پنجشنبه 29 تیر 1396 - 0:59

واکنش مدیرکل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد به خبر آمار معلولیت به خاطر سقوط از درخت گردو

مدیر کل بهزیستی استان کهگیلویه و بویراحمد با حضور در جمع کارکنان اداره بهزیستی شهرستان بهمئی به تشریح اهداف و برنامه های این سازمان در سراسر کشور پراخت.
به گزارش بویرنیوز، ، بمناسبت آغاز هفته بهزیستی مدیر کل بهزیستی استان کهگیلویه و بویراحمد با حضور در جمع کارکنان اداره بهزیستی شهرستان بهمئی به تشریح اهداف و برنامه های این سازمان در سراسر کشور پراخت.

سید علی‌ رضا موسوی‌امجد از خدمت صادقانه کارکنان اداره بهزیستی بهمئی به معلولان تقدیر کرد و گفت: بنده می دانم که شما در شرایط سخت آب و هوایی و  با دریافت حداقل میزان حقوق به معلولان خدمت می کنید که جای تقدیر دارد.

وی با اشاره به رسالت حساس و خطیر سازمان بهزیستی در خدمت رسانی به معلولان جامعه، گفت: با توجه به حساسیت بالا و تخصصی بودن کار این سازمان، خیلی از نهادهایی که برای رقابت با این سازمان به میدان آمدند، کنار رفتند و در حال حاضر این سازمان میدان دار خدمت به معلولان است.

موسوی امجد جامعه هدف سازمان بهزیستی را کلیه جمعیت کشور عنوان کرد و گفت: سازمان بهزیستی از مرحله قبل از تولد تا دوران سالمندی و حتی با آموزش شیوه مقابله با مرگ به عنوان یک حقیقت در زندگی در کنار مردم است.

وی گفت:ما در برنامه ها و محاسبات خود تمام افراد جامعه را مخاطب و جامعه هدف در نظر می گیریم و معاونت پیشگیری از معلولیت های سازمان در راستای زیست بهتر آحاد مردم ایران شکل گرفت.

موسوی امجد افزود: با تلاش های زیادی که سازمان بهزیستی در سطح کلان داشت، مسئولان کشوری به این نتیجه رسیدند تنها سازمان بهزیستی است که می تواند به عنوان متولی سلامت اجتماعی مردم نقش ایفا کند.

وی گفت: ما تنها سازمانی هستیم که برنامه ها و اهداف ما جلوتر از برنامه های ششم توسعه جلوتر است. نمونه این کار همین برنامه سلامت اجتماعی است که از سالهای گذشته این برنامه در راستای ارتقای سلامت اجتماعی گام بر می داریم.

موسوی امجد خاطرنشان کرد: در شهرستان بهمئی یک مرکز کاهش طلاق به عنوان یکی از شاخص های سلامت اجتماعی است، راه اندازی کردیم.

مدیر کل بهزیستی استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: الان در سطح کشور 150مرکز اورژانس اجتماعی در اوایل سال راه اندازی می شود، این از برناهم های ششم توسعه است و نشان می دهد که در بسیاری ازبرنامه ها سازمان بهزیستی از برنامه ششم توسعه جلوتر است.

موسوی امجد گفت:سالهای سال نرخ معلولیت در کشور و به تبع آن در استان ما بالا بود و همیشه رتبه اول تا سوم معلویت در کشور بودیم اما با اجرای برنامه هایی توانستیم نرخ معلولیت در استان را متوقف کنیم.

وی افزود: با مشاوره و غربال گری ژنتیک و  راه اندازی پایگاه های غربالگری و معرفی به مراکز مشاوره ژنتیک و ارجاع افراد به آزمایشگاه ژنتیک در استان فارس در راستای کاهش معلولیت در استان گام برداشیتم.

موسوی امجد با اشاره به اجرای طرح اجباری نمودن مشاوره ژنتیک برای زوج های جوان، گفت: با تفاهم نامه ای که با استانداری، سازمان ثبت اسناد و دانشگاه علوم پزشکی داشتیم، کلیه مراکز ثبت ازدواج را مکلف کردیم که در هیچ محضری از استان ثبت ازدواج به صورت محضری صورت نگیرد مگر اینکه گواهی مشاوره ژنتیک زوج های جوان به همراه دیگر اسناد ارائه شود.

وی افزود: دردورترین نقاط استان غربال گری های بینایی و شنوایی راه اندازی کردیم تا به پیشگیری از معلولیت های اولیه کمک شود.

مدیر کل بهزیستی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت:باید این دیدگاه که بهزیستی یک مرجع برای اهدای کمک های موردی به مردم است از بین برود و نباید مردم فکر کنند بهزیستی مانند حاتم طایی است ؛ بنده باز هم تاکید می کنم که بهزیستی یک نهاد بسیار تخصصی است و  شاید کوچکترین موردی که نیاز به تخصص ندارد، همین کمک های موردی است .

موسوی امجد تصریح کرد: تمام برنامه های ما تخصصی است و  انتظار داریم رسانه ها کمک کنند با معرفی برنامه هایی که داریم هم نرخ آسیب های اجتماعی و هم میزان معلولیت ها در استان کاهش یابد.

موسوی امجد خاطرنشان کرد: 30 شهر توسط سازمان بهزیستی کشور به عنوان شهرهای محروم و پایلوت برای ارائه خدمات بهزیستی معرفی شدند که ما در استان کهگیلویه و بویراحمد شهر لیکک را معرفی کردیم و به زودی با اجرای برنامه های خاصی که توسط سازمان بهزیستی کشور برای این منطقه در نظر گرفتیم تلاش می کنیم که از محرومیت های این شهر بکاهیم.

وی افزود: هر چند بر اساس قانون باید مرکز اورژانس اجتماعی در شهرهای بالای 50هزار نفر تاسیس می شد اما با توجه به اینکه در استان ما تنها دو شهر یاسوج و گچساران این آمار جمعیتی را داشت، در راستای تحقق سلامت اجتماعی شهروندان در تمامی شهرستان های استان مرکز کاهش طلاق را راه اندازی کردیم.

موسوی امجد گفت: با توجه به افزایش خودکشی در استان و به تبع آن در شهرستان بهمئی، در نظر داریم که برنامه ویژه ای برای مقابله با این معضل طراحی و اجرا کنیم .

وی ادامه داد: اولویت کاری ما بر اساس اصل 44قانون اساسی واگذاری خدمات به بخش خصوصی است که سازمان بهزیستی در این زمینه با واگذاری نزدیک به 90درصد از فعالیت و خدمات به بخش خصوصی، دستگاه پیشروست.

موسوی امجد  خاطرنشان کرد: ما باید به میزان واگذاری خدمات به بخش خصوصی، بر روند کار بخش های خصوصی در خدمت رسانی به معلولان نظارت کافی داشته باشیم.

وی گفت: در سطح استان نزدیک به 240مهد کودک داریم، ما مهد کودک هایی داریم در دو تایم صبح و عصر فعال هستند و نزدیک به 12نفر در آن شاغل می باشد.

موسوی امجد گفت: در شهرستان بهمئی 45مهد کودک شهری و روستایی داریم که در این مهدها چندین نفر به صورت خصوصی شاغل هستند، بنابراین سازمان بهزیستی در زمینه اشتغال زایی هم در سطح کشور گام هایی خوبی برداشته است.

مدیر کل بهزیستی استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه ما بیشترین جذب اعتبارات را در کل کشور داشتیم، تصریح کرد: هیچ وقت رئیس سازمان به  استان ما سفر نکرده بود اما برای دو سال پیاپی رئیس سازمان به  همراه کلیه معاونین خود به استان ما آمدند و چند همایش بزرگ کشوری و منطقه ای در استان داشتیم ؛در اوایل مرداد ماه هم همایش معاونین پشتیبانی سراسر کشور در استان ما برگزار می شود، در صورتی که این همایش سالهای سال در استانهای دیگر برگزار نشد.

موسوی امجد افزود: ما ده ها همایش استانی داریم که فرصتی برای ارائه گزارش آنها نیست، برای کارکنان دوره های آموزشی کشوری ارتقاء شغلی برگزار کردیم در  صورتی که در ادوار گذشته این دوره ها برگزار نمی شد.

وی گفت: در سالهای گذشته ده ها آدم حرفه ای یاد گرفتند که با هزاران ترفند پشت در اتاق مدیرکل بهزیستی بنشینند و کمک دریافت کنند اما گاهی اوقات یک نفر هم پشت در اتاق بنده نیست، به دلیل اینکه بنده معتقدم اداره کل جای توزیع بن کارت و کمک های موردی نیست .

موسوی امجد افزود: تا جایی که در توان داریم کمکهای دریافتی را به صورت عادلانه بین ادارات شهرستان تقسیم کنیم و هر شهرستانی با سیاست گذاری مدیران خود و با توجه به شرایط خاص خود این کمک ها را توزیع می کند.

مدیر کل بهزیستی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت:عده ای از مردم معترضند که از حمایت سازمان خارج شدند، در صورتی که بیشتر این افراد با اختیار خود تسهیلات خودکفایی دریافت کردند و اعتراض آنها نتیجه ای ندارد.

موسوی امجد افزود: افزایش سهمیه و جذب افراد پشت نوبتی برای برخورادری از خدمات سازمان این از اختیارات سازمان بهزیستی کشور است، ما هم پیگیریم اما هنوز سهمیه جدیدی ابلاغ نشده است.

وی در مورد تبدیل وضعیت نیروهای شاغل در ادارات بهزیستی گفت:هر چند هر مدیری به دلیل اعتبار مصوب مدیران رسمی، دوست دارد همه کارمندانش رسمی باشد اما تبدیل وضعیت کارمندان از دست ما خارج است اما پرداخت حقوق کارمندان ادارات استان را را به صورت ماهانه کردیم در صورتی که در گذشته چند ماهی یکبار پرداخت می شد.

موسوی امجد افزود: طبق قانون باید تنها 10درصد از کارمندان ادارات قراردادی باشند اما در استان ما بالای 50درصد کارمندان قرار دادی است، در گذشته فرصت خوبی پیش آمد که مدیران وقت به خوبی استفاده نکردند.

مدیر کل بهزیستی استان کهگیلویه و بویراحمد در پایان گفت: در مورد خبر منتشر شده در برخی از سایت های استان به اشتباه بیشترین درصد معلویت را مربوط به فصل برداشت گردو و سقوط از درختان اعلام کردند که بنده این آمار را تکذیب می کنم ؛ بنده گفتم با توجه به اینکه فصل برداشت گردو نزدیک است و حتی معلولیت یک نفر هم به دلیل سقوط از درخت برای خانواده ها تبعات سنگینی دارد، مردم عادی مواظب باشند و معلولین از این کار خودداری کنند.

آوای ماغر

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=242259
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما