پنجشنبه 1 تیر 1396 - 21:50

مردی که بانک ملی ایران را متحول کرد (+عکس و جزئیات)

گروه اقتصادی – وقتی سخن از “تدبیر و امید” در دولت یازدهم به میان می آید، تحقق این شعار را می توان در عملکرد بانک ملی ایران به وضوح مشاهده کرد.

به گزارش «بویر نیوز»، اگرچه این روزها مشکلات برخی موسسات مالی، فرصت را به دست منتقدان داده است تا نوک پیکان انتقادات خود را به سمت دولت دکتر روحانی نشانه بروند، اما نباید تفاوت عملکرد دولت یازدهم و دولت قبل را در بانک های بزرگ دولتی فراموش کنیم.

پس از دولت قبل که بانک ملی بزرگترین بانک ایران را با چالش هایی روبرو کرد، در دولت یازدهم این بانک توانست به جایگاه خود بازگردد.

با رفتن عبدالناصر همتی به بیمه مرکزی، اردیبهشت 95 وزیر امور اقتصادی و دارایی، کلید بانک ملی را به محمدرضا حسین‌زاده سپرد.

شاید بتوان انتصاب حسین زاده را بهترین و مدبرانه ترین انتخاب برای این جایگاه دانست چرا که وی تخصصی ترین فرد در مجموعه بانک ملی ایران بود و رسانه ها نیز این موضوع را در کانون توجه قرار دادند و با عناوینی چون ” مدیری از دلِ بانک ملی، مدیرعامل شد ” به استقبال این انتصاب رفتند.

دکتر حسین‌زاده که بتازگی از پایان نامه خود در رشته مدیریت استراتژیک دفاع کرده است، از مدیران با تجربه بانک ملی ایران بوده که دارای سوابق تخصصی و حرفه‌ای بالایی در سیستم بانکی از جمله سابقه حضور در 4 معاونت بانک ملی می‌باشد و ریاست هیئت مدیره چند شرکت را نیز بر عهده داشته است که این موضوع در نوع خود بی بدیل است.

وی در زمینۀ بانکداری اسلامی نیز فصل نوینی از تحقیقات و پژوهش های کاربردی را به نام خود به ثبت رسانده است تا توان مدیریتی و اجرایی خود را در این زمینه هم نشان دهد.

اقدامات دکتر حسین زاده در بانک ملی در یک نگاه

افزایش سرمایه 10 هزار میلیارد تومانی، رشد 34 درصدی منابع، افزایش 2.5 درصدی سهم بازار و کاهش NPL بانک ملی ایران به 7.8 درصد، راه اندازی سامانه بام، راه اندازی صندوق سرمایه گذاری اعتماد کارگزاری بانک ملی در خردادماه سال جاری، پرداخت بیش از 25 هزار فقره تسهیلات قرض الحسنه ازدواج در سال 95، بهره برداری از 11 طرح بزرگ مورد مشارکت بانک ملی ایران در سال گذشته، حمایت بانک ملی از شرکت های دانش بنیان، حمایت از چندین واحد بزرگ صنعتی و تولیدی در استان های مختلف و همچنین پرداخت 3 هزار و 984 فقره تسهیلات به بنگاه های کوچک و متوسط در راستای رونق تولید و اشتغال و پرداخت بیشترین میزان تسهیلات به مبلغ بیش از 217 میلیارد ریال بابت یک هزار و 679 پرونده در حوزه خود اشتغالی و مشاغل خانگی کمیته امداد امام خمینی (ره) تنها بخشی از اقدامات انجام گرفته بانک ملی ایران در دوران مدیریت دکتر حسین زاده است.

«بام»، مدل موفق بانکداری نسل سوم در ایران

اما جدای از مسئولیت کنونی و پیشین، اگر از حسین زاده به عنوان ایده پرداز و مغز متفکر بانک ملی هم نام برد، سخن به گزاف نگفته ایم و موید این ادعا را در مقالات مختلف وی در زمینه بانکداری و طرح های به ثمر نشسته در دوران مسئولیتش است که نشان می دهد نگاه ویژه ای به نسل آینده بانکداری ایران دارد.

سامانه “بام” یکی از نمونه های اقدامات انجام شده در زمان مدیریت حسین زاده در بانک ملی است که با خدمات متفاوت و گوناگونی که دارد باید آن را سرآمد بانکداری نسل سوم در ایران دانست و از همین رو این سامانه با مزیت های منحصر به فردی که دارد در سال 1395 به عنوان سامانه برتر در حوزه خلاقیت و نوآوری از سوی ششمین جشنواره مرحوم دکتر نوربخش معرفی گردید.

از امکانات و خدمات ارائه شده در این سامانه می توان به مواردی نظیر امکان ورود امن و دو مرحله‌ای، خلاصه حساب ها، صورتحساب، محاسبه و پرداخت اقساط تسهیلات، محاسبه سود سپرده‌ها، داشبورد، مدیریت مالی شخصی، تاریخچه انتقال پول، مشخصات کاربر، پرداخت قبض، انتقال پول کارت به کارت و حساب به حساب، تعیین مبلغ و تاریخ چک، استعلام وضعیت چک، واحدهای بانک، دفترچه تلفن، بازخوردها، گزارش تسهیلات و نرخ ارز اشاره کرد.

خرید شارژ خودکار، انتقال پول دسته‌ای، انتقال کارت به کارت دسته‌ای، انتقال وجه به حساب های خیریه، انتقال پول مستمر و تهیه صورتحساب تلفیقی و مدیریت صورتحساب از دیگر امکانات این سامانه می‌باشد.

بانک ملی؛ پیشرو در فضای پسابرجام

پس از برجام بانک ملی نقش ویژه برای حصول نتیجه این معاهده بین المللی ایفا کرد و  بیش از 100 میلیون یورو طی دوران پسابرجام حجم اعتبارات ابلاغی شعبه هامبورگ بانک ملی بابت صادرات کالا از ایران به کشورهای اروپایی است و این شعبه  پس از برجام بیش از 11 میلیارد یورو نقل و انتقال وجوه ارزی داشته است.

گشایش های ایجاد شده در حوزه روابط بین الملل بانکی در دوران پسابرجام باعث شده تا بانک ها و کارگزاران خارجی به سمت بازار ایران آمده اند و در این میان بخاطر عملکرد شایان بانک ملی تمایل آنها به همکاری با این بانک به عنوان بزرگترین بانک ایرانی بسیار بیشتر است.

بانک ملی، پیشتاز در توجه به مسئولیت های اجتماعی

اختصاص ساختمان فاخر و کهن صندوق پس انداز بانک ملی ایران که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، به عنوان موزه بانک ملی ایران یکی دیگر از تصمیمات ارزشمند حسین زاده است.

حمایت ها و کوشش داوطلبانه بانک ملی ایران در تحقق منشور حقوق شهروندی و زیست محیطی از طریق ترویج ، مراقبت و نظارت همگانی شهروندان یکی از نمونه ها بارز اقدامات صورت انجام است که  موجب تقدیر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از دکتر حسین زاده مدیرعامل این بانک شد.

کمک یک میلیارد تومانی بانک ملی از محل سهم 5 درصد از 2 درصد بودجه قرعه کشی سی و هفتمین مرحله حساب های قرض الحسنه پس انداز این بانک برای آزادی زندانیان جرایم غیر عمد و عیادت و کمک به بیماران به مناسبت های مختلف نشان از توجه ویژه بانک ملی به مسئولیت های اجتماعی دارد که در این زمینه هم شاید نتوان هیچ بانک دیگری را با بانک ملی مقایسه کرد.

سربلندی دولت از عملکرد بانک ملی در کلام رئیس جمهور

حسین زاده در دوران مدیریتش در بانک ملی همواره به چند موضوع توجه اساسی نشان داده است؛ انضباط مالی، سودآوری، حرکت به سمت بانکداری نسل سوم، به روزرسانی دانش کارکنان و مشتری مداری با ارائه خدمات شعارهای وی بوده است که اکنون این شعارها تحقق یافته است.

وی که در دوران تبلیغات انتخاباتی در مقابل حملات به نظام بانکی هم ایستاد و حرکت بانک ملی در مسیر تولید و اشتغال، کاهش سود تسهیلات، پرداخت بخش عمده ای از بدهی های دولت به نظام بانکی و نهایتا افزایش دو برابری سرمایه بانک های دولتی در دولت یازدهم را دلیل عملکرد موفقیت دولت دکتر روحانی عنوان کرد.

مجموعه این اقدامات از چشم رئیس جمهور هم پنهان نماند و دکتر روحانی در نشست خبری فروردین ماه 96 با ابراز رضایت از عملکرد نظام بانکی کشور و با بیان اینکه شرایط بانک ها بهتر از سال گذشته شده است، از قول مدیرعامل بانک ملی ایران اظهارداشت: کاری که این دولت در سال گذشته برای افزایش سرمایه این بانک انجام داد، در تاریخ بانک ملی ایران از روز تاسیس سابقه نداشته است و باید بگویم وضع بانک ها از سال گذشته بهتر است.

مدیرعامل اهل قلم بانک ملی

شاید ذکر این نکته خالی از لطف نباشد، که حسین زاده علیرغم مسئولیت های متعددی که داشته، در عرصۀ نویسندگی نیز صاحب سبک است و بسیار خوش ذوق، دلپذیر و پر مغز می نویسد. زندگینامه، خاطرات کاری و مقالات پرشمار وی در زمینه بانکداری با قلمی مجذوب کننده نگاشته شده است.

مقالات متعدد وی در زمینۀ اقتصاد و بانکداری در میان کارکنان شبکه بانکی کشور بازتاب بسیار خوبی داشته است که از جمله این مقالات “بانک های نفرین شده” و “لشکرکشی فیل های سپید برابر بانک ها” را می توان مثال زد که شاید خواندنشان خالی از لطف نباشد.( برای مطالعه مقالات وی می توانید «اینجا» کلیک کنید)

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=236191
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. محمد عباسی گفت:

    درود بر شرف و غیرتت بزرگ مرد بانک ملی

  2. سیدوحید گفت:

    سلام
    می توانم به جرات بگویم این شخص انگیزه ای جز انگیزه خدایی ندارد اگر چنین بود در دل اکثر کسانیکه از نزدیک با ایشان برخورد داشتند نمی نشست زمان نشان خواهد داد تا خدمات این مرد بزرگوار تا چه حد در این موسسه عظیم الشان یعنی بانک ملی ایران مثمر ثمر خواهد بود .
    خداوند به ایشان و مدیرانی که همسو با ایشان فکر وعمل می کنند سلامتی و توفیق عنایت بفرماید .

  3. غلامحسین امیرزاده ایرانی گفت:

    ضمنا باید اضافه کرد جناب حسین زاده از با ادب ترین وافتاده ترین وخوش پوش ترین وبا اخلاق ترین مدیرعاملی بوده که تا حالا بانک بخودش دیده است
    بهمین دلیل همکاران بانک ملی به ایشان علاقه ویژه ای دارند
    امیدوارم در سایه توجهات خداوند متعال درادامه راه موفق وپیروز ودر خدمت به بانک وکارکنان بانک همواره توفیق
    داشته باشند.. انشاءالله

دیدگاه شما