پنجشنبه 1 تیر 1396 - 12:38

توضیحات زارعی در خصوص سهم شهرستان های کهگیلویه و بویراحمد از درآمدهای نفتی

نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی گفت: براساس برنامه ششم توسعه سه درصد درآمدهای نفتی بین هر هشت شهرستان استان کهگیلویه و بویراحمد توزیع می شود.

به گزارش «بویر نیوز»، غلام محمد زارعی درگفت و گو با ایرنا تأکید کرد که بر اساس مصوبه نمایندگان و اصلاح موادی از قانون برنامه ششم توسعه نحوه توزیع و تخصیص سه درصد درآمدهای نفتی به مناطق و استان‌های نفت خیز و گازخیز کشور تغییر کرده است.

وی اظهار داشت: قانون پنج ساله برنامه ششم توسعه به‌صراحت فرآیند توزیع و تخصیص منابع حاصل از درآمدهای نفتی به استان‌های نفت خیز و گاز خیز کشور را بیان کرده است.

براساس این ماده قانونی دولت مکلف است که سه درصد از درآمد حاصل از صادرات نفت خام و میعانات گازی خالص صادرات گاز طبیعی را به‌ترتیب یک‌سوم به استان‌های نفت‌خیز و گازخیز و دوسوم به مناطق و شهرستان‌های کمتر توسعه‌یافته برای اجرای برنامه‌های عمرانی در قالب بودجه‌های سنواتی با تصویب شورای برنامه‌ریزی و توسعه این استان‌ها اختصاص دهد. قبل از اصلاح این ماده قانونی سهم یک سوم مناطق نفت خیز تنها برای برخی مناطق خاص از استان‌های نفت خیز و گاز خیز شامل می‌شد.

زارعی تصریح کرد که هم اینک و بر اساس بودجه سالانه کل کشور در برنامه ششم توسعه میزان اعتبار تخصیصی از محل سه درصد درآمدهای نفتی باید به تمامی مناطق و شهرستان‌ها در استان‌های نفت خیز و گاز خیز اختصاص یابد.

وی یادآور شد که در سال های گذشته تنها سهمی از درآمدهای نفتی به شهرستان گچساران و بخش بسیار ناچیزی نیز به شهرستان بهمئی تخصیص می‌یافت که در بودجه سال جاری و پنج سال آینده باید این میزان سهم در اختیار مناطق مختلف استان قرار داده شود.
سهم استان‌های نفت خیز از درآمدهای نفتی از 2 هزارم درصد آغاز شد و سال گذشته به 2 درصد رسید که با پیگیری‌های انجام‌ شده توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اهتمام ویژه دولت یازدهم اکنون به سه درصد افزایش یافته است.
قانون برنامه ششم توسعه، مصوب 14 اسفند 1395 مجلس شورای اسلامی است.
این قانون مشتمل بر 124 ماده و 128تبصره است.

شهرستان‌های بهمئی و گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد از جمله مناطق نفت خیز ایران هستند که براساس گزارش‌ها حدود 20 درصد نفت کشور در شهرستان گچساران تولید می‌شود.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=239284
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما