سه شنبه 6 تیر 1396 - 13:43

راهکارهای پیشگیری از اعتیاد فرزندان

کارشناس مسئول بهداشت روان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: اعتیاد بیمارى اجتماعی است که عوارض جسمى و روانى دارد و تا زمانى که بـه علل گرایش بیمار توجه نشود، درمان جسمى و روانى فقط براى مدت کوتاهی نتیجه‏ بخش خواهد بود.

به گزارش بویر نیوز به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج؛ حمداد آرانپور با بیان اینکه اعتیاد به موادمخدر یکى از مهمترین مشکلات اجتماعی، اقتصادى و بهداشتى است، افزود: عوارض ناشى از اعتیاد تهدیدى جدى براى جامعه بشرى محسوب شده و موجب رکود اجتماعى در زمینه ‏هاى مختلف مى‌ شود.

سقوط هنجار ها

وی همچنین ویــرانگری‏ هاى حاصل از آن را زمینه ساز سقوط بسیارى از ارزش‌ها و هنجارهاى فرهنگى و اخلاقى دانست و عنوان کرد: اعتیاد به عنوان یک آسیب اجتماعی، هیچ گاه به طور کامل ریشه‏ کن نخواهد شد، اما با تدبیر، اندیشه و تلاشى مخلصانه حداقل می ‏توان آنرا به کنترل در آورد.

وی در ادامه ابراز داشت: در این راستا تلاش ما بر این است تا با ارتقاء سطح آگاهى اقشار مختلف جامعه، پیشگیرى از اعتیاد را بر درمان معتادین مقدم بداریم و امیدواریم در آینده جامعه‏ اى داشته باشیم که اگر هم در آن فرد معتادى وجود دارد، درصدد نجات خود باشد.

راهكارهاي پيشگيري از اعتياد در زمينه علل فردي

آرانپور تقويت و معرفي مراكز مشاوره روان شناسي، ايجاد سرگرمي هاي مثبت و سازنده، عضويت بخشي فرزندان در گروه هاي هنري، ورزشي و آموزش همگاني و همه جانبه افراد جامعه به لحاظ شناخت خويشتن انساني و تقويت عزّت نفس  را از مهمترین راهکارهای پیشگیری از اعتیاد در زمینه علل فردی عنوان کرد.

راهكارهاي پيشگيري از اعتياد در زمينه علل خانوادگی

کارشناس مسئول بهداشت روان معاونت بهداشتی تاکید کرد: جلوگيري از بحث و مجادله والدين، تقويت روحيه گذشت و ايثار در خانواده، عدم تبعیض فرزندان توسط والدين، توجه و كنترل فرزند از نظر چگونگي مصرف پول و سعي در رفع نيازهاي مالي فرزندان در حد معقول از جمله اقداماتی است که در خانواده برای پیشگیری از اعتیاد فرزندان بسیار حائز اهمیت است.

راهكارهاي پيشگيري از اعتياد در زمينه عوامل اجتماعي

وی در پایان خاطرنشان کرد: ايجاد زمينه اشتغال براي همه اقشار جامعه‌، ارتقاي فرهنگي افراد جامعه از طريق ارتقاي سطح آموزش، قاطعيت در اجراي قوانين و مبارزه با مواد مخدر، تلاش صدا و سيما و سایر رسانه ها براي بيان عواقب اعتياد به موادمخدر، شناسايي كانال هاي ارتباطي و روش هاي جذب افراد به اعتياد و طرز نفوذ ميان نوجوانان از جمله عوامل اجتماعی موثر در پیشگیری از اعتیاد در جامعه است.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=240230
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما