یکشنبه 6 اسفند 1391 - 10:06

اوضاع بازار کهگیلویه و بویراحمد در شب عید

پایگاه خبری تحلیلی بویرنیوز:

به هر حال با این توضیحات و اظهارات مدیران و متولیان بازار و قیمت باید بنشینیم و ببینیم که بازار کهگیلویه و بویراحمد در عید امسال با مدیریت جدید سازمان صنعت و معدن چه تجربه‌ای را خواهد داشت.

خبرگزاری فارس: بازار کهگیلویه و بویراحمد شب عید امسال چه تجربه‌ای خواهد داشت؟

به گزارشبویرنیوز به نقل از  فارس ، موضوع تأمین اقلام غذایی و پوشاک مردم در شب عید و ایام پایانی سال همواره از مهم‌ترین دغدغه‌های مردم و ملاکی برای سنجش عیار مسئولان کنترل و تنظیم بازار در اوج هجوم مردم به بازار و خرید است.

در استان کهگیلویه و بویراحمد که بازار آن از تلاطم و نابسامانی بیشتری برخوردار است این دغدغه مردم حالت جدی‌تری به خود دارد، دغدغه‌ای که در کنار فقر و نداری قاطبه مردم باید دغدغه مسئولان هم باشد، ولی آیا هست؟

پاسخ به این سؤال مقصود ما در این گزارش نیست ولی مدیران و متولیان بازار در این استان حداقل کاری که می‌توانند بکنند امکان دسترسی آسان مردم به آنچه نیاز دارند، جلوگیری از کمبود کالاها و به دنبال آن گرانی، نظارت‌های قوی، برخورد واقعی و جدی با متخلفان و گران‌فروشی‌های غیر مصوب و کارهایی از این دست است.

نکته‌ای که در این بین مهم است، اعلام نرخ‌ها و قیمت‌گذاری‌هایی است که از سوی سازمان صنعت و معدن صورت می‌گیرد ولی این قیمت‌ها از آنچه در بازار هست بیشتر است.

در آخرین مورد از این دست اقدامات، خرید پرتقال از سوی این سازمان به منظور تأمین نیاز مردم به این میوه در شب عید است.

پرتقال خریداری شده به قیمت یک هزار و 450 تومان از استان مازندران بارگیری شده که با اضافه شدن هزینه‌های حمل و افت، سود مباشرین و فروشندگان به مردم فروخته می‌شود ولی نکته مهم در این بین وجود پرتقال با کیفیت مشابه اما ارزان‌تر در بازار است که در این صورت خرید میوه به قیمت بالاتر آن هم برای شب عید منطقی به نظر نمی‌رسد.

در ستاد تنظیم بازار هفته قبل این استان مدیران عضو این ستاد عمدتا” با تأیید این موضوع نگرانی خود را از کیفیت و قیمت میوه‌های شب عید (سیب و پرتقال) اعلام کردند.

ابراهیم کشاورز کیفیت میوه شب عید و قیمت آن را بسیار مهم خواند و گفت: فلسفه اینکه دولت به تنظیم بازار وارد می‌شود این است که قیمت‌ها افزایش پیدا نکند ولی اگر قرار باشد میوه خریداری شده از قیمت فعلی آن میوه بیشتر باشد که فایده‌ای ندارد.

رئیس سازمان اقتصاد و دارایی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه حقیقتا” نگران قیمت‌ها در این ایام هستیم، افزود: اینکه یک مباشر در این ایام خاص صرفا به دنبال سود کلان باشد و میوه‌های کم کیفیت را با قیمت بالا روانه بازار کند، نمی‌شود.

 

* کیفیت میوه شب عید در اختیار ما نیست

هادیان، سرپرست معاونت بازرگانی داخلی سازمان صنعت و معدن با دفاع از ورود میوه از سوی مباشران گفت:‌ مباشران بدون دریافت تسهیلات خودشان سرمایه‌گذاری و اقدام به خرید کالاهای مورد نیاز مردم می‌کنند.

وی با تأیید قیمت یک هزار و 450 تومان برای هر کیلو پرتقال بدون احتساب هزینه‌های حمل و نقل و سود مباشر و فروشنده ادامه داد: این یک تصمیم کشوری است و کیفیت میوه در اختیار ما نیست و اگر میوه وارد شده به بازار استان کیفیت پایینی دارد، دست ما نیست.

 

آلفونه، فرماندار بویراحمد نیز در این رابطه به خبرنگار فارس گفت: در کنار قیمت و کیفیت میوه، نکته مهم‌تر تنوع میوه‌ها است، یعنی اینکه تلاش شود که به جز سیب و پرتقال سایر میوه‌ها نیز با کیفیت و قیمت مناسب در اختیار مردم قرار گیرد.

داریوش دیودیده، رئیس سازمان صنعت و معدن اما در این‌باره می‌گوید که سیب و پرتقال در ایام عید به قیمت یک هزار و 500 تومان فروخته می‌شود و اگر در آن ایام قیمت‌ها افزایش پیدا کند با اختصاص یارانه اجازه فروش میوه شب عید را به قیمتی بیش از میزان اعلام شده داده نمی‌شود.

وی گفت: در هر صورت قیمت میوه شب عید باید دویست تومان زیر قیمت بازار باشد.

 

*توزیع میوه شب عید در انحصار افراد خاص یا میوه‌فروشان بازار/ نظر سازمان صنعت و معدن

در کنار موضوعات تامین میوه، کیفیت و قیمت آن موضوع توزیع آن نیز از بحث‌های مهم این روزهای بازار در استان کهگیلویه و بویراحمد است.

داریوش دیودیده در این‌باره نیز می‌گوید: توزیع میوه شب عید امسال تا دل روستاها هم انجام می‌شود ولی لازمه این عمل، پای کار بودن شهرداری‌ها و فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها است.

 

وی با فروش میوه شب عید از سوی میوه‌فروشان فعلی بازار مخالفت می‌کند و می‌گوید: مخلوط شدن میوه‌ها، عدم کنترل مناسب، کاهش کیفیت و فروش به قیمت بیشتر از جمله دلایلی است که باید میوه شب عید در نقاط خاص و از سوی افراد خاص و شناسایی‌شده انجام شود.

آلفونه فرماندار بویراحمد نیز با اشاره به تجربه سال‌های قبل حرف دیودیده را تأیید می‌کند.

 

توزیع میوه شب عید به خاک‌خورده‌های بازار داده شود نه سودجویان فصلی/ کاری کنیم صفی تشکیل نشود

در این بین اما جهان رستمی، رئیس سازمان تعاون روستایی نظری متفاوت دارد.

وی به خبرنگار فارس گفت:‌ توزیع میوه از سوی افراد خاص یعنی اینکه افرادی در پیک فروش و سود بیایند و سودی به جیب بزنند ولی در 11 ماه دیگر سال خبری از آنها نباشد.

رستمی ادامه داد: بالاخره اولویت باید با افرادی باشد که خاک این کارها را می‌خورند نه اینکه افرادی بیایند در یک ایام پرسود غرفه‌داری کنند و بروند.

غلام‌علی رضوانی نیز در این‌باره گفت: در آستانه ایام عید افرادی کمر همت به گران‌فٰروشی بستند که باید جوری برنامه‌ریزی کنیم که این امکان از سودجویان بازار گرفته شود.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد:‌ باید افرادی که پروانه کسب دارند در اولویت باشند نه افرادی که فقط در این ایام قصد سود بردن صرف دارند.

وی ادامه داد: توزیع کالاهای مورد نیاز مردم را باید تا دل روستاها هم ببریم که صفی تشکیل نشود.

رضوانی تأکید کرد: نباید تمرکز و توجه ما فقط به مرکز استان باشد بلکه باید کیفیت، قیمت، نظارت و همه مسائل را در جای جای این استان انجام دهیم.

وی خاطرنشان کرد: توزیع میوه باید در محل سکونت مردم باشد نه اینکه در مراکز شهرها و نقاط شلوغ و پرتردد شهری.

به هر حال با این توضیحات و اظهارات مدیران و متولیان باید بنشینیم و ببینیم که بازار کهگیلویه و بویراحمد در عید امسال با مدیریت جدید سازمان صنعت و معدن چه تجربه‌ای را خواهد داشت.

—————————–

گزارش از کریم بنام

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=23857
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. محمد گفت:

    از تمامی هم استانیهی گرامی خواهش میکنم بجای تنقلات و میوه جات شب عید به فکر گندم برشته و نون شیرین و شل کنگری باشید….امسال نباید از نوع پذیرایی توقع خاصی داشت
    اگر اطلس کنی خارا بپوشی……همون کنگر چین ریچال فروشی
    پیشاپیش عیدتان مبارک

دیدگاه شما