پنجشنبه 29 تیر 1396 - 0:00
بازنشر/

موفق ترین مرد اقتصادی دولت روحانی کیست؟؛ او می تواند کشور را نجات دهد (+عکس و جزئیات)

گروه اقتصادی – جمله ” هم چرخ سانتریفیوژ ها بچرخد هم چرخ اقتصاد “در انتخابات ریاست جمهوری یک از عوامل پیروزی دکتر روحانی بود.

به گزارش «بویر نیوز»، همین شعار باعث شد تا طی چهارسال گذشته انتقادات تند و تیزی علیه دولت یازدهم مطرح شود؛ چرا که به اعتراف همگان علیرغم دستیابی به برجام و موفقیت هسته ای دولت، تیم اقتصادی دولت آنچنان که باید نتوانستند انتظارات مردم را برآورده کنند و خلا فرماندهی در تیم اقتصادی دولت نمایان بود.

منتقدین اما فقط مخالفان دولت نبودند و در میان حامیان دولت نیز از نمایندگان مجلس تا رجل سیاسی و بخش های زیادی از مردم علیه عملکرد اقتصادی دولت نقدهای زیادی مطرح کردند.

“ناکارمدی، بی برنامگی و عدم توان اجرایی” مهمترین محورهای منتقدین تیم اقتصادی دولت یازدهم بود تا جایی که رئیس جمهور و مسئولان ستاد انتخاباتی وی در تبلیغات انتخاباتی ریاست جمهوری یازدهم از “تغییر” در کابینه سخن گفتند؛ تغییری که بی شک حوزه اقتصاد در اولویت آن است.

نگاهی به عملکرد اقتصادی دولت یازدهم نشان می دهد، اگر چه دولت یازدهم در مهار “تورم” و افزایش لجام گسیخته قیمت ها عملکرد موفقی داشته است بطوری که ایران پس از 26 سال در ردیف کشورهای با نرخ تورم یک رقمی قرار گرفته است و همچون دولت قبل شاهد چندبرابر شدن قیمت ها در طول شبانه روز نیستیم، اما می توان گفت حرف منتقدین درخصوص “ناتوانی در ایجاد رونق اقتصادی” یا به اصطلاح “رکود” است که بیراه هم نیست.

بررسی ها نشان می دهد، عامل کسادی که زبان منتقدین را گشوده است در نتیجه عملکرد نامطلوب تیم اقتصادی دولت است و از همین رو رئیس جمهور نیز با دریافت این پیام و تاکید بر “تغییر” عملا به این ناکارآمدی اذعان کرده است.

ریشه این ناکارآمدی را هم باید در ناهماهنگی، بی انگیزگی و بعضا تفکرات شخصی اعضای اقتصادی کابینه جستجو کرد که باعث شده تا مردم منتظر خداحافظی نعمت زاده، طیب نیا، آخوندی، زنگنه و حتی حجتی از وزارتخانه های صنعت و معدن، اقتصاد، راه، نفت و کشاورزی باشند.

مشکل اقتصادی در دولت دوازدهم چگونه برطرف می شود؟

اگرچه در محافل خبری – بر حسب منافع شخصی یا گروهی و سلیقه های سیاسی – درباره کابینه ی دوازدهم گمانه زنی های زیادی می شود، اما این واقعیت بر هیچکس پوشیده نیست که نمی توان براحتی وزارتخانه ای که با وضعیت معیشت مردم درگیر هستند و بارها رهبری، مردم و منتقدین در خصوص آن اظهارنظر کرده اند را صرف مدرک دانشگاهی و یا سلیقه سیاسی به افرادی سپرد که از آنها نام برده می شود چرا اگر چنین بود، همین اعضای فعلی موفق عمل می کردند.

بر همین اساس حضور افرادی که امتحان خود را پس داده اند و نمره قبولی گرفته اند، در وزاتخانه های اقتصادی دولت دوازدهم بیش از هر زمانی بیشتر احساس می شود و سید کامل تقوی نژاد بی شک یکی از مهمترین گزینه هایست که باید در صدر گزینه های دولت برای تیم اقتصادی باشد.

سید کامل تقوی نژاد کیست؟

معرفی سید کامل تقوی نژاد کار سختی نیست؛ معاون وزیر تعاون و معاون وزیر اقتصاد در دولت خاتمی که هم اکنون نیز معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور است، سوابق متعددی از جمله رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل بانک سپه، رئیس سازمان برنامه و بودجه گیلان، مدیرکل بودجه و تشکیلات سازمان ثبت احوال کشور، مدیرکل حوزه سرپرستی سازمان امور عشایر ایران، کارشناس اقتصادی-اجتماعی نخست وزیری و معاونت شرکت بیمه دی را در کارنامه دارد، از معدود مدیران اقتصادی موفق در دولت یازدهم بوده است.

چرا تقوی نژاد!؟

آذرماه سال 94 وزیر امور اقتصادی و دارایی در جلسه معارفه تقوی‌نژاد گفت: هیئت دولت بدون حتی یک رای مخالف یا ممتنع به اتفاق آرا به تقوی نژاد برای ریاست سازمان امور مالیاتی کشور رای اعتماد داد. با توجه به توانمندی و سابقه ایشان خصوصاً موفقیت‌های بدست آمده در بانک سپه مسئولیت جدید به وی داده شد.

اما تقوی نژاد که در دولت خاتمی و در بانک سپه عملکرد شاخصی از خود از خود نشان داده بود، در سازمان امورمالیاتی انقلاب کرد بطوری که در زمانی که دولت از کاهش شدید قیمت نفت و کاهش درآمدها از این طریق بشدت در مضیقه قرار گرفته بود وی توانست با تغییراتی در نظام مالیاتی از جمله مبارزه قاطعانه با فرار مالیاتی؛  توسعه ابزارهای تشویقی مختلف، راه اندازای سامانه الکترونیکی، تحقق درآمد مالیاتی و معافیت کامل صادرات از مالیات، برنامه دولت برای تحقق مالیات و جایگزینی مالیات بجای نفت را عملی کند.

اجرای عدالت مالیاتی به عنوان اصلی‌ترین سیاست نظام مالیاتی؛ شناسایی مودیان جدید، مقابله جدی با فرار مالیاتی، راه‌اندازی دفتر مبارزه با پولشویی و فرار مالیاتی، وصول مطالبات و معوقات مالیاتی، کاهش نرخ‌های مالیاتی، گسترش پایه‌های مالیاتی و همچنین برقراری نظام مالیات الکترونیک، رفع تبعیض‌های مالیاتی، اعتمادآفرینی در جامعه و تعامل و ارتباط موثر با مودیان مالیاتی، توسعه فرهنگ مالیاتی، اجرای طرح جامع مالیاتی به عنوان عظیم‌ترین پروژه فناوری اطلاعات در حوزه اقتصاد، حمایت از تولید داخل، بهبود فضای کسب و کار و حمایت از اشتغال، مساعدت مالی به توسعه شهری و روستایی و نظام سلامت کشور از محل مالیات و عوارض ارزش افزوده، تدوین لوایح جدید مالیاتی با هدف اجرای عدالت مالیاتی و افزایش شفافیت اقتصادی،  استرداد مالیات به صادرکنندگان و افزایش سهم مالیات در بودجه در راستای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را در دستور کار تقوی نژاد از شروع کار وی بود که توانست این راهبردها را عملیاتی کند.

به عبارتی ساده تر به جای آنکه سازمان امور مالیاتی ساده‌ترین راه یعنی فشار بر مودیان موجود را برگزیند شیوه‌های کارآمدی را جایگزین کرد و با افزایش درآمدهای مالیاتی از محل جلوگیری از فرارهای مالیاتی هم توانست عدالت را برقرار کند، هم با اعتماد به مودیان، مردم را از این سازمان راضی کرد و هم فشارهای اقتصادی ناشی از کاهش قیمت نفت را از دوش دولت برداشت.

تحقق حدود 100 درصدی مالیات پیش بینی شده به دست تقوی نژاد و همکارانش بدون شک به عنوان یک انقلاب اقتصادی در تاریخ ثبت خواهد شد که برای اولین بار در زمان تقوی نژاد مالیات از نفت در بودجه سبقت گرفت.

ماجرای تقابل تند تقوی نژاد با کاندیدای ریاست جمهوری

باید اشاره کرد، یکی از دغدغه های همیشگی حامیان دکتر روحانی در چهارسال گذشته این بوده که برخی مسئولان – محلی و کشوری – دغدغه دولت را ندارند و یا شجاعت نشان دادن خود در مواقع لازم را ندارند. خوشبختانه رئیس جمهور پس از انتخابات به این موضوع عمیقا پی برد و در سخنانی به این موضوع اشاره کرد که برخی مدیران گویا ترس داشتند از دولت حمایت کنند.

از همین رو لازم است یادآور شد؛ تقوی نژاد نه تنها یک مدیر اجرایی بلکه سیاستمدار هم هست و در کوران تبلیغات انتخاباتی در پاسخ به سخنان تند مالیاتی یکی از کاندیداها هم عملکرد دولت را در این زمینه بخوبی تببین کرد و شجاعانه از دولت دفاع کرد و هم درخصوص مواضع متناقض وی در خصوص پرداخت مالیات پرده برداشت.

در بخش از این نامه چند صفحه ای و تند تیز تقوی نژاد خطاب به رئیسی آمده بود: “از آنجایی که جنابعالی دارای سوابق و مسوولیت‌های قضایی بوده و بایستی در بیان مواضع و دیدگاه‌های خود انصاف و عدالت را در نظر آورید و با توجه به این‌که به نظر می‌رسد اطلاعات نادرست و غیرصحیح به جنابعالی ارائه می‌گردد خواهشمند است به گونه‌ای عمل نمایید که تلاش‌های همکاران خدوم این سازمان دستاوردهای کم‌سابقه نظام مالیاتی و رویکرد جدید این دستگاه که بر مودی مداری و رعایت همه جانبه حقوق مودی استوار است، مورد توجه قرار گیرد.”

وی یا در بخش دیگری وی نوشته بود: ” امیدوار است حضرتعالی در ارایه موضوعات مرتبط با نظام مالیاتی در خلال برنامه‌های خود بیش از پیش نسبت به صحت و سقم مطالب اطمینان حاصل نمایید. به عنوان مثال بیان این مطلب با جلوگیری از فرار مالیاتی در کشور می‌توان درآمدهای مالیاتی را ۱۰۰ برابر افزایش داد که در بخشی از سخنان جنابعالی در سالن شهدای هفتم تیر تهران مطرح گردید، یک تناقض آشکار اقتصادی است چنانچه بخواهیم میزان فرار مالیاتی مورد اشاره از طرف جنابعالی را حذف نماییم بایستی در طی یک سال نه به میزان کل تولید ناخالص داخلی بلکه معادل هفت برابر آن مالیات وصول نماییم موضوعی که با هیچ معادله اقتصادی و مالی قابل تفسیر نیست. ”

تقوی نژاد در بخش دیگری از این نامه نوشته بود: ” جنابعالی در بخش دیگری از دیدگاه‌های خود در خصوص مالیات بر ارزش افزوده مطالبی را بیان نموده‌اید. مزید استحضار، مالیات بر ارزش افزوده، شفافیت اقتصادی را به دنبال دارد به‌طوری که مقام معظم رهبری در خصوص معافیت مالیاتی آستان قدس رضوی و شرکت‌ها و موسسات وابسته اشاره به این مهم می‌کند که معافیت آستان شامل مالیات‌های تکلیفی و مالیات بر ارزش افزوده نمی‌شود چرا که بایستی فعالیت‌های اقتصادی شفاف و رقابت‌پذیرتر باشد. ”

تقدیر های مکرر رئیس جمهور، وزیر اقتصاد، نمایندگان مجلس و تحلیگران از تقوی نژاد

عملکرد تقوی نژاد در دو سال گذشته بیش از آنچه تصور می شد، به چشم آمد و رئیس جمهوری، وزیر اقتصاد، نمایندگان مجلس و حتی کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی بارها به تعریف و تمجید از عملکرد تقوی نژاد پرداخته اند که این خود موید کاردانی و موفقیت وی در این سازمان است.

به گزارش «بویر نیوز»، حال با این شراط که تغییر وزاری اقتصادی دولت هم خواست مردم و هم کارشناسان اقتصادی و هم نمایندگان مجلس است و هم اینکه خود وزرا در خصوص رفتنشان از کابینه بعدی به صراحت سخن گفته اند، بنظر می رسد سپردن امور وزارتخانه های اقتصادی به افراد کاردانی چون تقوی نژاد باید اولویت دولت دوازدهم باشد تا در وضع معیشت مردم تغییر ایجاد شود.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=235901
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. بهشت عطااله گفت:

    انشاءالله که بتوانیم با استفاده ازاین نیروها در مباحث کلان کشور به مردم بهتر خدمت کنیم.

  2. روستایی گفت:

    درود بر روحانی سلام بر خاتمی

  3. ناشناس گفت:

    انشا ا..این اتفاق عملی شود و مدیر توانمند و عملگرایی مثا ایشان در راس یک وزارتخانه کلیدی قرار گیرد

  4. ناشناس گفت:

    انشا ا..این اتفاق عملی شود و مدیر توانمند و عملگرایی مثا ایشان در راس یک وزارتخانه کلیدی قرار گیرد

  5. بهشت عطااله گفت:

    انشاله اگر بتوانیم از چنین نیروهایی در مدیریت کلان کشور استفاده کنیم بی شک آینده این مملکت درخشان خواهد بود .

دیدگاه شما