یکشنبه 18 تیر 1396 - 8:12

جیره بندی آب در یاسوج!

جیره بندی آب در یاسوج قطعی بوده و بیشتر از نیمی از نواحی شهری این شهر در طول روز تنها دو ساعت و در برخی مواقع کمتر از این میزان آب دارند.
به گزارش بویرنیوز، می‌گویند اسمش تنش آبی است، اینکه دبه روی دوش یا پشت ماشین بگذاری و در پرآب ترین شهر کشور دربه‌در شیر پیاده روهای بالاشهر برای برداشت آب باشی، اسمش بحران آب نیست.

اینکه در طول روز سهم بیشتر از نصف شهر از آب تنها دو ساعت باشد و سهم نصف دیگر 22 ساعت، اسمش بحران نیست و می گویند تنش آبی است. اینکه یک وَر شهر حتی آب آشامیدنی نداشته باشد و نصف دیگر آب استخرهای خانه‌هایشان هم تامین باشد، اسمش جیره بندی نیست، فقط باید بگویید تنش آبی!

حکایت پرآب‌ترین شهر کشور این روزها حکایت غمباری از عطش، بی آبی و گرماست. قصه پر غصه از مردمانی که آب آشامیدنی‌شان 22 به 2 ساعت جیره بندی شده و نه فقط آب آشامیدنی و بهداشتی ندارند که نبود آب سبب شده کولرهای آبی‌شان هم کار نکند و گرمای طاق فرسای این روزها را تحمل کنند.

 

این روزها نصفی از جمعیت شهر پرآب کهگیلویه و بویراحمد دربه‌در آب آشامیدنی‌اند، آنان که دستشان به دهانشان  می‌رسد، با آب معدنی روزگار می‌گذرانند و آنان که هیچ ندارند، مجبورند با دبه آب راهی بالاشهر شوند و حداقل آب آشامیدنی برای زن و بچه‌هایشان بیاورند.

یک پیرمرد و سن و سال دار که گذشته‌ها را به خوبی به یاد دارد، می‌گوید که به 50-60 سال پیش بازگشته‌ایم، زمانی که مرکز استانی نبود و مردم برای تامین آب سر چشمه‌ها می‌رفتند.

منوچهر مرادی که دبه‌های 20 لیتری آب را از صندوق عقب آژانسی که گرفته بود، پیاده می‌کرد تا به خانه‌اش ببرد به تسنیم می‌گوید: روزگارمان را می‌بینید، دلمان خوش است در شهر زندگی می‌کنیم اما آب خوردن هم نداریم باید برویم از پارک‌های آن سر شهر برای زن و بچه هایمان آب بیاوریم.

از او می‌پرسم که به جایی هم شکایت برده‌اید، که ابرو در هم می‌کشد و می‌گوید: ای آقا! به کجا شکایت ببریم به آنهایی که یکی دو ساعت در روز آب را وصل می‌کنند و بعد فلکه‌اش را به رویمان می‌بندند تا خدای ناکرده آن سر شهر نشینان یک موقع استخرشان و باغچه آب دادن‌هایشان دیر نشود.

همسر آقای مرادی هم به جمعمان اضافه می‌شود و در تکمیل حرف‌های شوهرش می‌گوید: هزار بار به 122 زنگ زده‌ایم، فقط یکبار جواب تلفنمان را دادند و مسخره‌مان کردند و به هیچ سوالی پاسخ نمی‌دهند.

کم کم اهالی منطقه جمعه بازار دور و برم جمع شده‌اند، شنیده‌اند کسی آمده است در مورد قطعی آب گزارشی تهیه کند. یکی از اهالی این منطقه، آقای کاظمی است که دل پری از قطعی آب دارد، او می گوید: آب را جیره بندی کرده‌اند و تنها روزی دو ساعت آب وصل است آن هم صبح علی الطلوع و اگر بگویم بیشتر از 15 روز بوده که بچه‌ها حمام نرفته‌اند، دروغ نگفته‌ام ما آب آشامیدنی نداریم، حمام رفتن پیشکش.

از آقای کاظمی می‌پرسم که مسئولان آبفا تقصیر را گردن نبودن تانکر ذخیره می‌اندازند که در پاسخ بیان می‌کند: اولا که روزی دو ساعت آب هیچ تانکری را پر نمی‌کند این مقدار آب حتی کفاف مسائل ضروری آشامیدنی و بهداشتی را هم نمی‌دهد. ثانیا من در مسکن مهر زندگی می‌کنم و سقف مجتمع توان نگهداری تانکر را ندارد. این آقایان که از آسمان نیامده اند. وقتی که ساختمان ها ساخته می شد، کجا بودند که بگویند سازندگان باید تانکر نصب کنند. ثالثا اغلب افراد این منطقه مستاجرند و صاحبخانه زیر بار نصب تانکر نمی‌رود. این حرف‌ها بهانه مسئولان است که مردم را از سر خود وا کنند.

اهالی منطقه جمعه بازار، فلکه جهاد، مسکن مهر و محلات اطراف آن اظهار می‌کردند که تنها جیره آبی آنها در طول 24 ساعت تنها دو ساعت است. برخی از مناطق شهر یاسوج نیز اذعان دارند که شب ها آبشان قطع می شود اما بالاشهری ها می‌گویند که به ندرت قطعی آب دارند و اگر باشد تنها 2 ساعت در طول شبانه روز است.

بدین ترتیب جاهایی چون راهنمایی و مناطق مرفه نشین آن، 22 ساعت جیره آبی در طول شبانه روز دارند.
در جمع مردم جمعه بازار بودم که شاهد دیگری از غیب رسید و خبر تجمع بیش از 100 نفر از اهالی خیابان‌های عدل در دفتر مدیرعامل آب و فاضلاب شهری استان رسانه ای شد.

اهالی این مناطق نیز می‌گفتند که آب آن‌ها از روز پنج شنبه هفته گذشته تا به امروز (شنبه) قطع بوده است و در روز جاری هم تنها دو ساعت وصل شده و دوباره قطع شده است.

کمال فرهمند از اهالی این منطقه است، او می‌گوید که دو سال است که ما تجمع می‌کنیم، سال گذشته قول دادند که امسال مشکلی نباشد و مدیر امور آب یاسوج، تابستان گذشته در فرمانداری و در جمع تجمع کنندگان گفت که شرایط امسال درست می‌شود اما وعده سر خرمن بود و بدتر شد و بهتر نشد.

حسینی از دیگر تجمع کنندگان است که از مدیرعامل آبفای استان هم جواب درستی نگرفته و از مسئولان گلایه دارد. این شهروند یاسوجی از استاندار می‌خواهد که به موضوع ورود کند. او نمی داند که استاندار کهگیلویه و بویراحمد در تهران زندگی می‌کند و شاید اصلا خبری از وضعیت آب و جیره بندی آن در شهر یاسوج نداشته باشد، وقتی این را می شنود اظهار می‌کند: به حال این شهر باید تاسف خورد که اینگونه ناجوانمردانه آب را جیره بندی کرده ‌اند و هیچ کس هم نیست که به داد ما برسد.

تقصیر دانشگاه است!

این مسائل در حالی در یاسوج می‌رود که به یک بحران بزرگ تبدیل شود که آب و فاضلاب شهری هر بار دنبال بهانه‌ای برای توجیه جیره بندی ناعادلانه آب این شهر است.

مدیرعامل آب و فاضلاب شهری یاسوج در نشست خبری با خبرنگاران دانشگاه علوم پزشکی را به علت ممانعت از احداث تصفیه خانه اضطراری مسئول کمبود آب شرب شهر دانست. علی لدنی نژاد ضمن تایید جیره بندی آب در منطقه محمود آباد و ساعتی شدن آب در این منطقه، اشاره‌ای به دیگر مناطق نکرد اما انشعابات غیرمجاز را عامل بخشی از کمبود آب شرب شهر عنوان کرد و از برخورد با آنها خبر داد. وی همچنین از مردم خواست که صرفه جویی کنند.

تانکر مقصر است!

بعد از مدیرعامل نوبت معاون آب و فاضلاب شهری استان بود تا مقصر دیگری برای جیره بندی ناعادلانه آب در یاسوج اعلام کند.

سید یعقوب فرجی در گفتگو با تسنیم که قصد داشت نام جیره بندی را به کار نبرد و روزی 22 ساعت قطعی آب را شرایط اضطراری بنامد، نبود تانکر ذخیره آب را عامل قطعی معرفی می‌کند تا بدین وسیله از خود همکارنش در جیره بندی چراغ خاموش آب به صورت کاملا ناعادلانه را سلب مسئولیت کند.

