شنبه 6 خرداد 1396 - 12:48

تحلیل انتخابات ریاست جمهوری 96

جواد کیانی* – انتخابات ریاست جمهوری سال 96 با همه شیرینی ها و اندک ایرادات خود به پایان رسید. انتخاباتی که نتیجه آن مورد رصد کشورهای منطقه و حتی جهان بوده است. شاید مهمترین نتیجه این انتخابات، شرکت بالا و غیر قابل پیش بینی مردم در این دوره بوده است که حتی وزارت کشور را غافلگیر کرد. خیلی از شهروندان با درک جالبی از شرایط مختلف، امید به آینده بهتر را با شرکت در این انتخابات در درون خود زنده نگه داشتند. با استفاده از نعمت اینترنت بر روی گوشیهای هوشمند و شبکه های فراوان اجتماعی- مجازی هر کدام از شهروندان در نقش یک ستاد انتخاباتی عمل کردند. بصورت کلی جناب آقای ریسی رای قابل قبولی را کسب کرد، اما رای قاطع و محکم مردم به جناب روحانی، برنامه های ایشان را با پشتوانه قوی تری برای چهار سال آینده بیمه کرد. در این تحلیل دو پدیده ، آرای بالای جناب ریسی و پیروزی دکتر روحانی را بصورت کلان و خرد بررسی کرده ایم.

الف- دلایل آرای نسبتا خوب جناب ریسی
– تخریب دکتر روحانی با استفاده بهینه از نقاط ضعف ونقایص دولت یازدهم و همچنین جلوه دادن جناب ریسی بعنوان فرشته نجات مردم ایران با در اختیار داشتن ابزار رسانه ای قوی.
– رکود اقتصادی دولت یازدهم و عدم توفیق آن در اشتغالزایی بدلیل انبوه مشکلات به جا مانده از دولت نهم و دهم و دادن وعده های اقتصادی از طرف رقیبان مانند افزایش یارانه و ایجاد اشتغال پایدار.
– سن بالای کابینه در دولت یازدهم و عدم بازدهی برخی وزرا و استانداران که مورد اقبال مردم نبوده اند.
– استفاده ابزاری از احساسات پاک و مذهبی مردم با بهانه هایی همچون:
– سند 2030 یونسکو
– سید بودن جناب ریسی و سعی در تقدس زایی وی
– معرفی کردن جناب ریسی بعنوان نماینده مستضعفان و محرومان و برعکس معرفی رقیب بعنوان سنبل اشرافی گری و قدرت
– حمایت همه جانبه نهادهای مختلف، از تامین هزینه های سنگین مالی ستاد جناب ریسی تا آماده سازی تجمعات برای سخنرانیهای وی و حتی اعزام مبلغان دینی در روستاها و شهرهای مختلف برای جذب آرای مردم به نفع ایشان با استفاده از اهرمهای مذهبی و حتی اسلامی.
– ضعف در تیم اطلاع رسانی دولت یازدهم که گاها خود ریس جمهور یا وزرا مجبور بوده اند ساعتها این وظیفه را خود به عهده گیرند.
– ناتوانی وزارت کشور در پیش بینی مشارکت بالای مردم در انتخابات 96 و عدم تخصیص شعب اخذ آرای متناسب با جمعیت و در نتیجه عدم شرکت بخشی از جامعه در انتخابات که با توجه به سوابق رای دهندگان احتمال داده میشود طرفداران آقای روحانی بوده اند.
ب- دلایل پیروزی دکتر روحانی
• انجام برجام و لغو تحریمهای گسترده علیه کشور
• مهار تورم افسار گسیخته در کشور
• حمایت اکثر نخبگان سیاسی، هنری ، اقتصادی ، ورزشی و محبوب همچون سید محمد خاتمی، ناطق نوری، علی مطهری ، علی لاریجانی ، ورزشکاران و آسیب دیده گان سال 88 از دکتر روحانی
• ترس از امنیتی شدن جامعه با پیروزی رقیب با توجه به سوابق رقبا
• امید به آینده بهتر با توجه به انجام زیر ساختها به منظور ایجاد اقتصاد پایدار در دولت یازدهم و ارتباط بهتر با دنیا
• خسته شدن مردم از شعارهای پوپولیستی و پیگیری پیشرفت کشور از مسیر عقلانی هر چند طولانی
• نعمت اینترنت که تاثیر خودش را در این دوره به وضوح نشان داد.
• قدرت بیان و سخنوری دکتر روحانی که در کمترین زمان بهترین پاسخها را میدهد همانند آنچه در مناظره سوم دیدیم.
• وجود نیرویی فوق‌العاده همانند جهانگیری در کنار وی که همه وظایف محوله را به نحو قابل توجه انجام داد.
ج- اما در استان کهگیلویه و بویراحمد
بصورت کلی در استان کهگیلویه و بویراحمد موارد بالا تاثیر گذار بودند ولی با توجه به احساسات پاک و اعتقادات بالای مذهبی و همچنین صداقت مردم به ویژه در روستاهای استان شاهد آرای بالاتر جناب ریسی بودیم.
هر چند باید توجه داشت ستاد دکتر روحانی در استان انسجام، اتحاد و یکدلی لازم را نداشت و عمده فعالیت تبلیغی- انتخاباتی خود را در 3 شهر بزرگ استان متمرکز کرده بودند، و در مقابل رقیب که فعالیت های تبلیغی فراوانی را برای تک تک افراد در نظر گرفته بودند، ستاد دکتر روحانی در استان حتی در خنثی کردن شعارهای منفی همچون سند 2030 یونسکو عاجز بودند.
در نهایت این پیروزی را باید حاصل عقلانیت و آینده نگری کلاسیک مردم یک کشور جهان سومی نامید، که با این انتخاب انقلاب را برای سالها بیمه کردند.
پیروزی که مردم کلان شهرها، و اقلیت های دینی در آن نقش بزرگی داشتند.

* رییس کمیته انتخابات حزب اعتدال و توسعه در استان کهگلویه و بویراحمد

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=234325
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما