چاپ این برگه

موفق ترین مدیر وزارت علوم کیست؟؛ مردی که به وزارت علوم نزدیک شده

گروه دانشگاه – معرفی سید ضیا هاشمی کار دشورای نیست.

به گزارش بویرنیوز، دکتر سید ضیاء هاشمی از خانواده ای با اصالت و تحصیل کرده به دنیا  آمد، او دانشجوی نخبه دانشگاه تهران است که از لیسانس تا مقطع دکتری خود را به عنوان شاگرد ممتاز در این دانشگاه طی کرده و در کنار تحصیلات دانشگاهی از تحصیلات در حوزه نیز بهره برده است.

او مسئولیت های متعددی را در جهاد دانشگاهی و دانشگاه تهران به عهده داشته و از دوستان نزدیک دکتر فرجی دانا بوده که همزمان با وزارت ایشان در سال 92، به عنوان معاون فرهنگی – اجتماعی ایشان منصوب شد.

یکی از انتقاد های گسترده به دولت احمدی نژاد در بخش وزارت علوم و دانشگاه ها بود و انتقاد اصلی در خصوص ستاره دار کردن دانشجویان و ایجاد فضای بسته در دانشگاه ها بود که یکی از مهم ترین نگرانی های جامعه دانشگاهی به شمار می رفت و در کنار همه اینها بازنشسته یا اخراج کردن اساتید نیز از گلایه های عمده جامعه دانشگاهی در دوران احمدی نژآد بود.

با تغییر دولت و تغییرات در وزارت علوم به جرات می توان گفت در وزارت علوم و دانشگاه ها فضای متفاوتی حاکم بود.

عقبه تفکر احمدی نژاد همچنان در دانشگاهها حاکم بود و در این شرایط سخت و دشوار سید ضیا هاشمی فضای بسته دانشگاه ها را شکست و نترسید!

تابوشکنی هاشمی در دانشگاه ها در حدی بود که خط بطلانی بر هر چه قبلا در دانشگاه ها پدید آمده بود کشید و البته رفتار سید ضیا انتقام گیرانه و عقده مآبانه نبود بلکه جریان مخالف دولت نیز توانستند بدون هرگونه محدودیتی به فعالیت های خود بپردازند.

هر چند انتقاداتی به وزارت علوم در دولت تدبیر و امید وارد است که می توان سیاست گذاری در خصوص دانشگاه ها و چالش های ایجاد شده را نمونه آن دانست اما در بعد نشریات، تشکل ها، تریبون ها و ایجاد فضای باز سیاسی وزارت علوم تحولی اساسی را شاهد بود و تفکر سید ضیا از تحجر و محدودیت گرایی در دانشگاه ها جلوگیری کرد و البته تعامل مناسب با بسیج و نهاد رهبری در دانشگاه ها را باید امتیازی ویژه برای هاشمی منظور کرد که توانست بدون چالش منویات دولت تدبیر و امید در دانشگاه ها را بروزرسانی کند.

اکنون اما جدی ترین گزینه وزارت علوم در دولت دوازدهم نیز سید ضیا هاشمی است و بنا به گفته منابع مطلع، دکتر حسن روحانی اعتقاد خاصی به سید ضیا هاشمی دارد و بنظر می رسد اگر این اتفاق بیفتد همان گونه که بخش فرهنگی دانشگاه ها با تحولات مثبت و خوبی همراه شد در بقیه بخش ها نیز شاهد این امر باشیم و جالب است بدانیم تنها بخشی از وزارت علوم که سیاست زده نشد و از حاشیه و تنش به دور بود همین بخش فرهنگی بود که خود این بخش ذاتا تنش دار است.

تمام گمانه زنی ها و شنیده ها نیز حاکی از در صدر بودن سید ضیا برای وزارت علوم است و باید دید روحانی در نهایت چه تصمیمی خواهد گرفت.