چهارشنبه 28 تیر 1396 - 0:32

واکنش کنایه آمیز نوبخت به دستگیری فریدون؛ اگر فریدون برادر …

سخنگوی دولت با اشاره بازداشت فریدون گفت: “امیدواریم قضات ما بر پایه عدالت رفتار کنند و وقتی برادر رییس جمهور را  مورد بازحویی و تخقیق قرار می‌دهند موجب قوت ماست که اگر برادر روسای قوه قضاییه و مقننه باشند هم این گونه رفتار می‌کنند، چون قوه قضائیه ما مستقل است.”

به گزارش بویرنیوز، محمدباقر نوبخت در نشست خبری خود در پاسخ به سوالی درباره احضار برادر رییس جمهور گفت: از سال‌های قبل مطالبی را پیرامون آقای فریدون مطرح می‌کردند، چون رییس جمهور به تمکین قانون معتقد هستند ایشان (حسین فریدون) هم برای پاسخ گویی به مراجع می‌کردند، در آخرین مرحله قراری را صادر کردند که رقم بالایی بود و در آن وقت شب امکان محیا کردن نبود که با کمک دوستان ایشان خانه‌های این افراد وثیقه قرار گرفت و مبلغ وثیقه تامین شد.

او خاطر نشان کرد: امیدواریم قضات ما بر پایه عدالت رفتار کنند و وقتی برادر رییس جمهور را  مورد بازحویی و تخقیق قرار می‌دهند موجب قوت ماست که اگر برادر روسای قوه قضاییه و مقننه باشند هم این گونه رفتار می‌کنند، چون قوه قضائیه ما مستقل است.

سخنگو دولت ادامه داد: ممکن است سوال شود این چه عددی برای وثیقه است از من سوال نکنید از کسی که قرار صادر کرده است بپرسید.

او خاطر نشان کرد: دولت به قوه قضاییه احترام می‌گذارد. اینکه فرد سالمی هنگام بازجویی این گونه می‌شود باید از مسئولان سوال شود. ما اعتماد و اطمینان به قوه قضاییه داریم و امیدوارم با نگرش سیاسی به مساله ورود نکنند.

نوبخت افزود: باید مراحل پیگیری مشخص شود تا افراد بدانند که چه باید انجام دهند تا این گونه  سلامتی خود را از دست ندهند.

ادامه اظهارات نوبخت در نشست خبری را می‌خوانیم:

