پنجشنبه 11 خرداد 1396 - 22:51

نکاتی مهم درباره علایم بیماری تب کریمه کنگو (+جزئیات)

متخصص بیماریهای عفونی بیمارستان شهید بهشتی یاسوج گفت: عامل بیماری تب کریمه کنگو برای نخستین بار از خون افراد بیمار در مرحله بروز تب و همچنین از کنه بالغ هیالوما جدا شد و با توجه به قابلیت فیلتر پذیری بعنوان یک نوع ویروس cchfاز گروه آربو ویروسی خانواده بوتا ویرده جنس نارو  ویروس طبقه بندی می شود.

به گزارش بویرنیوز دکتر ذاکر سعیدی نژاد در گفت وگو باخبرنگار وب دا با بیان اینکه تب خونریزی دهنده و یروسی کریمه کنگو ccchf یک بیماری خونریزی دهنده تب دار حاد است که به وسیله کنه منتقل می شود و در آسیا، اروپا و آفریقا وجود دارد و  دارای مرگ و میر بالایی است.

وی ادامه داد: همه گیریهای داخلی بیمارستان نیز در این بیماری شایع بوده و با وجودی که بیماری مخصوص حیوانات است ، ولی موارد تک گیر و همه گیریهای ناگهانی این بیماری در انسانها نیز اتفاق می افتد.

دکتر سعیدی نژاد با اشاره به اینکه علائم این بیماری دارای سه مرحله است، اظهار کرد؛ اولین مرحله دوره کمون بوده که بستگی به راه ورود دارد و پس از گزش کنه، که طول این دوره معمولا یک تا سه روز است و حداگثر به 9 روز  می رسد.

وی خاطر نشان کرد: دوره کمون به دنبال تماس با بافتها یا خون آلوده معمولا پنج الی شش روز است و حداکثر زمان ثابت شده 13 روز است.

متخصص بیماریهای عفونی گفت: مرحله دوم قبل از خونریزی شروع و با علائم ناگهانی حدودا چند روز طول می کشد و بیمار دچار سردرد شدید، تب و لرز، درد عضلانی بخصوص در پشت پاها، گیجی، استفراغ و سفتی گردن، درد چشم و حساس بودن  به نور می شود.

وی افزود: ممکن است حالت تهوع و استفراغ بدون ارتباط با غذا خوردن و گلو درد شروع شده که ممکن است تب بیمار بین 3 الی 16 روز طول بکشد و همچنین حالت تورم و قرمزی صورت، گردن و قفسه سینه پر خونی خفیف حلق و ضایعات نقطه ای درکام نرم و سخت در این مرحله شایع است.

وی همنین گفت: تغییرات قلبی عروقی شامل؛ کاهش ضربان قلب و کاهش فشار خون در بعضی موارد مشاهد می شود و لکوپنی، ترمبوستوپنی و بخصوص ترمبو سیستوپنی شدید در این مرحله معمولا دیده می شود.

دکتر سعیدی نژاد مرحله سوم این بیماری را مرحله خونریزی دهنده عنوان کرد و افزود: این مرحله کوتاه بوده که به سرعت ایجاد شده و معمولا 1 تا 10 روز، متوسط 4 روز طول می کشد و در روز 3 تا 5 بیماری شروع می شود.

وی در ادامه گفت: خونریزی در مخاط ها و لثه در پوست بخصوص در قسمت بالای بدن و در طول خط زیر بغلی و زیر پستان در خانم ها دیده می شود و در محل های ترزیق و تحت فشار در محل تونیکه و غیره ممکن است ایجاد شده و به دنبال تنفسی  ممکن است هما توم در همان محلها و سایر پدیده ها ی خونریزی دهنده مثل ملنا، هماچوری و خونریزی از بینی لثه و خونریزی رحم ایجاد و گاهی خلط خونی، خونریزی در ملتحمه و گوشها نیز دیده شود.

متخصص بیماریهای عفونی اظهارکرد: برخی موارد خونریزی از بینی؛ استفراغ خونی و ملنا آنقدر شدید است، که بیمار نیاز به ترزیق خون دارد.

وی افزود: مشکلات دستگاه تنفسی به دلیل تتومنی خونریزی دهنده در حدود 10 درصد بیماران ایجاد و به دلیل درگیری سیستم رتبکولو اندو تلیل با ویروس، ابتلا وسیع سلولهای کبدی شایع است که موجب هپاتیت اکتریک می گردد و کبد و طحال در یک سوم بیماران بزرگ می شود.

وی در پایان گفت: بیمارانی که سرنوشتان به مرگ منتهی می شود، معمولا علائم آنها بطور سریع حتی در روزهای اول بیماری تغییر می کند.

 

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=235421
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. بيمار گفت:

    سلام جناب اقاي دكتر. ما جند روز بيش تو بيمارستان شهيد بهشتي مريض داشتيم با ايشان برخورد داشتم انصافن ادم باشخصيتي است خدا نكهدارت باشه دكتر جان دعاكوي شما هستم و از خداوند ارزوي توفيق وًبيشرفت حضرتعالي را دارم ارادتمند شما ملك حسيني

  2. مرادی گفت:

    منم از ایشان نهایت تشکر و قدردانی را دارم خداوکیلی تنها رئیس دیدک که دلسوز بیماران است خدا اجرتون بدهد

  3. محمدياسوج گفت:

    انصافن از زماني كه ايشان رياست بيمارستان را به عهده گرفته است وضيت رسيدگي در حد امكانات خيلي خوب شده

دیدگاه شما