دوشنبه 19 تیر 1396 - 1:11

غذاهایی با طعم مرگ/ افزایش نگران کننده سرطان در کهگیلویه و بویراحمد

میوه و سبزیجات همواره به کرات از سوی متخصصان علوم تغذیه به عنوان منابع مهم تغذیه ای توصیه شده، تاکیدی که میتواند همچون تیغ دو لبه برای سلامت مردم باشد.

به گزارش بویرنیوز، یکی از مهم ترین نیازهای تغذیه ای و سلامت بشر در غذا و به ویژه میوه و سبزیجات و سایر مواد غذایی خلاصه می شود.

در کشورهای توسعه یافته استفاده از روش های نوین کشاورزی و استفاده از بذرهای اصلاح شده و قواعد ژنتیک علاوه بر افزایش حجم تولیدات، سلامت و کیفیت آنها هم ارتقاء پیدا کرده است.

در ایران اما قضیه به گونه ای دیگر است، و متاسفانه شاهدیم محصولاتی وارد بازار مصرف مردم می شود که استفاده از مواد شیمیایی و کودهای مختلف در مراحل رشد محصول خطرات جدی را متوجه سلامت مردم می کند.

شاید بتوان سخنان رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت در خصوص افزایش 2 برابری سرطان روده در ایران تا سال 1404 و همچنین شیوع زیاد سرطان معده را دلیل محکمی بر این مدعا دانست.

“در سال ۹۱ بیش از ۷ هزار نفر مبتلا به سرطان روده بزرگ شدند كه این آمار در سال ۱۴۰۹ به ۱۴ هزار نفر خواهد رسید.”

اگر به صورت گذری هم مروری بر کیفیت و مزه محصولات و به ویژه میوه های همچون هندوانه و خربزه داشته باشیم متوجه تغییر کیفیت محصولات و به اصلاح عموم بی مزه شدن مواد غذایی می شویم که به گفته رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور این تغییر کیفیت را باید در استفاده از کودهای ترکیبی، سموم دفع آفات و مواردی از این دست جست و جو کرد.

در بازار استان کهگیلویه و بویراحمد نیز شاهد ورود محصولات کشاورزی اینچنینی هستیم، در فصل تابستان هندانه، خربزه و سبزیجات یکی از اقلام مهم سفره مردم هست، امری که لزوم حساسیت بیشتر دستگاه های متولی از جمله جهاد کشاورزی، سازمان غذا و دارو ، سازمان دفع آفات، سازمان دامپزشکی و سازمان استاندارد و تمامی دستگاه های مرتبط با سلامت مردم را می طلبد.

از سویی یکی دیگر از گلایه مندی های مردم کهگیلویه و بویراحمد مرغ های تولیدی استان هستند، استفاده بیش از حد از انتی بیوتیک ها اگر با نظارت سازمان های مرتبط همراه نباشد و از موادی در رشد سریع مرغ ها بهره گرفته شود که می تواند به سلامت مردم آسیب وارد سازد بدون شک به شیوع بیماری های روده و معده می انجامد.

به گزارش بویرنیوز، همانطور که معاون اجتماعی وزیر بهداشت  خبر از زنگ خطر جدی شیوع سرطان در ایران داده باید به مهم ترین عامل انواع بیماری های معده و روده که شاید به جرات بتوان گفت غذای مردم است حساسیت بیشتری نشان داد.

افزایش انواع سرطان در کشور و به تبع آن کهگیلویه و بویراحمد هشداری برای استفاده بیشتر مردم از غذاهای ارگانیک و سنگین شدن وظیفه دستگاه های متولی سلامت مردم را ندا می دهد.

 

 

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=241542
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ali گفت:

    ای گفتی، غذا میخوری نمیدونم میوه میخوری مزه همه چی میده جز اونچه باید باشه

  2. yasuoj گفت:

    مسولین متاسفیم بخاطر این همه بی مسولیت بودن شما نسبت به سلامتی افراد ….

  3. سید گفت:

    والا هر چی بخی بخریم همش سرطان زایه

دیدگاه شما