پنجشنبه 22 تیر 1396 - 22:19

تبعیض بیسابقه بودجه ای در کهگیلویه و بویراحمد (+جزئیات)

گروه اجتماعی – در طول چهارسال گذشته به لطف حضور غلامرضا تاجگردون شهر و شهرداري گچساران از لحاظ دریافت اعتباراتت وضعیت محسوسی نسبت به گذشته داشت.

به گزارش «بویر نیوز»، اعتبارات میلياردي همچون عوارض الايندگي ٣ درصد نفت، بافت فرسوده، هزاران تن قيريارانه اي، ارزش افزوده شركت نفت و كمكهاي وزارتخانه ای، كمكهاي سازمان شهرداري در قالب ماشين آلات شهرهاي كمتر از يكصد هزار نفر و قطعا عوارضات ديگري كه نويسنده از عنوان آنها بي اطلاع مي باشد، به سوی این شهر روانه شد که تنها نماینده و شهردار از اين اعتبارات اطلاع دارند.

اين در حاليست كه شهرداري ياسوج از همه اين عوارضات در طول اين ٤ سال بي نصيب بوده است و شهردار ياسوج در جلسه ای عنوان كرد كه “حتي ٥٠٠ تن از قيري كه نقدا خريداري كرده و پول آن راواريز كرده است به خاطر افزايش قيمت قير فعلا در كارخانه بلوكه شده است”

شايد همه اين موارد باتوجه به نفت خيزبودن شهر گچساران قابل توجیه باشد اما اخيراً بابت بدهي هاي دولت به شهرداري ها مبالغي اختصاص داده شده است كه جاي تامل دارد.

شهردار ياسوج در جلسه شوراي اداري استان كه با حضور دستيار ويژه رئيس جمهور پيرامون حقوق شهروندي برگزارشده بود چند دقيقه وقت براي صحبت گرفت، هرچندكه به قول خودش با مشاجره لفظي اين وقت و به عنوان آخرين نفر در اختيارش قرار داده شد.

محمدعلی جاوید در این جلسه به ذكر مطلبي پرداخت كه جاي تامل است؛  وی عنوان كرد “شهرداري در بدترين شرايط و با دست خالي و اتكاء به درآمدهاي خودش در اين دوره كارهاي بزرگي را براي رعايت حقوق شهروندان انجام داد و مبلغ ٧٥میليارد تومان، راي بر عليه دستگاه هاي دولتي وصول کرده است و حال كه قرار است بخشي از مطالبات شهرداريهاي استان پرداخت شود اميدواريم برنامه و بودجه استان شهروندان اين استان رادرجه بندي نكند و بر اساس درصد ميزان مطالبات هر شهرداري نسبت به پرداخت بدهي ها اقدام شود.”

اما بررسي های خبرنگار ما نشان می دهد كه اخيراً براي پرداخت بخشي بدهي هاي دولت مبلغ شصت میليارد تومان به کهگیلویه و بویراحمد اختصاص داده شده است كه مبلغ سي میليارد تومان فقط براي شهرداري گچساران و سي میليارد براي همه شهرداري هاي استان و در جدول تنظيم شده قريب به دوازده میليارد دیگر باز هم سهم گچساران خواهد شد!

به عبارت ساده يعني از 60 میليارد ٤٢ میليارد فقط براي گچساران و ١٨مليارد براي 16 شهرداري ديگر …

حال سه سوال اساسی پیش می آید:

1 – اگر اين مبلغ مربوط به بدهي هاي دولت است ديگر چه رابطه اي باگچساران دارد و این چه نحو تقسیم بندی است؟ در حالي كه شهردار ياسوج مي گويد بيش از دو برابر سرجمع همه مطالبات شهرداري هاي استان در طول اين چهار سال راي صادر كرده ومطالبات دارم!

2 – اگر اين مبلغ سي میليارد را تاج گردون به صورت ويژه (با روابطی که دارد) براي گچساران گرفته است، چرا در جلسه شورای اداری اعلام نمی شود تا مردم بدانند خبری از تبعیض نیست ضمن اینکه مردم به دولت بدبین (تر) نشوند و لااقل مردم از دیگر نمایندگان این موضوع را مطالبه کنند.

3 – اما در صورتی که رقم مربوط به كل استان است بر چه اساسي اينگونه توزيع شده است؟ اين ابهاميست كه بايد ببينيم سازمان برنامه و بودجه استان چه پاسخي براي ان خواهد داشت؟

همه اینها در حالي است كه نباید يشنهاد شهردار ياسوج در شوراي برنامه ريزي استان مبني بر اختصاص درصدی ازكل اعتبارات استان براي تكميل زيرساختهاي مركز استان را فراموش کنیم، که به راي گذاشته شد و صرفا با مخالفت مديران حوزه هاي گرمسيري مواجه شد و اکنون هم استانی های گرمسیری در تعطیلات تابستانه خود در شهر یاسوج مجبورند مشقات فراوانی را تحمل کنند.

امید است، نماینده عالی دولت در استان و رئیس سازمان برنامه و بودجه در خصوص این نحوه توزیع اعتبارات پاسخ شفافی بدهند و اگر حقی تضییع شده است جلوی آنرا بگیرند و فراموش نکنند شهر یاسوج  که مامن همه مردم استان است، با مشکلات عدیده ای روبرو است و سایر شهرداری های استان هم درآمد آنچنانی ندارند که بتوانند انتظارات مردم را برآورده کنند و با این حال نه تنها توقع مازادی ندارند، بلکه خواستار رعایت عدالت و رفع تبعیض هستند.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=241783
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. امیر گفت:

    ای داد تفرقه ای که انداخته شده به وسیله یک نماینده مشخص باید با برخورد قاطع روبرو شه

  2. یاسوج گفت:

    از ماست که بر ماست

دیدگاه شما