او می گوید که ما در شهرهای گرمسیری مشکل کمبود آب نداریم اما در شهر یاسوج و مادوان 90 درصد منازل مسکونی تانکر آب ندارند. این در حالی است که مردم نه از قطعی که از جیره بندی دو ساعته گلایه دارند.

آن بخش از شهروندان یاسوجی که نبود آب، این روزها روزگار سختی را برایشان رقم زده و مجبورند گرمای ناشی از عدم فعالیت کولرها و تشنگی را به صورت همزمان تحمل کنند بر ادامه اعتراضات مدنی خود تاکید دارند.

شهروندان معترض به تسنیم گفتند که به هماهنگی لازم رسیده‌اند که تا زمانی که وضعیت آب آنها سر و سامان پیدا نکند از پرداخت قبوض آب خود خودداری کنند.

یکی از این شهروندان می‌گوید: وقتی آب نداریم، دلیلی نداریم که آبونمان و هزینه تبصره و ماده و مالیات قبوض را بپردازیم، اگر آبفا دلش خواست که به بی عدالتی خود در جیره بندی آب یاسوج ادامه دهد می‌تواند انشعاب همه آنهایی که روزی دو ساعت سهمشان از آب شرب است را قطع کند.

این ساکن منطقه جمعه بازار می‌افزاید: خودمان و در پی عدم پاسخگویی مسئولان آب و فاضلاب به این نتیجه رسیده ایم و از همسایه‌ها می‌خواهیم که به این پویش مردمی بپیوندند.

همچنین معترضان خیابان عدل یاسوج هم از تجمع در مقابل استانداری در صورت عدم حصول توافقات با مدیرعامل شرکت آبفا خبر دادند. آن‌ها گفتند که بالاخره باید مسئولی پیدا شود و به این تبعیض خاتمه دهد و ما را از بی‌عدالتی، گرما و تشنگی نجات دهد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=241515
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. پایتخت گفت:

    افسوس و صد افسوس که در پر اب ترین استان و شهر کشور اب جیره بندی میشه. مقصر نه تانکر ذخیره است نه دانشگاه مقصر مسئولین بیسواد و املی هستند که بدون هیچ تجربه تخصص ویا سواد کافی تنها وتنها با پارتی و زد وبند های سیاسی به قدرت میرسند و پست می گیرند. کاش می شد کارنامه مدیران ارشد و جز و معاونین ادارات یاسوج رو دید تا همه بدونن این مدیرانی که اینچنین باد به غب غب میندازن به چه معدلی و از کدوم دانشگاه مدرک گرفته اند.. افسوس…. البته باید بگم از ماست که بر ماست…

  2. شهروند گفت:

    تف ب ای روزکار که اب هم پارتی بازی شده چرا منطقه جهاد و سرفاباد و اینور باید ابشون قطع بشه ایا اینا ادم نیستند

  3. علی گفت:

    تنها عامل کمبود آب ضعف مدیریت مدیران هست تو هر خیابی رد میشی یه لوله قطع شده و آب می زنه بیرون هدر رفت ایقدر آب چقدر هست

  4. مریم گفت:

    چرا فقط اوون قسمتا رو نام بردین و بالا شهر و پایین شهر گفتین.اگر ما فلکه عقاب و باهنرا زندگیم میکنیم شب تا صبح آب نداریم.روزها ش هم چند یاعت قطعی اب داریم.همین دیروز ساعت ۸ صبح رفت ۴ بعدازظهر اومد.چه زمستون جه تابستون ما شب تا صبح آب نداریم .

    • شهروند گفت:

      ما تو طول هفته و شبانه روز اب نداریم جنابعالی اقرا میکنی شب اب نداریم
      کاش یک ساعت اب داشتیم

  5. شهروند گفت:

    ما که پنج روز تمام هست که آب نداریم در مادوان
    منکه از سر تقصیرات مسئولین نمیگذرم
    استانی که رتبه اول اب های سطحی کشور رو داره ببینید وصعیت منطقه سردسیری ان را
    بحث بی مدیریتیه وگرنه مشکل اب نیست
    برای دولت خیلی هزینه نداره نسبت به دیگر خدمات مثل جاده سازی و غیره ۰۰۰۰ مدیریت که نباشه مشکلات فراوانه
    تو ماه رمضان یه هفته اب نبود مردم مجبور شدن روزه نگیرن۰ کی باید پاسخگو باشه پیش خدا
    بحث تانکر اب که مسول محترم فرمودن بالای نود درصد تانکر اب دارن رو پشت بامها

  6. سید گفت:

    از بس داخل شهر ما بی مسئولیتی مسئولین بیداد میکنه که راحت دارن آب شهر رو میبرن شهرها و استان های اطراف

  7. ااتت گفت:

    ضعف مدیریتیه بعدش بالانشینان شهرکه نباید ابشون قطع بشه چطوربرن تو استخراشون بعدش انشعابهای غیرمجازه واسراف بعضی از خانمها که حیاط سیصدمتری رو تا خیابان دوازده متری رو با اب میشورن

  8. شرف اباد گفت:

    پارسال نماینده اومد با دوربین صدا و سیما که ظرف یک هفته مشکل اب شرف آباد حل میشه البته هنوز که هنوز یک هفته نشده جالبه که گفتن اعتبار هم تخصیص دادن
    شرف آباد و شهرک میلاد زمستون اب نداره الان که تابستونه
    البته مسئولین پارسال قول دادن ظرف یک هفته مشکل حل بشه فکر کنم خواستن بگن 7 سال حواسشون نبود گفتن یک هفته

  9. mmmmm گفت:

    در گلستان 1 شهر یاسوج حدود دوماهه شکستگی لوله رخ داده، متاسفانه کسی پاسخگو نیست و هدررفتگی آب زیاد شده.

  10. شهروند گفت:

    دو ماهه که لوله اب در گلستان یک ترکیده و اب هدر میرود اگر مدیریتی وجود داشت باید فوری ترمیم میشد

  11. ناشناس گفت:

    مسئولین فقط به فکر خودشونن بیچاره مردم که آب دیگه گیرشون نمیاد،فقط حرف گپو

  12. کهکیلویه بویر احمدی گفت:

    بویر نیوز سالهاست مشکل اب مطرح میشود حال که اب شهر یاسوج قطعی دارد اب یزد که درسال65میلیمتر بارندگی داردنه تنها قطع نمیشود بلکه فشار اب قوی هست مشکل مدیریتها در یاسوج است اب کشاورزی هم به همین شکل ضعف مدیریت یک سال مدیر اب یزد طبس و..را به یاسوج منتقل کنید بعد توانمندی مدیران مشخص خواهد شد مدیونی اگر منتشر نکنید

  13. شهروند گفت:

    وامصیبتا بحران آب؟؟؟؟؟ در پایتخت طبیعت ایران .

  14. ناشناس گفت:

    خدا لعنت كنه همه مديران ضعيف و بي مسئوليت اين استان رو
    در هر لحظه چقدر آب از رودخانه بشار سرازير ميشه و به هدر ميره و هيچ كس عرضه نداره همين آب ها رو برا مردم قابل استفاده كنه
    دارم از شدت تأسف سكته ميكنم

  15. رضازاده گفت:

    با درود
    اول اینکه ماهمه باید بدونم چن لیتر فقط صرفه جویی کردن چیزی کم از ما نمیشه…ایران الان در کم آبی بیر میبرد و چ بسا جنگ آب درپیش باشد

    دوم اینکه سوء مدیریت از وزارت خانه تامدیران استان وشهرستانی باعث شده ک تمام دریاچه وردخانه ها خشک شود وحالا فقط مددم باید تاوان جیره بندی رو بدهند

  16. شهروند گفت:

    شهری پر اب اما از بی مدیریتی در خشکسالی بسر می بریم خدا وکیلی مگر ادم قحطی است که از یک مدیری که حداقل بتواند درست با ارباب رجوع صحبت کند استفاده کرد بی تدبیری ضعف و….به کنار حداقل اخلاق درست را باید داشته باشد در خیایان امامت ها چهار روز است که اب نداریم و با بشکه های بیست لیتری از جاهای دیگر اب می اوریم

  17. ناشناس گفت:

    ای کاش وضعیت آب ورودی به شبکه های آب شهر یاسوج توسط آدم منصف بررسی شود تا ببینیم ما کمبود آب داریم یا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/ به خدا فقط ناشی از عدم اطلاعات فنی از شبکه است

  18. ااتت گفت:

    کرو امروز رهته بیوم فرمانداری او ساختمان قدیمیش حتی او سرد کن هم نیاشت

  19. شاهرخ گفت:

    فقط ضعف مدیریت،این همه آب داره کنارمون رد میشه

دیدگاه شما