چهارشنبه 21 تیر 1396 - 8:01

لنده، پایلوت اقتصاد مقاومتی و موانع پیش رو

مجتبی محمدی

بویرنیوز- مجتبی محمدی؛ این روزها در ادبیات روزمره و کاری بسیاری از مسوولین استفاده از اصطلاح اقتصاد مقاومتی به شدت رایج است. دولت هم البته نسبت به گذشته با جدیت بیشتری این موضوع را دنبال می‌کند.

کلی اقتصاد مقاومتی اما در اواخر بهمن ماه سال ۹۲ از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است. از آن زمان تا نوروز امسال که باردیگر مقام معظم رهبری با طرح شعار « اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال » بر این شیوه‌ی اقتصادی تاکید نمودند؛ استفاده از بیان اقتصاد مقاومتی در ادبیات اقتصادی پرشمار و چندان رایج نشد.

اما اکنون عزم بنیاد مستضعفان برای اقتصاد مقاومتی جزم است. نمونه‌ی آشکارش اینکه اخیرا از سوی بنیاد در شهر « قلعه گنج استان کرمان » به عنوان پایلوت برنامه‌های اقتصاد مقاومتی برگزیده شده‌اند. این امر مسلما  پسندیده است؛ اما این خبر از آن‌جا موجب تعجبم شد که نام یکی از شهرستان های محروم استان کهگیلویه و بویراحمد با پتانسیل بالای این شهرستانها در شمار این برگزیده‌های اقتصاد مقاومتی ندیدم.

این در حالی است که در طول این مدت بارها شاهد بوده‌ایم که استاندار کهگیلویه و بویراحمد و فرماندار شهرستان لنده روی این مساله پا فشاری کرده‌ است. تاکید او روی طرح شهر نمونه لنده ، استقبال از سرمایه‌گذاران، دغدغه‌ی بهبود فضای کسب‌وکار، از جمله مواردی است که نشان می‌دهد دکتر کریمی نژاد با حمایت استاندار محترم با دیدگاه اقتصاد مقاومتی مانوس‌تر از سایرین است. می‌خواهم تاکید کنم که او بسیار پیشتر از نوروز امسال هم روی این عقایدش پافشاری داشته است.

شهرستان لنده ظرفیتهای بسیار بالایی در حوزه های مختلف مانند معادن، صنایع دستی و گردشگری و وجود چشمه های خروشان موگرمون، مورجن، آب ملو ( کوه سفید) حاشیه رودخانه مارون طبیعت زیبا کوه سفید و سیاه، دلی مهره، دلی خیارکار، عروه، زمین های حاصلخیز ( دشت بن، دشت ناصری،ابلش، ایدنک) برای کشاورزی دارد که لازم است از این ظرفیتها در جهت رشد و توسعه شهرستان بیش از پیش استفاده شود که در همین راستا شهرستان لنده را به عنوان شهرستان پایلوت اقتصاد مقاومتی در استان انتخاب شده،  حال با توجه به اینکه این طرح ویژگی های بسیار فروانی دارد اما باید توجه کرد که موانعی باعث میشود که روند پیشرفت این طرح به کندی صورت بگیرد، با ذکر چند مورد از این موانع به آن میپردازم

1_موانع اجتماعی (مهاجرت افراد باسواد و تحصیل کرده از مناطق محروم به دلایل مختلف ،بی سوادی و نقص نظام آموزشی بی عدالتی در نظام آموزشی

2- موانع اقتصادی(کمبود سرمایه گذاری،نبود یا کمبود تسهیلات و نظارت بر آن،توزیع نابرابر کالا و خدمات،بیکاری ،فقر)

3- موانع تکنولوژیک(فناوری سنتی و شیوه های سنتی تولید،نظیر آبیاری غرقابی)

4-موانع فرهنگی (تقدیر گرایی،گرایش قومی ،طایفه ای و ذهنیت منفی نسبت به سرمایه گذار خارجی و داخلی غیر بومی…)

5- موانع زیست محیطی(کمبود آب کشاورزی،خرد بودن زمین های کشاورزی ، تخریب منابع طبیعی و…)

6- موانع سیاسی( عدم انسجام و هماهنگی لازم بین دستگاههای مختلف اجرایی و عوامل دیگری مانند ثبات سیاسی ،مشکلات امنیتی ،تفسیرهای گوناگون از استقلال سیاسی ،اختلاف نظر بین جریانات سیاسی راجع به حضور سرمایه گذاران خارجی و ….را نیز در این رابطه می توان ذکر نمود.)

7-  موانع حقوقی( وجود قوانین ومقرارت دست و پاگیردر کسب مجوزها یا قوانین گمرکی ،مالیاتی وغیره….)

8_موانع زیر ساختی ( راه، آب، برق، گاز)

با این موانع مشخص است استان ملول وبیمار کهگیلویه و بویراحمد ، با درجاتی پایین تر هنوز در وضعیت توسعه نیافتگی قرار دارد . دفاع از این ادعا کار چندان سختی نیست. مقایسه شاخص‌های توسعه استان با میانگین کشوری و سایر مناطق کشور گواه این مدعا است، اکنون از فرماندار و استاندار محترم و تمامی مسولین نهاد های دولتی و غیر دولتی نیروی های نوخبه این شهرستان در سطح استان و کشور تقاضا داریم با رفع این موانع راه رو برای پیشرفت توسعه این شهرستان هموار کنند

« مجتبی محمدی »
«دوازدهم تیر ماه یک هزار سیصد و نود شش»

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=241760
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما