شنبه 6 خرداد 1396 - 2:34

وضعیت تکان دهنده و زنگ هشدار مدیریتی در کهگیلویه و بویراحمد به صدا درآمد (+جزئیات)

گروه اجتماعی – نیمه‌شب اولین روز خرداد، انفجار و شعله‌ور شدن زبانه‌های آتش در کارخانه فولاد بویراحمد موجب سوختگی برخی از کارگران این کارخانه شد.

به گزارش «بویر نیوز»، در این حادثه تلخ 9 نفر مصدوم شدند که پس از دو روز از حادثه 2 نفر از این کارگران جان باختند و حال 4 کارگر دیگر هم مساعد نیست و سوختگی بالای 70 درصد دارند.

اما آنچه که این حادثه را تلخ تر کرد بی توجهی و ضعف مسئولان استان کهگیلویه و بویراحمد قبل و بعد از حادثه بود.

علیرغم اینکه این کارگران بیش از 8 ماه حقوق نگرفته بودند بدون کمترین تجهیزات ایمنی در این کارخانه مشغول به کار بودند و بارها اعتراض آنها در مقابل فرمانداری شهرستان بویراحمد و استانداری صدایشان را به هیچ جایی نرساند.

پس از حادثه نیز تنها یک نشست در ستاد مدیریت بحران برگزار شد و مشخص نشد سود برگزاری این جلسه چه بود.

با گذشت 5 روز از این حادثه تلخ هیچ خبری از مسئولان کشوری نشد و مسئولان استانی نیز نه تنها برای رساندن صدای مظلومیت این کارگران به مسئولان بالادستی کاری نکردند بلکه حتی حرکتی از خود نشان ندادند و ترجیح دادند در مرگ این عزیزان سکوت کنند.

نه پیام تسلیت، نه دیدار و نه خبری از کمک به حادثه دیدگان نشد تا دل آزرده مردم بیش از آنچه از حادثه به درد آمده از بی توجهی و بی مسئولیتی مسئولان بیازارد.

در پی حادثه معدن یورت رئیس کل بیمه مرکزی دستور داد تا به ۴۰ نفر از کارگران معدن آزادشهر، دیه ۲۱۰ میلیون تومانی پرداخت شود.

موضوع به اینجا ختم نشد و حتی رئیس جمهور هم به محل معدن یورت رفت و در جمع آنها گفت: مجرمین این حادثه باید به اشد مجازات محکوم شوند و نقصان مالی جبران شود. ما نسبت به جان شما مسئول هستیم و این موضوع را تا آخر پیگیری خواهیم کرد.. من در جلسه ای که با خانواده این عزیزان بودم به وزیر کار دستور دادم تک تک زندگی کارگران و وضع بیمه آنان بررسی شود. آقای ربیعی مثل شما کارگر است و دستور دادم که پس از پیگیری این حادثه گزارش کامل ارایه دهد. به وزیر مسکن نیز دستور دادم که مشکل مسکن را برطرف کنم و به استاندار نیز دستور دادم که به منزل خانواده های آنها برود و مشکلات آنها را رفع کنند.

چه تفاوتی میان کارگران کهگیلویه و بویراحمدی و سایر نقاط کشور است؟

طی این چند روز مکررا برای مردم استان کهگیلویه و بویراحمد و بخصوص خانواده های داغدیده این سوال پیش می آید که مگر جان انسان ها برای مسئولان هم تفاوت دارد که در پی حوادث تلخ مشابه همچون معدن یورت و پلاسکو که اتفاقا متولی هر دوی آنها هم بخش های غیردولتی بودند، مسئولان دولتی چه توجهی از خود نشان دادند.

شاید پاسخ به این سوال ناتوانی مسئولان استانداری، فرمانداری و اداره کل کار باشد  که نه تنها خود به وظایف مدیریتی و مسئولیت های انسانی خود در قبال این مساله توجه نکردند و در جلب توجه مسئولان کشوری نیز ناکام بودند.

قراردادن تسهیلات میلیاردی استان محروم کهگیلویه و بویراحمد در اختیار افرادی که کمترین تعهدی در قبال کارگران خود قائل نیستند و بجز بدهی این تسهیلات رزومه ای ندارند نشانی دیگر از ناکارآمدی مسئولان در استان کهگیلویه و بویراحمد است.

وضعیت کارگران در کهگیلویه و بویراحمد بغرنج است

واقعیت تلخ تر اینست که وضعیت کارگران در استان کهگیلویه و بویراحمد وخیم است و اخراج 200 کارگر سد چم شیر و تجمعات روزانه و بی ثمر آنها در مقابل فرمانداری گچساران نیز نمونه ای از این اتفاق است.

البته در استانی که اداره کل کار آن بر اساس شاخص های وزارتخانه متبوع با اختلاف در رتبه آخر عملکرد قرار می گیرد و مسئولان ارشد در این باره سکوت می کنند، بروز چنین وضعیت بیکاری، اخراج کارگران و حتی مرگ آنها هم باید طبیعی بنظر برسد.

همیشه گفته می شد ای کاش مسئولان پیش از بروز حادثه چاره اندیشی می کردند اما در مورد کارخانه فولاد بویراحمد حتی پس از حادثه هم خبری از نیست.

در استانی که وضعیت بیکاری سرسام آور است و وضع همان کسانی هم که به کارگری مشغول هستند بغرنج است، اینکه مسئولان به پیام تسلیت خود را متقاعد کند، سند ناکارامدی خود را به نمایش می گذارند و مقصر چنین حوادث و شرایطی را با زبان بی زبانی معرفی می کنند.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=234253
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ناشناس گفت:

    ای داد از بیکاری جوانهای استانم
    ای داد از فروپاشی خانواده ها بخاطر شغل
    ای داد از جوانهای منزوی شده دیارم
    ای داد از دادهای بی جواب

  2. ناشناس گفت:

    مسولان بی کفایت رها کنید استان را ،استعفا

  3. ناشناس گفت:

    با عرض تسلیت ، روزی که مردم استان با بی خردی و صرفا برحسب تعصب قومی و قبیله ای پای صندوق های رای می رود و به افراد ناکارامد رای می دهند انتظار چنین روزی را هم باید داشته باشیم

  4. ... گفت:

    بنده از سرپرستان رده میانی کارخانه ذوب آهن بویر احمد هستم.
    مدیران سازمانهای دولتی ٱستان و‌شهرستان متاسفانه از رهروان و بنده های بعضی از کارفرمایان بوده و هیچ وقت بدون هماهنگی با آقازاده‌ها قدم بر نمیدارند.
    یکی از موارد قابل ذکر موضوع بازنشستگی پیش از موعد و سختی کار نیروهای فولاد سازی است که در تمام ٱستانهای کشور اجرا میشود ولی در اینجا به واسطه خوش خدمتی مدیران کار و‌امور‌اجتماعی به کار‌فرماهای ذکر‌شده اجرائی نشده و هر کارگری که پیگیری میکند فورأ به کار‌فرما گزارش داده تا او را اخراج ویا تعلیق نماید……ضمنآ ……… هم بارها کمکهای مالی و.‌…در برابر این خوش‌خدمتی انجام داده که یک مورد آن هدیه یک زمین حدودأ۳۰۰۰متری در یکی از نقاط خوش آب وهوای شهرستان بویراحمد به …….. بوده است بنابراین گارگران فولاد ٱستان ما باید یا بسازند ویا کوچ کرده وبه یزد و سمنان واصفهان وهمدان بروند…ضمن اینکه من اطمینان دارم که شما هم گزارش این حقیر را فوری به دست ایشان میرسانید تا بنده هم دنبال دیگر دوستان کوچ نمایم

  5. نسل سوخته گفت:

    این آمار منفی بیکاری رو ول کنین،مردم همیشه در صحنه استان ،در کشور برای انتخابات وبقیه مسایل همیشه اول هستند،واقعا متاسفم،التماس تفکر

  6. سید گفت:

    استان ما همه جا بدبخته از بی تدبیری مدیرانه بدون کوچکترین احساس مسئولیت، فقط دنبال حفظ صندلی ریاست خود هستند، عذرخواهی کردن وجدان میخواد

  7. تقوی گفت:

    سلام من شخصا به کارخانه فولاد بویراحمد چند بار مراجعه کردم بازدید کردم از نظر رعایت مسائل ایمنی تذکر دادم وحتی نامه معرفی به دادگاه بابت نبود ایمنی در کارخانه در اداره کار استان وجود دا رد ولی کو گوش شنوا. این بخش از کوه یخی است که پیداست بخش پنهان آن بیماری های مزمن ناشی از شرایط بد کار است که در آینده گریبانگیر این کارگران خواهد شد. خیلی ها کوتاهی کردند….. امثال فولاد در کشور ما کم نیست…..

  8. ناشناس گفت:

    درود بر رسانه بویرنیوز، که شجاعانه نقد می‌کند، شجاعانه حرف مردم را منتشر می‌کند و استوار به حرکت خود بدون توجه به مرزبندی جناحی، ادامه می‌دهد

  9. علی گفت:

    استانی که نمایندگان و استاندار ضعیف داره بهتر از این نمی شن.

  10. حق گرفتنی است نه دادنی

  11. بهزستی گفت:

    سلام
    سایت محترم بویر اتفاقا اداره کار بهتر از هرجای دیگر عمل کرده که بعد در موضوع خاص مشخص خواهد شد باید واقع بینانه نگاه کرد

    • ناشناس گفت:

      چکار کرده مدیرکل کار مصاحبه داد که کارگران مقصرند .
      کارکرد که حتی یه مسئول تسلیت نگفت
      اجازه نداد کارشناسان از کارخانه بازید و گزارش واقعی بنویسند
      نامه ای که میگویند به دادگاه رفته مربوط به مدیرکل قبلی و در سال ۹۳ ارسال شده
      مدیرکل با این کارفرما رابطه دوستی دارد و هرسال او را کارافرین برتر معرفی می کنه
      مدیر کل یکی از نمایندگان کارگران در هیات تشخیص را اخراج و نیروی همین کارفرما را جایگزین کرد
      مدیرکل همین کارفرما را رئیس اتاق تعاون کرد
      مدیر کل هر شب خونه همین کارفرما است
      مدیر کل اگه راست میگه همین الان کارفرما را ۱۰۰درصد مقصر کند

  12. ناشناس گفت:

    درود و صد درود بر شرف بوير نيوز كه هميشه حقيقت را ميگيد

  13. متاسفانه مدیرکل کار استان یکی ازضعیف ترین مدیران استان می باشد

    بیش ترین حوادث کارگری
    بیش ترین تجمعات کارگری
    بیش ترین نارضایتی در کارکنان
    بیش ترین نگراتی در کارگران

    همه وهمه زاده یک انتصاب غیرمتعارف است

    جای بسی تاسف و تاثر

  14. ناشناس گفت:

    استاندار کرمان استعفا داد
    چه اشکالی داره مدیر کل اداره کار که اینهمه ضعیف است و هر روز یک سوژه جدید داره کنار برود

  15. ناشناس گفت:

    واقعا جای تأسف داره هم برای مسؤلین استانی هم مسؤلین کشوری.مگه خون کشتگان پلاسکو و معدن یورت از خون جوانان ما که زنده زنده در شعله های آتش و آهن سوختند و البته در آتش بی مسؤلیتی و بی غیرتی مسؤلین نابود شدند رنگین تر بود.ننگ بر شما که عرضه نداشتید جلوی این فاجعه رو بگیرید حداقل برای تَسَلای خاطر این عزیزان بعد از این فاجعه کاری بکنید.ننگتان باد.

  16. ناشناس گفت:

    تنها عامل و مقصر این فاجعه اداره کار است که ناظر بر رعایت مسائل ایمنی کارگاههای

  17. همشهری گفت:

    نظرسنجی از فرهنگیان اموزش و پرورش دهدشت بگذارید .ببینید چند درصد فرهنگیان از عملکرد این مدیریت را ضی اند

  18. فریبرز گفت:

    استان ما افسار گسیخته به نا کجا آباد میره با این مدیریت ضعیف! دلم به حال جوانان دیارم از سر فقر و بیکاری می سوزد خداوند به همه ما صبر دهد داغ سوختن جوانان در کوره آهنین وداغ بی کفایتی مدیران از خود راضی

دیدگاه شما