سه شنبه 13 تیر 1396 - 23:31

نگاهی به موفقیت های دستگاه قضا در کهگیلویه و بویراحمد/ آنچه رضایت عمومی را در پی داشته است

گروه اجتماعی – کهگیلویه و بویراحمد اگرچه در بسیاری از زمینه ها توسعه نیافته است، اما در سال های اخیر در حوزه امنیت روند توسعه را بخوبی طی کرده است.

به گزارش «بویر نیوز»، حضور حجت الاسلام مزارعی در جایگاه ریاست کل دادگستری استان و مهرداد کرمی به عنوان دادستان مرکز کهگیلویه و بویراحمد طی سال های اخیر باعث شده تا شاخص های امنیت در استان کهگیلویه و بویراحمد متحول شود و آرامش فعلی جامعه و نگرش مردم به دستگاه قضا نیز موید این موضوع است.

اگر در گذشته کهگیلویه و بویراحمد از استان های درگیر با موضوع نزاع های دسته جمعی بود (که بسیاری از آنها بر سر مسائل جزئی و پیش پا افتاده رخ می داد و ادامه می یافت) اما اکنون به لطف برخورد سریع، قاطع و بدون اغماض دستگاه قضا با عوامل نزاع های دسته جمعی که برای خود و دیگران ایجاد خطر می کردند، شاهد کاهش چشمیگر این جرم هستیم.

پیگیری پرونده و اعدام متجاوزین به عنف در کمترین زمان ممکن اقدام دیگری از سوی دستگاه قضا در کهگیلویه و بویراحمد بوده است که بیشترین محبوبیت را برای این دستگاه به دنبال داشته است.

ورود سریع به پرونده های قتل و تعیین تکلیف آنها در مدت زمان کوتاه، برخورد قاطع با هنجارشکنان و عوامل درگیری ها و کاهش زمان رسیدگی به پرونده های کیفری از دیگر اقداماتی است که دستگاه قضا را در مسیر حرکت پرشتاب قرارداده و رضایت عمومی را به دنبال داشته است.

ساماندهی رسانه ها و حمایت دلگرم کننده از آنها نیز موضوع مهمی است که در برنامه کاری دادستانی و دادگستری قرار گرفت تا کاهش نقایص این حوزه و همچنین جلوگیری از سوء استفاده از این ابزار، رسانه ها به نقش اصلی خود یعنی افشای هر آنچه که موجب تضییع حقوق مردم می شود، بهتر و محکمتر و با ادله کافی بپردازند و در این راه از ناملایمات و تهدیدها نهراسند و حمایت دستگاه قضا را همراه خود دیده اند.

باید اذعان کرد اکنون رکن چهارم دموکراسی تبلور عینی یافته و آزادی بیان در عرصه رسانه تجلی پیدا کرده است و این شمشیر دو لبه در راستای منافع مردم، فرهنگ سازی و افشای تخلفات عمل می کند و مکمل کار دستگاه قضایی شده است.

موضوعی که شاید کمتر به گفته شده باشد و به آن توجهی نشده باشد، اقدام ارزشمند دادستانی در ساماندهی فضای فیزیکی دادگاهها است که با انتقال به ساختمان نوسازی که برای همین منظور طراحی شده است و خبری از ازدحام و تاریکی در ساختمان قدیمی نیست و ساختمان جدید هم در شان قضات و هم در شان مراجعه کنندگان است و البته از بعد امنیتی نیز تامین به مراتب بهتری دارد.

ورود به هنگام دستگاه قضایی کهگلویه و بویراحمد به موضوعات مربوط به ادارات دولتی و بخصوص تخلفات مدیران هم یکی از موضوعاتی است که در سال های اخیر علاوه بر اینکه رضایت مردمی را در پی داشته است، مانع از گسترش چنین مواردی که موجبات نارضایتی و ضایع شدن حقوق عمومی می شود، شده است.

توجه ویژه به منابع ملی، مبارزه با زمین خواری و برخورد با متعرضان به محیط زیست نظر به چالش هایی که قطعا در آینده در این حوزه ها خواهیم داشت، عملی ستودنی و با نگاه به آینده است که این مسیر باید با همکاری دستگاه های متولی دولتی در چارچوب منظم تری و با افق گذاری و برنامه ریزی مشخص ادامه پیدا کند.

تفکیک کار قضات و رسیدگی تخصصی به جرائم شامل کلاهبرداری، درگیری ها، قتل، دزدی، دعاوی شخصی و خانوادگی، تخلفات اداری، جرائم فضای مجازی و مسائلی از این قبیل نیز اقدامی راستای حرفه ای تر شدن و سرعت بخشیدن به رسیدگی پرونده هاست.

افزایش خدمات و بهبود وضعیت زندان ها در سال های اخیر، بهبود نسبی روند کار و افزایش دایره خدمات پزشکی قانونی و تحولات مثبت در امور مربوط به ثبت اسناد نیز مواردی هستند که نیاز به مجال ویژه تری برای بازگویی می طلبد اما افزایش رضایت نسبی مردم از این حوزه ها نیز، نشان از عملکرد مطلوب دستگاه قضایی استان در این زمینه هاست.

این روند در سه سال اخیر، باعث سلب آرامش از قانون شکنان و افزایش امنیت و ایجاد احساس امنیت روانی در استان کهگیلویه و بویراحمد شده است و اگر امینت را یکی از زیرساخت های اصلی توسعه بدانیم (که قطعا هست) علاوه بر ثمرات آن برای مردم ساکن استان، از دید خارج از کهگیلویه و بویراحمد سبب افزایش اعتماد و جذب سرمایه گذار و گردشگر می شود.

اگرچه نباید از ضعف های موجود در هر سیستمی به خصوص در دستگاه قضایی چشم پوشی کرد و مجال نقد سازنده را از این بخش گرفت، اما ایرادی بزرگی کهبه این دستگاه وارد باشد نیست چرا که به دلیل روحیه خودکنترلی و نظارت های شدید در این زمینه، برخی از سوء استفاده گران از نام دستگاه قضایی مجازات شده اند و در این زمینه هم نیز با برخی از قاضیان متخلف نیز برخورد شده است که این موضوع نیز خود از اقدامات ارزشمند این دستگاه است.

مجموع این اقدامات باعث شده تا دستگاه قضایی در استان کهگیلویه و بویراحمد با محوریت حجت الاسلام مزارعی و مهرداد کرمی به توفیقات ارزشمندی برسد و به جرات می توان گفت بیشترین میزان رضایت از این دستگاه در همه سال های پس از انقلاب در کهگیلویه و بویراحمد در 2 الی 3 سال گذشته به دست آمده است و به همین جهت باید از آنها به عنوان مدیران موفق این عرصه یاد کرد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=240593
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. شیراز گفت:

    محکومیت مدیر کل اداره کار به 74 ضربه شلاق از دستاوردهای خوب دادگاه بود

  2. عالی گفت:

    عرض خداقوت داریم واقعا چنین هست تشکر از دادگستری

  3. ياسوجي گفت:

    لغو آن در ديوان عدالت هم از دستاورد خوبي بود كه هرگز نگذاشت ارزوي اين دوستمان براوده شود در هر حالتي چهار سال ديگه بايد …..

  4. رحمانی گفت:

    درود بر حاج کرمی دانا وقانونمند

  5. ... گفت:

    این آقا باید بدونه دیوان عدالت اداری توان لغو حکم دادگاه رو نداره.حکم دادگاه اگر قطعی بشه از دست رییس قوه قضاییه هم کاری ساخته نیست مگر در موارد بسیار خاص

  6. شیراز اهواز گفت:

    حکم در دیوان هم قطعی شد والا اگه لغو میشد به همه رسانه ها میداد ید شتر در خواب بینند لغو حکم را

  7. علی گفت:

    تا جایی که من اطلاع دارم حکم اون مدیرکل در دیوان لغو نشد.و پس از التماس های زیاد ایشون در کمیسیون عفو دادگستری استان مورد بررسی قرار گرفت و قرار شد که کمکی به ایشون شود.ضمن اینکه اصولا دیوان عدالت صلاحیت نقض رای دادگاههای دادگستری را ندارد. صلاحیت دیوان عدالت چیز دیگری است اگر این دوستمون کمترین اطلاع حقوقی را داشتند نمی گفتند دیوان عدالت حکم را نقض کرد.

  8. امیر گفت:

    خداقوت خدمت همه امنیت آفرینان هم دادگستری و هم نیروی انتظامی استان

دیدگاه شما