دوشنبه 22 خرداد 1396 - 8:21

وضعیت خجالت آور روستانشینان محروم در کهگیلویه و بویراحمد (+تصاویر)

احداث پل تنگ چویل در مرز دو استان کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان چنان به دراز کشیده شده که هم اکنون مردم محروم منطقه به دلیل بی توجهی متولیان امر تراکتور را به عنوان تنها منجی نجات خود از غرق شدن در رودخانه و مسافرت ابدی به کارون انتخاب کرده‌اند.

به گزارش «بویر نیوز» به نقل از تسنیم، احداث پل تنگ چویل برای برخی از روستانشینان محروم بخش دیشموک از توابع شهرستان کهگیلویه به رویایی دست نیافتنی تبدیل شده و در حسرت فاصله یک پل تا بهشت می‌سوزند.

در کنار رودخانه تنگ چویل روستانشینانی زندگی می‌کنند که از ابتدائی‌ترین امکانات حتی آب شرب سالم محروم بوده و در واقع در کنار رودخانه وحشی تنگ چویل تشنه به دنبال آب می‌گردند.

برخی از روستاهای محروم بخش دیشموک شهرستان کهگیلویه از جمله رود سمه، پای‌پر و سرسر در مرز ارتباطی استان خوزستان و کهگیلویه وبویراحمد از مسیر بخش صیدون به سمت مناطق دیشموک واقع شده و به نوعی ارتباط با برخی از شهرستان‌های استان خوزستان را به دلیل کوتاه بودن مسافت و …به مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد و حتی دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه ترجیح می‌دهند.

این روستانشینان انگار نافشان را با درد و غم بریده‌اند چه زمانی که برخی از فرزندان این دیار در رودخانه وحشی تنگ چویل که انتهای مسیرش کارون بوده غرق شده تا با محرومیت خداحافظی کرده و به سرای ابدی بشتابند و چه آن روزی که مادر باردار به دلیل نبود جاده دسترسی مناسب و بهداشت و درمان راهی قبرستان شد.

جالب ترین جای این قصه سراسر غم و درد جایی است که روستانشینان بخش محروم دیشموک برای مسافرت به برخی از شهرستان‌های استان خوزستان و عبور از رودخانه وحشی که در آخر به کارون می‌ریزد باید امیدشان را به تراکتوری گره بزنند که برای عبور هر وسیله نقلیه از رودخانه 20 هزار تومان و برای هر فرد 2 تا 5 هزار تومان حق الزحمه دریافت می‌کند.

احداث پل تنگ چویل گاه گاهی در مصاحبه‌های مسئولان استانی غم روستانشینان را تازه می‌کند زیرا بهره‌برداری از این پروژه چنان طولانی شده که دیگر مردم این مناطق امیدی به اجرای آن ندارند و در واقع امیدشان به ناامیدی تبدیل شده است.

دستمان بسته است

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد در این زمینه به تسنیم می‌گوید: مشکلات را می‌دانیم ولی دستمان به دلیل نبود اعتبار کافی بسته است و نمی‌توانیم زمان مشخصی را برای احداث پل تنگ چویل اعلام کنیم.

محمد علی علیمردانی اظهار داشت: پیمانکاری که دارای ماشین آلات راهسازی بوده می‌تواند بدون نقدینگی عملیات خاکی جاده تنگ چویل را انجام دهد ولی در زمینه احداث پل نیاز به اعتبار داریم.

وی با تاکید بر اینکه یک باره نمی‌توان تمام مشکلات راهسازی اعم از محورهای اصلی، فرعی و روستایی را برطرف کرد، افزود: در زمینه راهسازی استان کهگیلویه و بویراحمد با وجود کارهای انجام شده هنوز جای کار بسیاری وجود دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه به دلیل محدویت اعتباری امکان مشخص شدن زمان برای احداث پل تنگ چویل وجود ندارد، ادامه داد: در صورت تامین اعتبار این پل احداث می‌شود تا مردم نیز به آرزوی دیرینه‌شان برسند.

با احداث پل تنگ چویل مسافت 310 کیلومتری بخش دیشموک تا اهواز مرکز استان خوزستان به 160 کیلومتر کاهش می‌یابد و بسیاری از مشکلات کنونی مردم روستاهای محروم بخش دیشموک از جمله سرسر، پای‌پر و رود سمه به حداقل می‌رسد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=237186
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ناشناس گفت:

    عجله نکنید حالا حالا برای ساخت پل وقت هست این روستانشینان چهار روز دیگه ولو میشن تو حاشیه شهرها و با بدبختی بیشتر شروع به زندگی میکنند

دیدگاه شما