دو نوع نگاه متضاد نسبت به قرارداد توتال وجود دارد.
در این قرارداد ۸۵ میلیارد دلار در یک دوره ۲۰ ساله سرمایه گذاری می شود که سهم ایران فقط ۱۲ درصد در این سرمایه گذاری است اما سود متعلق به ایران ۷۳ میلیارد دلار خواهد بود.
این در حالی است که سهم ایران در این قرارداد کمتر از ۲۰ درصد است و توتال بالای ۵۰ درصد.
یک طرف این قرارداد شرکت نفت ایران است طرف دیگر این قرارداد سه پیمانکار هستند یک شرکت چینی، شرکت توتال و شرکت پترو پارس بنابراین سهم بیشتری از این قراداد نصیب ایران خواهد شد.
یک عده ای این قرارداد را کم نظیر ترین قرارداد در تاریخ ایران به ویژه بعد از برجام و حاصل و ثمره برجام می دانند و عده ای نیز در مقام منتقد این قرارداد را مناسب نمی دانند و می گویند سهم طرف ایرانی در این قرارداد کمتر است و یا اینکه به سابقه گذشته شرکت توتال اشاره می کنند.
دولت برای همه انتقادهای دلسوزانه احترام قائل است و از آن استقبال می کند جواب ما به این انتقادات این است که منافع ملی را در نظرهایشان دنبال کنند
چنین قراردادی را نمی توان با طرح سه فوریتی متوقف کرد و برخی از نمایندگان امضای خود را برای این طرح پس گرفتند.
کسانی که فکر می کنند در این قرارداد رفتار غیرقانونی صورت گرفته است مسامحه نکنند و سند و مدرک خود را به قوه قضاییه ارائه دهند چرا که رشوه جرم است و اگر کسی در این زمینه سندی دارد به جای طرح در رسانه ها و تشویش اذهان عمومی در رسانه مطرح کند.
یک هیات هفت نفره متشکل از وزیر نفت، وزیر اقتصاد، رئیس بانک مرکزی، روسای کمیسیون های انرژی و برنامه و بودجه و همچنین دادستان بر این قرارداد نظارت دارند، این هیات عالی از دو هفته پیش شروع به کار کرده و اصل این قرارداد در اختیار این اعضا و کارشناسانی که می آورد قرار گرفته است.
یک نسخه از این قرارداد به رئیس مجلس و دادستان کل کشور ارسال شده و آنها نظرات خود را طی یک بیانیه ای اعلام خواهند کرد.
۶ هزار و ۶۰۰ هزار تن گندم از گندم کاران تا به امروز خریداری شده که ارزش آن به مبلغ ۸.۶ هزار میلیارد تومان است که ۴۶۰۰ میلیارد تومان آن به گندم کاران پرداخت شده است.
تا به امروز ۱۷ هزار و ۸۳۱ میلیارد تومان تسهیلات به ۲۵ هزار و ۳۹۶ دستگاه کوچک و متوسط تولیدی داده شده است.
یک حوزه و مجموعه که برای انتخاب کابینه جدید وجود دارد همین اعضای فعلی هیات دولت هستند و رئیس جمهور اگر تشخیص دهد که هر کدام از آنها موفق بوده اند از آنها مجددا دعوت خواهد کرد و حتی ممکن است که تغییراتی در جایگاه این وزرا بدهد.
البته ممکن است برخی از وزرا به هر دلیلی آمادگی نداشته باشند که در کابینه بعدی حضور داشته باشند و این در حال بررسی است.
یک مجموعه دیگر هم از بیرون کابینه هستند که اگر رئیس جمهور تشخیص دهد آنها هم می توانند باری از روی دوش دولت بردارند حتما جایگزین خواهند شد.
پیشنهادات جریانات سیاسی برای معرفی افراد قطعا مورد توجه قرار خواهد گرفت، رئیس جمهور دنبال افرادی هستند که بتوانند بخش زیادی از بار دولت را به دوش بکشند.
یکی از ویژگی های انتخاب کابینه جدید گرایش اعتدالی خواهد بود، چه اصول گرایان معتدل و چه اصلاح طلبان معتدل ممکن است در کابینه بعدی حضور داشته باشند و اگر اصول گرایی با دولت همدل و همراه باشد چرا رئیس جمهور  از آنها استفاده نکند؟
حتما از ظرفیت بانوان استفاده می شود اما ملاک های ما جنسیتی نیست بلکه شایستگی و تخصص است و نباید نگاه مان جنسیتی باشد.
رئیس جمهور فعلا در حال رایزنی هستند ما تنها یک هدف داریم و آن تشکیل کابینه کارآمد است.
روحانی بسیار انسان مقاومی است و زیر باز هیچ یک از فشارهای جریان های سیاسی نخواهد رفت.
همانطور که در خصوص قرارداد های نفتی قانون پیش بینی کرده است هیات عالی نظارت داشته باشد در مورد برجام هم یک کارگروهی از سوی شورای عالی امنیت ملی تعیین شده و بر آن نظارت دارند که اگر احساس کند نقض برجام صورت گرفته حتما پیگیری خواهد کرد.
دولت هیچ خط قرمزی برای فساد ندارد و باید با هر عامل فسادی برخورد شود و به همین منظور دولت ساز و کارهایی را تهیه کرده است.
لایحه خدمات کشوری در دولت تصویب و به مجلس ارسال شده است، بعد از تشکیل کابینه و جلسات رای اعتماد این لایحه می تواند در دستور کار مجلس قرار گیرد.
همه مقامات سیاسی دریافتی شان زیر ۱۰ میلیون و مدیران غیرسیاسی نیز ۱۸ میلیون تومان است.
-در پاسخ به این سوال که آیا بازداشت آقای فریدون به منظور فشار به دولت برای چینش کابینه است،- این اقداماتی که شما اشاره کردید تاثیری بر اراده روحانی ندارد؛ او بسیار صبور و خویشتندار است و می داند برخی اقدامات برای بر هم زدن ثبات انجام می شود اما از اعتدال خارج نخواهد شد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=242196
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما