یکشنبه 4 تیر 1396 - 8:00

مقایسه چه بلایی بر سرتان می‌آورد؟!

مجله بویر نیوز- هر روز تعداد زیادی از مردم نوعی زندگی خیالی روی شبکه‌های اجتماعی برای خود می سازند که ما به آن زندگی اینستایی می گوییم. مطمئنا می دانید درباره ی چه چیزی صحبت می کنیم.

آن گونه که در آن تمامی عکس‌ها و پست‌ها به دقت طوری به نمایش گذاشته می شوند؛ گویی زندگی آنها چیزی جز عشق و محبت بین زوجین و خانواده نیست. همه می دانیم که زندگی سخت‌تر و پیچیده‌تر از این حرف هاست، ولی با وجود این، وسوسه می شویم که زندگی واقعی خود را با دنیای فیسبوکی خلق شده توسط دیگران تطبیق دهیم. واقعی نیستند. قابل اعتماد نیستند. استانداردی برای زندگی ما نمی توانند باشند. به جای آن، این پست‌ها باعث می شود خود، شغل، ازدواج و موقعیت خود را با دیگران مقایسه کنیم که این گاهی روحمان را خدشه‌دار می کند. باید بیاموزیم که با بلایی که مقایسه بر سرمان می‌آورد روبه رو شده و با آن مبارزه کنیم.

مقایسه می تواند چراغ‌خاموش، به درون افکار ما نفوذ کند. ممکن است هرگز جمله‌ی «ای کاش یک ماشین مثل آن داشتم» را به نیمه‌ی پیدا ‌شده تان! نگویید، اما فکر آن به ذهن و قلب شما حمله کند.

مقایسه می تواند به زبان نیز آورده شود. ممکن است فکر کنید گفتن «چرا یک کم از برادرت یاد نمی گیری؟ روش خوبی برای انگیزه بخشیدن به فرزند دیگرتان باشد، اما می تواند باعث شود حس ارزشمندی و خودباوری کودک نسبت به خودش تغییر کند.

نفوذ مقایسه می تواند زیرکانه باشد. ممکن است پیش خودتان فکر کنید که هرگز به همسرتان نگفته‌اید «ای کاش عوض می شدی»؛ اما تذکرات پی در پی شما که بیانگر این هستند که چه چیزی را در مورد ظاهر دیگران دوست دارید مثل این هستند که به او بگویید روی دلتان است.

مقایسه به افراد و روابط بین آنها آسیب می زند و ما اگر متوجه نباشیم که چه بلایی بر سرمان می‌آورد نمی توانیم با آن مقابله کنیم. در ذیل چهار بلایی که مقایسه دائما بر سر ما می‌آورد آمده ‌است.

۱.هویت و ارزش ما را می‌رباید. مقایسه‌ی خود، همسر و بچه‌هایمان با دیگران، دید ما را نسبت به همدیگر عوض می کند. به جای اینکه ارزش و فردیت هر فرد یکتا را غنیمت بشماریم، روی کمبود‌هایی که می بینیم تمرکز می کنیم.

۲. تقویت تزلزل و ناامیدی. با گذشت زمان، مقایسه‌ی زیاد توانایی ما را برای رویا پردازی و تعیین هدف از چنگمان درمی‌آورد. شک و ترسی را در دل ما می‌رویاند که شیره‌ی «میل ما برای ادامه‌ی کار و تلاش در زندگی» را بیرون میکشد.

۳. سد راه رضایت و خرسندی. خرسندی یعنی به چیزها و کسانی که در زندگی داریم راضی بوده و در آرامش به سر ببریم. مقایسه مداوم عدم خرسندی را به دنبال دارد. نحوه‌ی فریبش این گونه است، اگر فقط یک… شبیه به… آنها داشتم، آن وقت خوشحال و شاد می شدیم.

۴. توقف لذت و شادی. غم و یأس ثمرات مقایسه‌اند. اگر عادت کرده‌اید که دائما به نداشته‌هایتان فکر کنید، نمی توانید قدر چیزی را که دارید، بدانید.

بنابراین، اگر مقایسه در حال تخریب ما باشد، چه می توانیم بکنیم؟ در چنین مواقعی معمولا جمله‌ای از جودی گارلند (خواننده و بازیگر آمریکایی) نقل می شود که گفته است، همیشه نسخه‌ی درجه یکی از خودتان باشید و نه نسخه‌ی درجه‌ی دوی شخص دیگری. بهترین خودتان باشید.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=239132
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما