دوشنبه 22 خرداد 1396 - 8:20

چالش جدی این روزهای کهگیلویه و بویراحمد، آینده در خطر است (+تصاویر)

گروه اجتماعی – آتش سوزی های گسترده در جنگل های کهگیلویه و بویراحمد را شاید بتوان مهم ترین چالش این روزهای استان بیان کرد.

به گزارش بویرنیوز، این روزها خبرهایی از آتش سوزی جنگل های در سراسر استان مخابره می شود، خبری که زنگ خطر جدی برای دومین منطقه جنگلی ایران است.

متاسفانه  سال گذشته  در ۷۵ فقره آتش سوزی در جنگل های استان، یکهزار و ۲۹۶ هکتار از جنگل ها و مراتع استان در آتش سوخت و امسال هم در چند مورد آتش سوزی در شهرستان های استان بخش هایی از از جنگلهای کهگیلویه و بویراحمد از بین رفتند.

آنچه جای تاسف دارد عمدی بودن اکثر این آتش سوزی ها است، به گفته مدیرکل منابع طبیعی استان  97 درصد از آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌ها و مراتع استان عمدی است

متاسفانه در عمده آتش سوزی ها ردپای انسانی هست، از آتش زدن برای تغییر کاربری و تصرف زمین ها گرفته تا آتش گرفتن به دلیل سهل انگاری در طبیعت و حضور افراد معتاد و شکارچیان و مواردی از این دست.

بدون شک نقش احساس مسئولیت همگانی به طبیعیتی که اگر با این روند شاهد تخریبش باشیم، چیزی برای فرزندانمان باقی نمی ماند و مقابله مردمی نقشی اثرگذار در جلوگیری از بروز این دست اتفاقات تلخ و ممانعت از گسترش آن دارد.

از سویی نقش دستگاه های دولتی و امکانات بهتر در مقابله با آتش سوزی ها هم امری حیاتی است که در استان کمتر شاهد برخورداری امکانات خوب و استاندارد هستیم و در این خصوص به صورت جدی نیاز به تجهیز و توسعه سیستم های اطفاء حریق جنگل ها هستیم.

هرچند استان کهگیلویه و بویراحمد زیستگاه جنگلی و جانوری منحصر به فردی در کشور است اما با ادامه روند تخریب کنونی شاهد مرگ تدریجی بلوط‌های دنا خواهیم بود و طبیعتی که امروز به عنوان مهم ترین داشته استان قلمداد می شود رو به زوال خواهد رفت.

به گزارش بویرنیوز، شناسایی عاملان حریق های عمدی و برخورد متناسب و بازدارنده، مطالبه عمومی همه آحاد جامعه است امری که باید با جدیت بیشتری دنبال شود.

به امید روزی که جان بلوط های بخشنده دنا و حیاط وحش کم نظیر کهگیلویه و بویراحمد به عنوان سرمایه و جزء حیاتی از وجود همه ما شود و دیگر شاهد مرگ غم انگیز و تدریجی این شکوه و عظمت پرودگار و امانت ارزشمند در استان نباشیم.

 

 

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=237187
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما