چاپ این برگه

عامل افزایش طلاق در کهگیلویه و بویراحمد از نگاه دختر هدایت خواه؛ دانشگاه آزاد

خانم حمیده هدایتخواه دکتری مطالعات زنان و خانواده و طلبه سطح سه حوزه علمیه است که پایگاه خبری تحلیلی یاسوج ۲۴ در طی یک گفت و گویی به بررسی مسائل طلاق در استان کهگیلویه و بویراحمد با ایشان پرداخته است.

 

 آمار ازدواج و آمار طلاق در استان ما در چه وضعیتی قرار دارد؟ آیاحقیقت دارد که آمار طلاق افزایش داشته است؟
بله! آمار طلاق در استان ما رو به افزایش است و متاسفانه در سالهای اخیر کمترین آمار ازدواج در سال هم به استان ما اختصاص داشته است. یعنی به نسبت دیگر استان ها کمترین تعداد ازدواج در سال در استان ما اتفاق می افتد.

 

ریشه های اصلی افزایش آمار طلاق در استان ما چه هست؟
من مهمترین عامل را در شرایط زیستی استان از نظر گذار از سنت و ورود به مدرنیته می دانم. البته همه کشور ما در شرایط گذار قرار دارد، اما استان ما و استان های کم برخوردار و یا محروم شرایط خاصی را در این وضعیت تجربه می کنند. عواملی همچون تاسیس دانشگاه های آزاد در نقاط مختلف استان و ورود دانشجویان غیر بومی به منطقه و آوردن فرهنگ های خاص خودشان به این فضا، رفتن جوانان استان به دانشگاه های کلان شهرها و مواجه شدن با فرهنگ های مربوط به آن زیست بوم ها و بازگشت به استان با آن فضای ذهنیِ خاص، گسترش مهاجرت، بالا رفتن تعداد توریست ها در استان و بالاخص مرکز استان، گستردگی استفاده از رسانه ها، باعث شد که فضای فرهنگی دیگری غیر از استان خودمان با بستر فرهنگیِ آن مواجه شود.

آیا این مهاجرت ها و برخوردها مشکلی دارد؟
این برخورد به خودیِ خود بد نیست، اما مسئله زمانی به وجود می آید که فرهنگ بومی و سنتی توان بازتولید خود را نداشته باشد و در مواجهه با این فرهنگ دچار تضاد و ازهم گسیختگی شود که این اتفاق در استان ما در حال به وقوع پیوستن است.

 

بیشتر توضیح دهید…
یعنی ما در بازتولید عناصر فرهنگی خودمان دچار ضعف بودیم و پس از ورود عناصر فرهنگیِ دیگر از هم پاشیدیم. این فضا بدون شک بر نهاد مهمی چون خانواده موثر بوده است که تجلی آن را در بالارفتن توقعات اقتصادی زوجین، نارضایتی جنسی، شکل گیری روابط خارج از چهارچوب، رواج بی اعتمادی و تضعیف بنیان های اعتقادی می بینیم و همه این عوامل در بالا رفتن آمار طلاق بدون شک موثرند.

 

 

در پایان بفرمایید که نهادهای فرهنگی چه همتی برای از بین بردن این معضل در استان انجام دادند؟
 

 

واقعیت تلخی است ولی توجه چندانی به این مقوله نشده و نمی شود. یعنی اگر به این مسئله توجه می شود تنها در قالب ارائه آمار و طرح بحث است و نه تلاش برای علت یابی و رفع مسئله. این نکته مهمی است که از سوی مسئولین با غفلت جدی مواجه است./ یاسوج 24