یکشنبه 11 تیر 1396 - 8:00

ایرانیان عصبانی‌ترین مردم جهان

مجله بویرنیوز- هر چند گزارش‌های سازمان پزشکی قانونی حکایت از این دارد که میزان آمار مراجعان نزاع به این سازمان کاهش داشته است، اما موسسه گالوپ به ترتیب ایران، عراق و سودان جنوبی را عصبانی‌ترین کشورهای دنیا معرفی کرده است.

به گزارش آرمان، بر اساس گزارش این موسسه۵۰‌درصد جمعیت ایران عصبانی هستند. کاهش آستانه تحمل یکی از موضوعاتی است که در سال‌های اخیر کارشناسان مسائل اجتماعی و همچنین روان‌شناسان نسبت به آن هشدار داده‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد عوامل مختلف در افزایش نزاع و درگیری و همچنین بروز خشونت رفتاری و گفتاری دخیل است. این مساله باعث می‌شود آرامش شهروندان در جامعه سلب شود که خود می‌تواند تبعات دیگری نیز داشته باشد. با وجود این، مسئولان عنوان می‌کنند با فرهنگسازی و آگاهی بخشی ایرانیان به سمت آرام‌تر شدن حرکت می‌کنند. این در حالی است که گزارش اخیر موسسه گالوپ بر عکس این را نشان می‌دهد، هر چند نمی‌توان این گزارش را تمام و کمال پذیرفت.

بر اساس گزارشات منتشر شده از سوی سازمان پزشکی قانونی در هشت‌ماهه سال گذشته ۴۰۱‌هزار و ۳۳۵ مصدوم نزاع به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کردند، این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال 94 که آمار مراجعان ۴۰۷‌هزار و ۸۹۳ نفر بود، 6/1‌درصد کاهش یافته است. همچنین از کل مراجعان نزاع ۲۷۶‌هزار و ۳۹۳ نفر مرد و ۱۲۴‌هزار و ۹۴۲ نفر زن بودند.

همچنین مدیرکل دفتر امور آسیب‌های اجتماعی وزارت رفاه با بیان اینکه در حوزه‌ها و شاخص‌های اجتماعی شاهد بهبود وضعیت هستیم، اظهار کرد: «میزان نزاع منجر به معاینه در کشور در سال 1394 نسبت به سال 1391 کاهش 6/8‌درصدی را نشان می‌دهد.» روزبه کردونی با اشاره به اینکه مساله نزاع و خشونت در جامعه در زمره آن دسته از آسیب‌های محسوب می‌شود که با ایجاد اختلال در روابط اجتماعی، فضای آکنده از کینه، نفرت و دشمنی را در میان افراد جامعه به وجود می‌آورد، افزود: «بر اساس گزارش پزشکی قانونی میزان معاینات نزاع در سال 1394 در کشور، 716 مورد به ازای هر صد‌هزار نفر بود که این میزان نسبت به سال 1391 که812 در هر صد‌هزار نفر بوده، حدود 9درصد کاهش را نشان می‌دهد.»

چندی پیش هم سخنگوی نیروی انتظامی تایید کرده بود نزاع و درگیری‌ها در کشور در 9 ماه نخست سال 1395 نسبت به مدت مشابه سال قبلش کاهش 19‌درصدی داشته است. بر اساس آمار در سال‌های 92-94 در دولت تدبیر و امید در 27 استان کشور شاهد کاهش در میزان نزاع منجر به معاینه بودیم. طبق آمار پزشکی قانونی استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خراسان جنوبی، بوشهر و خوزستان پنج استان با کمترین میزان معاینات نزاع در کشور به شمار می‌روند.

ایرانی‌ها عصبانی‌ترین مردم جهان

موسسه گالوپ به ترتیب ایران، عراق و سودان جنوبی را عصبانی‌ترین کشورهای دنیا معرفی کرده است. 50‌درصد جمعیت ایران عصبانی هستند. گزارش سالانه موسسه افکار سنجی «گالوپ» در آمریکا حاکی است ایرانیان عصبانی‌ترین مردم دنیا هستند. در گزارش سالانه 2017 این موسسه از احساسات جهانی، مردم ایران به عنوان عصبانی‌ترین مردم جهان معرفی شده‌اند. این گزارش با مطالعه وضعیت 142 کشور جهان تنظیم شده است. در این گزارش مردم ایران با 50‌درصد جمعیت عصبانی و عراق با 49‌درصد و سودان جنوبی با 47‌درصد عصبانی‌ترین کشورهای دنیا معرفی شده‌اند. در این گزارش یونان نیز با 67‌درصد پراسترس‌ترین کشور دنیا معرفی شده است. همچنین در این گزارش 70‌درصد از مردم جهان لذت زیادی می‌برند، لبخند زده، احساس آرامش و احترام می‌کنند.

پژوهش موسسه گالوپ جانبدارانه است

رئیس انجمن آسیب شناسی ایران درباره نتایج پژوهش موسسه گالوپ درباره میزان عصبانیت در بین مردم ایران به «آرمان» می‌گوید: به نظر می‌رسد که نتایج موسسه گالوپ در بررسی میزان عصبانیت در دنیا بدون صداقت و بدون زمینه مطالعاتی منتشر شده است. کوروش محمدی می‌افزاید: نتایج این موسسه برخلاف واقعیت است. این مساله گواه یک نگاه سیاسی و جانبدارانه نسبت به مردم ایران است. با توجه به تحولات در منطقه و حملات تروریستی در جامعه به نوعی آنها به دنبال ارائه چهره خشن از ایرانیان هستند. به گفته او بر اساس اطلاعات و آمار موجود در کشور خشونت در جامعه ما بالاست، اما این امر نمی‌تواند ایرانی‌ها را عصبانی‌ترین افراد جهان نشان دهد.

باید توجه داشت که میزان خشونت در بین مردم ایران به نسبت دیگر کشورها آن‌قدر هم زیاد نیست. محمدی می‌افزاید: موسسه گالوپ در تکمیل این بررسی باید زمینه مطالعاتی‌اش را بیان کند. این موسسه در کدام خطه ایران به انجام این پژوهش پرداخته است؟ همچنین این موسسه باید جامعه آماری، حجم نمونه و روش بررسی خود را به شکل شفاف بیان کند. بی‌شک نمی‌توان با یک مطالعه و پژوهش مختصر درباره یک ملت با جمعیت 80‌میلیون نفر یک نظر قاطع داد. در واقع این نظرسنجی به هیچ‌عنوان صحت ندارد. او عنوان می‌کند: اغلب کشورهای مطرح شده در این پژوهش در خاورمیانه و جزو کشورهای مسلمان هستند. با این تفاسیر موسسه گالوپ اعتبارش را به لحاظ محتوایی، اعتبار سنجی، روایی و پایایی مطالعاتش در کشورهای مسلمان از دست داده است. به نظر می‌رسد این پژوهش در راستای اهداف خاصی انجام شده است. این آسیب شناس تصریح می‌کند: بنده منکر وجود خشونت در جامعه نیستم، اما ایران دارای رتبه در این زمینه در کل دنیا نیست. او درباره چرایی کاهش آستانه تحمل در جامعه می‌گوید: بخشی از ارتباطات فنی و عاطفی در بین آحاد جامعه کاهش یافته است. در اصل ماشینی شدن زندگی یک دلیل عمده کاهش آستانه تحمل محسوب می‌شود. افراد در عصر فناوری از آرامش و اصول روابط مثبت، انرژی، پذیرش محبت و گرما بخشی به زندگی دیگران فاصله گرفته‌اند. همچنین روش‌های تربیتی در زندگی اغلب ایرانی‌ها در خانواده‌ها و جامعه مبتنی بر تبعیض‌ است.

برای مثال در برخی مناطق کشور توزیع خدمات و امکانات به شکل برابر نیست. محمدی تاکید می‌کند: در اصل تنزل عدالت اجتماعی باعث کاهش آستانه تحمل می‌شود. از سوی دیگر مشکلات و مسائل حاکی از ناکامی در جامعه همچون بیکاری و ازدواج به نوعی افراد را آزار می‌دهد. در این شرایط افراد نمی‌توانند با خود ارتباط مناسب بگیرند. در واقع به نوعی مجموعه‌ای از مشکلات، گرفتاری‌ها و تنزل عدالت اجتماعی باعث شده تا اقشار جوان در جامعه به نوعی نسبت به زندگی نا امید باشند. در ضمن بروز رفتارهای خشن از سوی والدین نسبت به فرزندان باعث بروز خشونت شده است. به گفته او تنزل آستانه تحمل بر اساس مشکلات روانی و اجتماعی بروز می‌کند. هنوز در جامعه ایران عنصر نشاط وجود ندارد. افراد راهکارهای خروج از بحران‌ها را نمی‌دانند. این امر نشان‌دهنده نبود مهارت‌های اجتماعی، پذیرش و تولید نشاط در جامعه است.

بنابراین افراد در یک سازمان جای تولید نشاط به سمت گسترش و توسعه بحران می‌روند. رئیس انجمن آسیب شناسی کشور می‌افزاید:‌ افراد توانایی لازم را برای غلبه بر چالش‌های روحی و روانی ندارند. محمدی با تاکید بر اینکه جامعه امروز قدرت غلبه بر خشم و مسائل مخل اعصاب و روان را ندارد، می‌افزاید: در واقع وضعیت امروز جامعه به دلیل نداشتن مهارت زندگی بروز کرده است. اگر در مسائل مختلف همچون افزایش نشاط اجتماعی و کسب مهارت در جامعه از سوی تصمیم‌گیران اقدامات اساسی انجام شود به نسبت آستانه تحمل افراد در جامعه افزایش می‌یابد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=239624
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما