبیعی به اقتصادهای نوآوری محور است.

عمده حوزه تمرکز سرمایه گذاری شرکت کارآفرینان سبز خلیج فارس فناوری های بالا و متوسط در حوزه های اینترنت، رایانه و مخابرات ICT ، نانو و نانو انفورماتیک ، بایو و بایو انفورماتیک در کلیه فازهای توسعه این شرکت ها از دوره تکوین تا فازهای توسعه و بلوغ این شرکت ها می باشد.

آیا برای تحقق این مهم، گروه توسعه ملی به تنهایی اقدام خواهد کرد یا اقدام به اتحادهای استراتژیک با دیگر مجموعه های مرتبط هم خواهد نمود؟
بی تردید ما همراهان و شرکای بسیار خوبی هم خواهیم داشت و در این خصوص اقداماتی را نیز انجام داده ایم.

ما با تعامل سازنده با فعالان زیست بوم نواوری و کارافرینی کشور مخصوصاٌ نهادهای سیاست گذار، در اقدامی راهبردی اقدام به عقد تفاهم نامه چهار جانبه بین بانک ملی ایران، سرمایه گذاری گروه توسعه ملی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شرکت کارآفرینان سبز خلیج فارس نموده ایم. بر اساس موضوع این تفاهم نامه ورود به حوزه های اینترنت اشیاء و سیستم های سایبر فیزیکال، راه اندازی اولین پلتفرم تامین مالی جمعی که از آن به عنوان ونچر کپیتال آینده نام میبرند و تاسیس و راه اندازی یک مرکز جامع نوآوری و شتاب دهی در مجموعه بانک ملی در سال جاری عملیاتی خواهد شد. علاوه بر این، با هدف جلب مشارکت و سرمایه گذاری بخش خصوصی تاسیس یک صندوق سرمایه گذاری جسورانه نیز در سال جاری در دستور کار قرار دارد که می تواند سرمایه گذاری های فازهای اولیه سیکل عمر شرکت های دانش بنیان را تسهیل و تسریع نماید. با هدف اجرایی سازی اهداف استراتژیکمان و تفاهم نامه فوق الذکر، با هماهنگی و همکاری معاونت محترم علمی و فناوری ریاست جمهوری، مذاکرات مثبتی با شرکت های دانش بنیان فعال در حوزه های مورد تمرکز شرکت صورت گرفته است که بعضاً وارد فاز عقد قرارداد مشارکت و سرمایه گذاری نیز شده ایم.

به عنوان کلام پایانی
با توکل بر خدا، کار تیمی، مسئولیت پذیری و انجام درست کار درست؛ گروه توسعه ملی باور دارد که می تواند در این حوزه نیز کارنامه مطلوبی برای خود به جای بگذارد. در این خصوص ما کار ساده ای پیش رو نخواهیم داشت اما به ایمان، درایت و کوشش ثروت انسانی خود و حمایت های سهامداران ارزنده مان باور داریم و بسیار خرسندیم که آینده ایران اسلامی عزیز را بالنده تر و سربلندتر خواهیم دید.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=242296
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. اصلاحات گفت:

    سلام. انشاالله هرجا که باشی موفق باشی‌.به امید سربلندی ایران .زنده باد اصلاحات. زنده باد .خاتمی .موسوی .غریب پور.و….

  2. جهانبین گفت:

    درودبرجناب دکترغریب پورکه واقعا برای این مملکت یه سرمایه پرافتخاراست

  3. حبیب جهانبین گفت:

    موفق باشید درود براصلاحات که زمینه بروز شدن توان مندی افرادی مانند مهندس غریب پوررافراهم می نماید زنده باد اصلاحات ودولت تدبیر وامید

  4. رامین بهادر تامرادی گفت:

    با سلام
    انشاءالله همچنان موفق و سربلند خواهید ماند.

  5. دلبازجلاله گفت:

    احسنت. تخصصی و شیوا

  6. ʝムvムの گفت:

    درود برمهندس دلسوز وکارآمد امیدوارم توجه ایشون موردعنایت بچه های استان بیشترقرارگیردتادراین باتلاق که روئسای کنونی چسپیده اندفرجی بشه…امیدوارم درصحت سلامت وپیشرفت بالاتری قراربگیرین

  7. بهنام محمدی گفت:

    سلام ودرودخدابرمهندس غریب پور

  8. فرخی گفت:

    درود برمرد شجاع وتوانمند استان مهندس غریب پور مایه افتخاری

  9. hosh گفت:

    درود بر مهندس که همیشه وهمه جا سنگ تمام گذاشت وبا علم ودرایتی که دارد ثابت کرد که در جایگاههایی که دارد فراتر از آنها عمل میکند

  10. افتخار دشتروم گفت:

    افتخار لر زبانان
    درود بر غیرتتان
    دست مریزاد
    بدان که به وجودت افتخار می کنیم

  11. احسان موسوی گفت:

    دعای مظلومان بدرقه ی راهت باد بزرگ مرد عرصه ی اخلاق سیاست و صنعت…

  12. ehsan hatami گفت:

    جرات ، سواد و تجربه سه گزینه ای هست که جناب مهندس غریب پور دارند و همین عوامل باعث پیشرفت ایشان شده

  13. .ali گفت:

    با سلام خدمت دکتر غریب پور، افتخار مردم بویر احمد و رستم آرزوی سربلندی.

  14. مسول آموزش کارخانه سیمان بوشهر گفت:

    بدون اغراق مهندس غریب پور مدیری توانمند در بعد ملی هستند که در همه عرصه ها خوب در خشیده اند وخیلی ها با نام ایشان به نام نان ونوایی رسیده اند خدا کند مهندس این فرصت طلبان را که نام اصلاحات را به یدک می کشند را بشناسند …….

  15. پاتاوه گفت:

    درودبرفردعلمی استان وقوم پاک ودلاورلر

  16. هدایت جهان آباد گفت:

    دکتر غریب پور در دورانی که فرماندار بویراحمد بود با تدبیر و مردم داری و اخلاق نیکو و حسنه به یک نماد بی بدیل در بین مردم شهرستان بویراحمد تبدیل شد . تکنون که ایشان در عرصه ملی عهده دار یکی از بزرگترین هلدینگ های اقتصادی و صنعتی کشور هستند همواره پیگیر مشکلات مردم بوده و خدمت به مردم استان و زادگاه خود را یک وظیفه انسانی و اخلاقی میداند .از خداومند بزرگ برای این انسان واراسته پیروزی و سربلندی آرزومندیم

  17. عسکریان گفت:

    درود وسلام خدا بر دکتر غریب پور که هم جرات ، توانایی، تجربه وامانت داری در وجود آن بزرگ مرد لرهست

  18. حمزه جاودانی گفت:

    درود بر افتخار ما جناب مهندس غریب پورعزیز

  19. قاسم دلشاد گفت:

    با ارزوی سلامتی و برای ایشان.. به امید خدا دکتر روحانی ایشان رو به عنوان یکی وزا معرفی کن..ایشالا

  20. سیروس محرابی گفت:

    درود بر جناب اقای دکتر غریب پور

  21. فرزاد پادیاب گفت:

    درود بر دکتر غریب پور اصلاح طلبی شجاع و مردمی که وجودش مایه افتخار بویراحمد است.

دیدگاه شما