چهارشنبه 7 تیر 1396 - 14:03

سامانه «چکاوک»؛ تحولی برای بانک ملی

عملیاتی‌شدن سامانه انتقال تصویر چک موسوم به «چکاوک» علاوه بر سرعت و دقتی که در عملیات بانکی ایجاد کرده، در حوزه منابع انسانی نیز تحولات مثبتی به همراه داشته، به طوری که پس از اجرای آن، تنها در بانک ملی ایران حدود ۸۵۰ نفر از بخش پایاپای منفک شده و از آنها در سایر بخش‌هایی که با کسر کادر مواجه بودند، دعوت به همکاری شد.

به گزارش بویر نیوز، بنابر اعلام بانک ملی ایران، چند سالی است سامانه «چکاوک» برای پذیرش و پردازش الکترونیکی چک‌های کاغذی بین‌بانکی و انجام تراکنش‌های مبتنی بر آنها به صورت کاملاً الکترونیکی راه‌اندازی شده است.

در این سامانه به جای فیزیک چک، تصویر آن برای پردازش نهایی محتوا به بانک مربوطه ارسال شده و نتیجه پردازش به صورت الکترونیکی به شعبه پذیرنده چک بازگردانده ‌می‌شود.

در گذشته که سامانه چکاوک وجود نداشت، چک‌های واگذاری مشتریان حداکثر تا ساعت ۱۱ صبح توسط تحصیلداران از شعب جمع‌آوری و به اداره پایاپای هر بانک ارسال می‌شد.

در اداره مورد اشاره پس از تجمیع چک‌ها از ساعت ۱۷:۳۰ تا ۱۸ در محل اتاق پایاپای اسناد بانکی، بانک‌ها به مبادله چک‌ها اقدام می‌کردند و در صبح روز بعد نیز تحصیلداران چک‌های عهده شعب را تحویل می‌دادند.

در این روند، حداقل زمان وصول و واریز وجه چک به حساب مشتری ۴۸ ساعت بود.

فرصت ارسال چک‌ها و نیز زمان پاسخگویی برای شعب بسیار محدود بود که منجر به افزایش تعداد چک‌های برگشتی می‌شد.

از سوی دیگر مشکلات طاقت‌فرسای شغل تحصیلداری و نیز خطراتی مانند سرقت، موجب زیان و لطمه‌های زیادی می‌شد. هزینه بالای پرسنل، سوخت و تعمیرات خودرو و موتور سیکلت و فعالیت کارکنان ادارات پایاپای در ساعات غیرمتعارف شبانه از دیگر تبعات منفی کار به روش قبل از چکاوک بود.

با این حال راه‌اندازی این سامانه، علاوه بر حذف تبعات منفی، سرعت کار را بهبود بخشید.

کاهش چشمگیر هزینه‌های پرسنلی، حذف مشاغل تحصیلدار و راننده و هزینه‌های متعلقه برای جابه‌جایی چک‌های مشتریان، از جمله دستاوردهای اجرای این طرح بوده است.

پس از عملیاتی‌شدن سامانه چکاوک، زمان واریز وجوه چک‌های مشتریان به ۲۴ ساعت، یعنی ساعت ۶ صبح روز بعد از واگذاری چک کاهش یافته است.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=240305
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما