دوشنبه 29 خرداد 1396 - 9:43

کاخ «جل محل»، بنایی عجیب و فرو رفته در آب +عكس

کاخ جل محل در هند، بنایی عجیب و فرو رفته در آب اگر چه ورود گردشگران به آن ممنوع است اما این کاخ مرمری و زیبای در شهر صورتی جیپورِ ایالت راجستان هند واقع شده و به دلیل احاطه شدن در آب یک دریاچه ی مصنوعی این روزها به عنوان یک بنایی عجیب در حالی مورد توجه گردشگران قرار گرفته است که به کاخ آبی نیز معروف است. برای مشاهده تصاویر و اطلاعات بیشتر در خصوص این سازه عجیب با ما همراه شوید.

در خصوص کاخ جل محل در هند اطلاعات زیادی در دسترس نیست اما طبق گفته ها ایم کاخ در قرن هجدهم توسط شخصی بنام ماهاراجه مادو سینگ Maharaja Madho Singh ساخته شده و برای جشن های شکار اردک مورد استفاده قرار می گرفته است.

کاخ جل محل در هند بعدها پسر مادو سینگ یعنی مادو سینگ II با اضافه کردن حیاطی به کاخ، آن را بزرگ تر نمود. پس از او این مکان مورد استفاده ی نادرست قرار گرفته و به صورت وحشتناکی به مدت دو قرن مورد اهمال قرار گرفت تا اینکه در سال ۲۰۰۰ بازسازی شد. ‏کاخ جل محل در هند

کاخ جل محل در هند یک سازه ی شگفت انگیز است و به این دلیل که هیچ اتاق قابل سکونتی در آن وجود ندارد، کاخ محسوب نمی شود بلکه فقط یک باغ تراس گونه در آن وجود دارد که شخص ماهاراجه در اوقات فراغت خود در آن قدم می زده است. این قصر در حقیقت ۵ طبقه است اما تنها طبقه ی انتهایی آن بالای سطح آب قرار گرفته و به هنگام پر بودن دریاچه سایر طبقات زیر سطح آب قرار می گیرند.

سازه عجیب کاخ جل محل در هندو و شکل ساخت آن ترکیبی از سبک های مختلف معماری مانند راجپوت و مغول است که در ایالت راجستان بسیار رایج می باشند. معماری راجپوت بیشتر از همه از معماری سنتی هندی الهام گرفته، در حالیکه معماری مغول تحت تاثیر شدید معماری اسلامی و سبک های پارسی قرار دارد.

البته در خوصوص معماری کاخ جل محل در هند باید گفت که سازندگان آن با تلفیقی از دو معماری پارسی و اسلامی این سازه را در حالی بنا کرده که سرسرا و تالارهای بزرگ طبقه ی اول با نقاشی های زیبا تزئین شده اند. در تراس این کاخ، باغی با معابر قوسی قرار گرفته و در تمام گوشه های این کاخ نیز برج هایی نیمه هشت ضلعی به همراه گنبدهای زیبایی دیده می شود که در مرکز تراس، غرفه ای مستطیلی شکل به سبک بنگالی قرار گرفته که به آن چاتری می گویند.

دریاچه ی مصنوعی که کاخ جل محل در هند را احاطه کرده مان ساگار نام دارد و در سال ۱۶۱۰ توسط راجا مان سینگ، حاکم وقت آمر، در پاسخ به قحطی و کمبود شدید آب که ایالت او را در پایان قرن قبلی به زحمت انداخته بود ساخته شد و و البته طبق گفته ها برای جلوگیری از یک پیشامد مشابه، راجا مان سینگ دستور داد که سدی بر روی رودخانه ی دارباواتی به همراه یک مخزن یعنی همان دریاچه ی مان ساگار ساخته شود. برای قرن ها، دریاچه آب مورد نیاز برای مصارف آشامیدنی و آبیاری را فراهم می کرد. همچنین خانه ی تعداد بیشماری گونه های مختلف پرندگان نیز بوده است.

اما در قرن اخیر، این دریاچه تبدیل به مکانی برای خالی کردن مواد خام، فاضلاب تصفیه نشده و ضایعات صنعتی شده و آب کثیف و بدبوی آن بازدیدکنندگان را از این بنای زیبای تاریخی – کاخ جل محل – را دور نگه داشته است.کاخ جل محل در هند

با این حال و در سال ۲۰۰۴ یک شرکت خصوصی به قصد تبدیل کردن کاخ جل محل به یک تفرجگاه و مقصد توریستی کنترل تمام منطقه و از جمله جل محل را عهده دار شد. یک دهه ی گذشته این شرکت مشغول تمیز کردن دریاچه و بازسازی کاخ بود، خوشبختانه زحمات آنها جواب داد چرا که کیفیت آب بهبود پیدا کرده و پرندگان نیز به این منطقه بازگشتند و البته باید گفت که کاخ جل محل همچنان به روی گردشگران باز نیست، اما گردشگران شما می توانند با قایق سواری در دریاچه از مناظر آن لذت ببرید.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=238490
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما