پنجشنبه 29 تیر 1396 - 0:28

“ترور بیولوژیکی” مریم میرزاخانی؛ شایعه یا واقعیت؟

دو روز پیش خبرگزاری دانشجو در خبری به نقل از منابع اطلاعاتی روسیه از احتمال “ترور بیولوژیکی” مریم میرزاخانی خبر داد.
به گزارش بویرنیوز، خبرگزاری دانشجو به نقل از منابع اطلاعاتی روسیه نوشت: «آمریکایی‌ها، خانم ریاضی‌دان ایرانی را ترور بیولوژیک کردند. میرزاخانی قصد بازگشت به ایران داشت.»
خبرگزاری دانشجو توضیحات بیشتری در این باره مطرح نکرده است اما با  جست‌وجویی در اینترنت اطلاعات جزیی بیشتری از این ادعا به دست آمد. براساس خبری که یک سایت با عنوان iuvmpress منتشر کره بود، میرزاخانی قصد بازگشت به ایران را داشته است که با مخالفت دانشگاه اسنتفورد روبه رو می شود، اما میزاخانی پافشاری کرده است. مقامات دانشگاهی این موضوع را به  سرویس های امنیتی آمریکا اطلاع می دهند تا آن ها مسئله را حل و فصل کنند. و نهایتا سرویس های امنیتی آمریکا تصمیم به ترور بیولوژیکی او می گیرند.
 
هیچ منبع معتبر داخلی و خارجی این خبر را به نقل از منابع روس و یا ایرانی تائید نکرده است.
منظور از بیوتروریسم یا ترور بیولوژیکی استفاده از عوامل بیولوژیک یا زیستی مانند باکتری، ویروس یا سم برای مقاصد تروریستی است.
این خبر و گزارش با وجود آنکه بیشتر به “شایعه” شباهت داشت، مورد توجه رسانه های داخلی قرار گرفت و بازتاب وسیعی یافت.
 برخی رسانه های داخلی از آن به عنوان “فرضیه” یاد کردند. روزنامه جوان وابسته به سپاه پاسداران در این باره نوشت: «حتی اگر تنها احتمال این ترور وجود داشته باشد، وزارت علوم موظف است از مجاری بین‌المللی برای ممانعت از پایمال شدن خون این نابغه ایرانی پیگیری‌های لازم را انجام دهد.»
این رونامه نوشت: «همچنین قوه قضائیه مكلف است در راستای وظایف خود در قبال ایفای حقوق شهروندان ایرانی تحقیق و تفحص درباره دلایل مرگ مریم میرزاخانی را مطالبه كند و از خون این نابغه ایرانی به راحتی عبور نكند؛‌دانشمندی كه شاید هرگز در دنیا تكرار نشود.»
اما امروز یک مقام رسمی به  ادعای ترور بیولوژیکی میرزاخانی واکنش نشان داد. محمد کریمی‌نیا مدیرکل بهداشت و درمان سازمان پدافند‌ غیرعامل‌ درباره حمله بیوتروریسمی‌ به مریم میرزاخانی‌ نابغه ریاضی ایرانی گفت: « این دانشمند بزرگ کشور فردی بودند که سبک زندگی سلامت داشتند که در کشور پیشرفته زندگی می‌کردند و به همین دلیل باید از خدمات بهداشتی و درمانی خوبی برخوردار می‌شدند و با وجود ابتلا به این بیماری باید طول عمر بیشتری داشتند. در کشور ما با تلاش متخصصان حوزه پزشکی مبتلایان به سرطان سینه به میزان کمتری فوت می‌کنند و فوت این دانشمند ایرانی در اثر این سرطان در یک کشور پیشرفته خوشایند‌ و قابل قبول نیست.»
مدیرکل بهداشت و درمان سازمان پدافند‌ غیرعامل‌ به موضوع بیوتروریسم‌ مریم میرزاخانی دانشمند ایرانی اشاره کرد و گفت: «به نظر می‌رسد نیاز است تا بررسی‌های بیشتری در زمینه حمله گروه‌های تروریستی‌ به این دانشمند ایرانی صورت گیرد، زیرا این موضوع منجر به از دست دادن یک دانشمند بزرگ در جهان شده است.»
کریمی نیا نیز این ادعا را “فرضیه” سازمان اطلاعات روسیه دانست و گفت: «برای بررسی‌ و صحت و سقم‌ این مطلب نیازمند این هستیم که نمونه‌هایی دریافت شده و بررسی‌ بر روی این موضوع صورت گیرد تا به تأیید و رد این فرضیه‌ برسیم.»
 مریم میرزاخانی، ریاضیدان برجسته ایرانی و استاد دانشگاه استنفورد، 24 تیرماه در بیمارستانی در آمریکا درگذشت.

مریم میرزاخانی اولین زنی بود که برنده مدال فیلدز، معتبرترین جایزه حوزه ریاضی و معروف به نوبل ریاضیات شد.

مارک تسیه لوین، رئیس دانشگاه استنفورد، درباره او گفته است: «مریم خیلی زود رفت، اما بر هزاران زنی که با الهام از او جذب ریاضی و علوم شدند، تاثیری ماندگار گذاشت.»
 تسیه لوین خانم میرزاخانی را نظریه‌پرداز درخشان و متواضعی توصیف کرده و نوشته است:  “افتخارات و عناوین را تنها به این امید می‌پذیرفت که دیگران به ادامه راه او تشویق شوند.”
میرزاخانی به تازگی به عضویت فرهنگستان هنر و علوم آمریکا در آمده بود.او یک سال پیش هم عضو فرهنگستان ملی علوم آمریکا شده بود.
مریم میرزاخانی از چند سال پیش به سرطان مبتلا شده بود.
او با یان ووندارک، ریاضیدان و استادیار دانشگاه استنفورد ازدواج کرده بود و دختر آنها، آناهیتا، شش ساله است.
نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=242252
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما