سه شنبه 16 خرداد 1396 - 23:48

وزیر راه در نشست با مسئولان کهگیلویه و بویراحمد: نگوئید استان محروم است!/ سکوت مسئولان کهگیلویه و بویراحمد!/ دستاورد نشست برای استان: «تقریبا هیچ!»

گروه اقتصادی / حوزه راه و مسکن – سی‌امین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، محمدسعید ایزدی معاون وزیر و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، سید موسی خادمی استاندار کهگیلویه و بویراحمد، غلام محمد زاعی نماینده بویراحمد و دنا، محمدعلی علیمردانی مدیرکل راه و شهرسازی استان و همچنین سایر اعضای ستاد ملی در ساختمان شهید دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

به گزارش «بویر نیوز»، طبق اخبار پایگاه وزارت راه و شهرسازی در این نشست که با محوریت استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد، هیچ تصمیمی برای استان اتخاذ نشد و وزیر راه تنها بر این موضوع تاکید کرد که بجای تاکید بر محرومیت های استان کهگیلویه و بویراحمد برای انظار عمومی بر پتانسیل های آن از جمله گردشگری اشاره شود.

هم اکنون پروژه های بزرگ راه و شهرسازی در کهگیلویه و بویراحمد از جمله پروژه بیمارستان 200 تختخوابی یاسوج، پل سوم بشار، راه آهن اقلید به یاسوج، جاده باغچه سادات به جلیل، جاده سوق به دهدشت که از دولت قبل نیمه کار رها شدند، در دولت یازدهم هم به سرانجام نرسیده اند در حالی که عمر کارشناسی برخی از این پروژه رو به پایان است!

جاده های نا ایمنی که هر روز رنگ خون می گیرند، وضعیت تهویه تونل های مسیر بابامیدان و قریب به 300 پروژه دیگر در حوزه مسئولیت راه و شهرسازی نیز از مواردی بود که در این سفر سخنی درباره آنها به میان نیامده است و وزیر راه و شهرسازی در حضور مسئولان استان به موضوعات حاشیه نشینی در کشور پرداخته است و اگرچه درباره آنهم راهکاری ارائه نکرده است! اما در خصوص بافت فرسوده گچساران، مسکن مهر ناتمام کهگیلویه و بویراحمد نیز هیچ اظهارنظری نکرده است!

گفتنی است؛ در دولت یازدهم راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد بیشتر درگیر چالش تغییر مدیریت بوده است و بیش از نیمی از عمر دولت صرف حاشیه های برکناری یا انتصاب مدیران در این اداره کل شد که دست آخر محمدعلی علیمردانی بدون هیچ سابقه مدیریتی و تنها با سابقه نظارت در راههای استان اصفهان به سمت مدیرکلی منصوب شد.

متاسفانه باید گفت ” با پدیده ای روبر هستیم که در دوربین زل می زند و از خواسته های و نیازهای مبرم مردم کهگیلویه و بویراحمد هیچ حرف نمی زند و از مسئولان می خواهد تصویر ارائه شده از استان را به مردم به گونه ای دیگر نشان دهند!”

مشروح خبر این نشست به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در ادامه آمده است:

وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: بزرگترین اتفاق مثبتی که طی دولت یازدهم در حوزه باز‌آفرینی به وقوع پیوست بررسی پدیده حاشیه‌نشینی در جلسات مکرر در سطح ملی، استان و شهرستان است که درحال حاضر در دستور کار قرار گرفته و راجع به آن تصمیم‌گیری می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی در این جلسه ضمن قدردانی از گزارش ارائه شده از سوی مدیرکل راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد درخصوص اقدامات بازآفرینی انجام شده در این استان تأکید کرد: کهگیلویه و بویراحمد به عنوانی یکی از استان‌های محور زاگرس از نظر فرهنگی و نیروی انسانی بسیار غنی بوده و دارای آثار فرهنگی بسیار، علمای برجسته، مردان بزرگ و تاریخ بسیار مهمی است به همین دلیل در زمان معرفی و بحث پیرامون آن باید به این مسائل توجه کرد.

وی در این‌باره اضافه کرد: از آنجایی که ما در جلسات همواره به دنبال اخذ منابع هستیم به هر نحوی قصد داریم استان را منطقه‌ای فقیر و بدبخت معرفی کنیم که کار درستی نیست، به تصور من استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از مهم‌ترین استان‌های کشور بوده و پایتخت گردشگری طبیعت ایران به شمار می‌رود.

به گفته آخوندی این استان بیش از بهره‌مندی از طبیعت بکر و زیبا دارای منابع انسانی و فرهنگی بسیار مهمی است بنابراین ما باید حواسمان به تصویری که از استان نشان می‌دهیم باشد.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید براینکه تصویر ارائه شده از استان‌هایی نظیر کهگیلویه و بویراحمد باید واقعی و برای مردم جذاب باشد گفت: منظور من آن نیست که کمبودها را نشان ندهیم، بلکه به عقیده من باید علاوه بر توجه به کمبودها در آخر کار استان را به نحوی معرفی کنیم که تمایل لازم برای سفر به این منطقه برای همه ملت ایران وجود داشته باشد، به طور مثال اگر کهگیلویه و بویراحمد  را به عنوان پایتخت گردشگری در نظر گرفته‌اید پس باید حس جذابیت در آن را نیز ایجاد کرده و شرایطی را فراهم کنید تا مردم احساس کنند ضمن سفر به این خطه علاوه بر مشاهده طبیعت زیبا با فرهنگی بسیار ارزشمند و ملتی بسیار متمدن نیز روبه‌رو خواهند شد.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: نکته مهم دیگری که تصور می‌کنم دولت یازدهم در انجام آن موفق بوده است همین مسئله حاشیه‌نشینی بوده که علاوه بر قرارگیری در صدر مسائل، در دستور کار دولت نیز قرار گرفت.

آخوندی ادامه داد: حاشیه‌نشینی از اواخر دهه ۴۰ در ایران شکل گرفته و بیش از ۵۰ سال است که در کشور به چشم می‌خورد ولی با این وجود تا کنون در دستور کار اقدامات دولت قرار نگرفته و همواره به اشکال گوناگون به عنوان تلقی‌های منفی از آن یاد شده است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این مطلب که قطعا پدیده حاشیه‌نشینی مسئله‌ای مثبت و مبارک نیست گفت:  این واقعیتی است که نمی‌توانیم ۱۱ میلیون جمعیت حاشیه‌نشین که برابر با ۲۰ درصد جمعیت شهری است را نادیده گرفته و یا آن‌ها را امحا و جابه‌جا کنیم.

این مقام مسئول دراین‌باره خاطرنشان کرد: بزرگترین اتفاق مثبتی که طی دولت یازدهم در این حوزه به وقوع پیوست بررسی پدیده حاشیه‌نشینی در جلسات مکرر در سطح ملی، استان و شهرستان است که درحال حاضر در دستور کار قرار گرفته و راجع به آن تصمیم‌گیری می‌شود.

آخوندی با اشاره به این مطلب که قطعا جلسات برگزار شده در نهایت موجب انجام فعالیت‌ها و اقداماتی در این حوزه در سطح کشور می‌شود گفت: این نکته بسیار مهمی است که در حال حاضر این موضوع در صدر مسائل کشور و در دستور کار دولت قرار گرفته است.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید با بیان این نکته که در پایان کار تصور ما از سکونتگاه‌ها باید یک سازمان اجتماعی باشد گفت: با توجه به این موضوع باید حواسمان باشد که در زمان ارائه راه‌حل به جای توجه صرف به واحد مسکونی باید محلات را طبقه‌بندی کرده و چگونگی زندگی اجتماعی در سطح محلات را فراهم کنیم.

آخوندی با تأکید براینکه اجرای خدمات زیربنایی، روبنایی و خدمات عمومی باید نسبت به واحد مسکونی در محلات ناکارآمد در اولویت هستند گفت: در غیر این صورت قطعا شاهد ناهنجاری‌های شدیدتری در شهرها خواهیم بود، چراکه بسیاری از شهرداری‌ها در مدت زمان گذسته با هدف بهسازی بافت‌های فرسوده یک طبقه به ساختمان‌ها اضافه می‌کردند، اقدامی که نه تنها باعث بازآفرینی این محلات نشد بلکه ریزدانگی،تراکم و عدم خدمات‌هی را نیز در این محلات تشدید کرد.

به گفته این مقام مسئول پرداختن به تک‌بنا و یا واحدهای ساختمانی قطعا مهم است ولی یادمان باشد که فضای عمومی را به آن تقدم داده و در اخر کار باید بافت محله را شکل دهیم.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه سخنان خود راهکار توجه به فضای عمومی در هر محله و منطقه را متفاوت دانست و گفت: در این راستا ما نیاز به راهکار عمومی نداشته و تنها سیاستی کلی مبنی بر اولویت فضای عمومی به واحد مسکونی در محلات هدف را باید مدنظر قرار دهیم.

وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره وضعیت معماری نیز در فرایند شهرسازی و بهسازی محلات هدف نیز گفت: من به شدت نگران وضعیت معماری در کشور هستم و تقاضا دارم تا همه دوستان نیز نسبت به این مسئله با نگرانی نگاه کنند چراکه ما در پایان کار احداث و بهسازی محلات باید اثری را بیافرینیم که ارزش معماری کاملا ملموسی نسبت به گذشته داشته باشد.

به گفته وی ارزش معماری تنها ساختمان نو نبوده و به تمام  مجموعه فضاها و محیطی باز می‌گردد که باید از طریق آن فضای مأنوس و دلنشینی برای ایرانیان ایجاد شود.

آخوندی با اشاره به رقم ۱۱ میلیونی حاشیه‌نشینان در کشور خاطرنشان کرد: گاهی اوقات در برخی مسائل کمیت نسبت به کیفیت غلبه پیدا کرده و معماری از خاطره‌ها می‌رود به طور مثال در طرح مسکن مهر حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه شد ولی حتی یک اثر معماری قابل عرضه وجود نداشت.

وی با تأکید براینکه باید حواسمان باشد تا پس از اجرای تصمیمات و پروژه‌ها، معماری بدتری نسبت به آنچه در گذشته بوده است ایجاد نشود گفت: قطعا اگر می‌خواهیم معماری را مورد توجه قرار دهیم نمی‌توانیم خط آسمان را نادیده بگیریم و یا یک طبقه به ساختمانی سه واحدی اضافه کرده و ارتفاع آن را افزایش دهیم، در این صورت شاهد یک بی‌نظمی گسترده در معماری خواهیم بود که روش پسندیده‌ای محسوب نمی‌شود.

به گفته این مقام مسئول بحث معماری هم از جهت ارزش‌های اسلامی و مذهبی ـ که حریم خانواده در آن رعایت شود) و همچنین از جهت مسائل فرهنگی و تمدنی ایرانی دارای ارزش است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص هماهنگی بین دستگاه‌ها در فرآیند بازآفرینی نیز بیان کرد: اساسا ستاد بازآفرینی به منظور ایجاد همین هماهنگی تشکیل شده و دولت یازدهم نیز این مدل هماهنگی را مشخص کرده است.

وی خطاب به استاندار و مدیران استانی کهگیلویه و بویر احمد نیز تأکید کرد: قطعا اگر ناهماهنگی در راستای این جلسات و اهداف مشاهده کردید گزارش داده تا آن را مورد پیگیری قرار دهیم.

آخوندی با تأکید براینکه با توجه به منابع کم موجود در کشور هماهنگی بین دستگاه‌هاست که راندمان کاری را در این حوزه بالا می‌برد گفت: تمامی درخواست‌های مربوط به وظایف ستاد بازآفرینی که از سوی استان مطرح شده در این جلسه به تصویب خواهد رسید.

وی همچنین درخصوص مشکل مطرح شده از سوی مقامات استانی کهگیلویه و بویراحمد درباره روستاهای حاشیه شهرها نیز گفت: در این حصوص وزارت راه وشهرسازی استراتژی را دنبال می کند که تاکنون نیز موفق بوده است و آن در نظر گرفتن محدوده منفصل شهری است بدین طریق که روستاهای حاشیه شهرها به عنوان محدوده منفصل شهری جزو شهر محسوب شده ولی فاصله بین ان‌ها در این چارچوب قرار نمی‌گیرد و در نهایت روستاها توسط شهرداری شهر مرود نظر کنترل می‌شوند.

   

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=235906
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. دانشجو گفت:

    فرمایشات جناب دکتر آخوندی بسیار متین میباشد،متاسفانه ما بجای نشان دادن ظرفیت های بالقوه استان میگوییم استان محروم ،که البته بخشی از این محرومیت بر می گردد به عملکرد ضعیف برخی مدیران و یا کسانی که فقط کار آموزیشان را در این استان میگذرانند ،که صد البته از این نظر محرومیت مصداق دارد.

  2. یاسوج گفت:

    از ماست که بر ماست…..

  3. یاسوج گفت:

    محرومیت این استان مدیران بی تدبیر وبی تجربه هستنند که با باند بازی ورشوه خواری دارند خیانت به این استان وجوانان میکنند وگرنه هر استانی ارزویه این آب هواوطبیعت راداره ازمسولین خواهشدمیکنم به فکرروزقیامت باشید که اون دنیا جوابگو هستید به خدا حق جوانان را خوردن هنر نیست

  4. فعال گفت:

    دکتر آخوندی وزیر ی دانشمند ،نظریه پرداز و بسیار با تجربه بوده که همه استانها بویژه استان ما و ظرفیت هایش را بخوبی می شناسد .
    جای تاسف دارد مسئولین ما حتی شناخت کافی از مخاطب خود ندارند و مطالبی را بیان میکنند که انکار برای کسی صحبت میکنند که از پشت کوه آمده ،فقط بلدند بگویند محروم ؛اینقدر آبروی استان را نبرید ،اینقدر کلاس استان را نیارید پائین ،انصافا ظرفیت های انسانی و طبیعی و خدادادی که در این استان هست در کمتر استانی دیده میشود.از طرفی جای تعجب است مگر جاده و سد و پروژه در این استان به نسبت جمعیتش کم ساخته شده ،آیا شاخص های توسعه یافتگی از برخی استان های کشور بیشتر نیست؟
    جا دارد این به اصطلاح مسئولان محترم بیشتر حرمت استان را نگه دارند.

    • دستفروش گفت:

      شما تو این استان زندگی میکنی؟یه سفر برو دوتا شهر ایران رو ببین تا دستت بیاد ما محروم که هیچ فقیرم نه .دقیقا در برابر بقیه استانها کارتن خوابیم.بویر جون جدت تایید کن

  5. چنگیز گفت:

    بفرمایید نون و کلگ بخورین وخدا راشکرکنید,یه چندتا الاغ بدین توجاده ها بریم اسفالت میخوایم چیکار

  6. هم استانی گفت:

    مدیر کل ها می آیند و میروند ، معاونت ها می مانند . در این چند سال دولت جدید معاونتهای اداره کل راه و شهرسازی تغییری نکرده . ایشان هستند که برای این استان تصمیم و اجرا میکنند . تحقیق کنید و ببینید چه کسانی در این چند سال در راس امور بودند . اگر اشکالی هست در آنجاست . سیستم آنجاست . سیاست اجرایی درون خود اداره است . لطفآ به این نکته توجه کنید که یک دست کردن یک اداره چه اشکالاتی برای همه ایجاد میکند . اولین اشکال آن عدم و خالفت و نقد پذیری است .

  7. آریو گفت:

    فعلا که آنچه برای استاندار مهمه ادامه حضورش در پست استانداریشه نه مشکلات مردم بدبخت و محروم

  8. خواجه بافره بویراحمد گفت:

    بنده خدا خودش هم چند پروژه را نام برده و گفته مال دولت قبله پس دولت شما چی ای روزگار ……..

  9. ناشناس گفت:

    همه پروژه ها ازآن دولت قبله! از مسکن مهر تا را سادات بابکان،تونلهای بابامیدان و…

  10. ناشناس گفت:

    آخوندی بسیار ضعیف و بدبختی ملت دوباره ایزدی ضعیف ضعیف ضعععععععععععععععععععععععععععععععععیف.ایزدی هنوز خیال میکند توی دانشگاهه. بجای کار اجرایی چسبیده به سلسله نشستها. خدایی حیف مهندس کیانپور که قبل از ایشون معاون نیکزاد بود و حیف نیکزاد. امثال اینها روحانی رو بدبخت کردند که مجبور شدیم اونهمه زور بزنیم.

  11. سعید گفت:

    ای بویر نامرد!!!
    خوب دفاع می کردی زمان انتخابات.
    خدا به برکت این ماه عزیز لعنت کنه خبرنگار و خبرنویسی رو که به جای اینکه زبان مردم مستضعف و محروم جامعه باشه، شده ملعبه زر و زور و تزویر و دروغ .

  12. علی گفت:

    ضعف عموما از مدیران هست که اونقدر جربزه و جسارت ندارن واینقدرپست براشون مهم هست که نمیتونن بالادستی های خودشون را به چالش بکشونن حتی قدرت چانه زنی و توجیه کردن را هم ندارن نمیدونم این مدیدان را کی انتخاب و تایید میکنه حتی توی انتخابات این مدیران نتونستن تاثیرگذار باشن برا دولتی که اینا را انتخاب میکنه وقتی اینجوری توی انتخابات رای دادیم و اون هم توانمون باشه مطمئنا وزیر هم خیلی توجهی نمیکنه

دیدگاه شما