دوشنبه 29 خرداد 1396 - 21:10

تشریح عملکرد طرح تحول سلامت در حوزه بهداشت در کهگیلویه و بویراحمد؛ نتایج سامانه سیب

 

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد؛ با بیان اینکه سامانه سیب یکی از دستاوردهای مهم طرح تحول نظام سلامت است گفت: بیش از ۶۷۵هزار نفر در استان یعنی بالغ بر ۹۵ درصد از جمعیت استان با ثبت کدملی در این سامانه سرشماری شدند.
به گزارش بویرنیوز، ابراهیم نعیمی در برنامه زنده پیک سلامت که یکشنبه شب از شبکه استانی دنا پخش شد، افزود: نردیک به ۹۰۰ کاربر در این سامانه فعال بوده و بالغ بر ۶ میلیون خدمت ثبت شده است.

عمده ترین نتایج استقرارسامانه سیب،:
ایجاد پرونده الکترونیک،ارائه هوشمند خدمات سلامت،کمک به اجرای طرح های ملی در حوزه سلامت، مدیریت زمان ،تجمیع منابع اطلاعاتی نظام ساامت
سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم ‌پزشکی استان با اشاره به اینکه در گذشته سیستم اداری بصورت کاغذی‌ حجم وسیعی از زمان، انرژی و کاغذ را به خودد اختصاص می داد، افزود: این حجم از زمان و انرژی می توانست صرف بهبود کیفی کار شود .مهمترین اجزای پرونده الکترونیک سلامت می تواند به ثبت سوابق بیماری، اطلاعات هویتی و دموگرافیک، سوابق بیما یهای ژنتیکی و خانوادگی، فهرست ویزیت ها و دارو ها مصرفی، فهرست مراقبتهای پزشکی ،سابقه اطلاعاتی حیاتی در کمترین زمان ممکن ثبت و ضبط کند.
وی بابیان اینکه بروز رسانی آمار ارقامی سامانه سیب و پرونده های الکترونیک نیازمند زیر ساخت های مخابراتی است، خاطر نشان کرد: ثبت مشخصات، رسم نمودار وو رصد مراقبت های صورت گرفته بر روی هر فرد نیازمند زیرساخت های مخابراتی خصوصا اینترنت برای بروز رسانی سیستم است.

عملکرد حوزه بهداشت در طرح تحول نظام سلامت

نعیمی با اشاره به عملکرد حوزه بهداشت در طرح تحول نظام سلامت، تصریح کرد: افزایش سرانه روستائیان، بهبود وضعیت پزشکان، نیروی انسانی و تیم سلامت در مراکز بهداشت، راه اندازی۱۳ پایگاه سلامت درحاشیه شهرها، افزایش ماندگاری پزشکان در مناطق روستایی، به کارگیری کارشناسان تغذیه در بخش های روانشناسی و بهداشت روان، بیماریابی در جمعیت شهری و بکارگیری پزشکان در مرکز خدمات جامع سلامت که در ۱۲ مرکز این پایگاه مستقرند، از جمله عملکردهای حوزه بهداشت در طرح تحول سلامت است.

وی در خصوص عملکرد حوزه بهداشت در سطح استان نیز گفت: همکاران ما در حوزه بهداشت در ۳۵۱ خانه بهداشت، ۴۵ مرکز روستایی در قالب۱۸ مرکز شهری و روستایی، ۷مرکز شهری و ۵۲ پایگاه بهداشتی در حال ارائه خدمت هستند.

۱۳ پایگاه سلامت در استان راه اندازی شد
نعیمی در خصوص راه اندازی پایگاه های سلامت حاشیه نشینان شهر اظهار کرد: حدود ۱۰۰ هزار نفر از جمعیت حاشیه نشین که در چهارچوب نظام سلامت تعریف نشده اند با ثبت کدملی، سرشماری و با راه اندازی ۱۳ پایگاه سلامت در حاشیه شهرهای یاسوج، گچساران وبه این افراد در حوزه بهداشت و درمان خدمات مراقبت سلامت ارائه شد.
وی اضافه کرد: اعتباری بالغ بر ۱۵ میلیارد تومان در حوزه پایگاه های سلامت حاشیه شهرهای گچساران و یاسوج که از حوزه های آسیب پذیر استان نیز هستند، هزینه شده است.
وی به دیگر دستاوردها اشاره کرد و با بیان اینکه اینها بخشی از عملکردهای دولت است، اضافه کرد: برای نخستین بار خدمات بهداشت دهان و دندان در سطح وسیعی حدود ۱۰۰ درصد از دانش آموزان و ۷۰ درصد از گروه هدف زنان شیر ده وکودکان را در استان پوشش داده است.

 

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان با اشاره به اینکه در گذشته سیستم اداری بصورت کاغذی حجم وسیعی از زمان، انرژی و کاغذ را به خود اختصاص می داد، افزود: این حجم از زمان و انرژی می تواند صرف بهبودی کیفی کار شود وی بابیان اینکه بروز رسانی آمار ارقامی سامانه سیب و پرونده های الکترونیک نیازمند زیر ساخت های مخابراتی است، خاطر نشان کرد: ثبت مشخصات، رسم نمودار و رصد مراقبت ها نیازمند زیرساخت های مخابراتی خصوصا اینترنت برای بروز رسانی سیستم است.
طرح تحول سلامت از مهمترین شاخصه های توسعه
وی با بیان اینکه طرح تحول سلامت یکی از شاخصه های توسعه است گفت: این طرح یکی از نیاز های مردم بود که با هماهنگی های بین بخشی در راستای عدالت، برابری و مشارکت و همچنین در بحث پوشش دادن دسترسی جغرافیایی، اقتصادی و فرهنگی این اتفاق رخ داد و ساختارهایی تعریف و بودجه آن منظور شد.
نعیمی در خصوص اهمیت سلامت ابراز داشت: مقوله سلامت هم در اساس نامه حقوق بشر هم در سازمان بهداشت و هم در قانون اساسی به عنوان حق مردم اشاره شده که هر دولتی موظف است در راستای سیاست های جهانی و اجرای قانون اساسی کشور خدمات لازم را ارائه کند.
وی بر پایه این خبر تاکید کرد: خروجی اصلی این کار رضایت مردم است که امیدواریم بتوانیم حق مطلب را به طور کامل ادا کنیم.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=238763
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما