پنجشنبه 4 خرداد 1396 - 22:44

اقلیت و اکثریت شورای جدید شهر یاسوج مشخص شدند (+اسامی)

گروه اجتماعی – با مشخص شدن اعضای شورای شهر از هم اکنون مرزبندی ها در شورای شهر قابل گمان است.

به گزارش «بویر نیوز»، در شورای چهارم شهر یاسوج، تبدیل شدن به تیم 6 نفره اکثریت و گروه 5 تفره اقلیت باعث شد تا در همان ابتدای کار گروه اقلیت از گردونه تصمیم گیری خارج شوند و همین عامل باعث شد تا برخی از آنها برای این دوره یا کاندیدا نشوند یا نتوانند جواز حضور در شورای پنجم را کسب کنند.

در واقع اقلیت ها صرفا به عنوان منتقد که بیشتر انتقادات آنها بی اساس بود کار خود را قبل از انتخابات تمام کردند.

البته گروه اکثریت هم بجز اکبری و اکبری تبار نتوانستند توفیق ورود دوباره به شورای شهر پیدا کنند و حذف زهرا زمانی تنها زن عضو شورای شهر که دور قبل نفر اول شده بود هم جای تامل و بررسی دارد و بیش از آن جای خالی زنان در پارلمان اجتماعی شهر یاسوج نگران کننده است و ممکن است مطالبات این قشر را به محاق ببرد.

در هر صورت اگر به ترکیب فعلی اعضای شورای شهر یاسوج نگاهی بیندازیم می توان گروه اکثریت و اقلیت را مشخص کنیم و بعید بنظر می رسد این 7 نفر نظر واحدی درباره شهر و تصمیماتی که می گیرند داشته باشند.

محمدرحیم دهراب پور سیاستمدار اصولگرای شهر یاسوج که نفر دوم انتخابات شد و کیوان آشنا که با اختلاف 50 رای با نفر هشتم در شورای 7 نفر شهر یاسوج قرار گرفت از ابتدا در لیست اصولگرایان موسوم به لیست خدمت قرار داشتند.

لیست خدمت که در واقع لیست هدایت خواه بود و در مسجد امام علی و با حضور اصولگرایان بویراحمد بسته شد، در این انتخابات ناکام ماند و افرادی چون هدایت امیری نتوانستند در شورای شهر حضور یابند تا کار اصولگرایان در شواری پنجم سخت تر شود و از لیست 7 نفره آنها تنها 2 نفر شانس ورود به شورا پیدا کردند.

از طرفی هدایت اکبری رئیس فعلی شورای شهر یاسوج رئیس حزب اعتدال و توسعه استان که او هم یکی از چهره های سیاسی شهر است با اختلاف کمتری نفر سوم انتخابات شد تا با اکبری تبار دیگر عضو شورای شهر چهارم که موفق شد به عنوان نفر پنجم در این دوره هم حضور باشد در یک طیف قرار بگیرند.

مسعود خوبانی نفر چهارم شورای شهر علیرغم اینکه درس سیاست خوانده است اما بیشتر چهره ای اجرایی در میان مردم از او یاد می شود و بنظر می رسد با توجه به روحیه اصلاح طلبی اش همصدا با تیم اکبری و اکبری تبار پیش برود تا اینکه بخواهد به طیف اصولگرایان بپیوندد.

احمدی کیش هم که تخصص جامعه شناسی دارد اصلاح طلب است و حتی اگر با همفکران خود در شورای شهر همصدا نشود بعید است که با اصولگرایان همراهی کند و می توان از هم اکنون وی را در تیم اصلاح طلبان شورای شهر یاسوج دانست.

اما فرشاد نگین تاجی که با نزدیک به 17 هزار رای بیشترین رای را در تاریخ انتخابات شورای های شهر یاسوج کسب کرده است.

حال نگین تاجی هم روحیه اصلاح طلبی دارد و با اکبری، خوبانی، اکبری تبار و احمدی کیش سازگارتر خواهد بود و تنها عامل قومیت ممکن است وی را به سمت دهراب پور و آشنا بکشاند که چنین احتمالی نزدیک به صفر است چرا که وی به تنهایی تقریبا برابر با هر دوی آنها رای آورده است و پایگاه مردمی قوی تری دارد و اگر چنین شود بعید نیست دور بعد به سرنوشت زهرا زمانی دچار شود که از رای اول به رتبه 25 رفت.

مهمتر اینکه نگین تاجی هم بیش از آنچه مدیون رای قومی و سیاسی باشد، ممنون رای مردم به تخصص گرایی است و البته مردم شهر یاسوج فارغ از اینکه نگین تاجی چه عملکردی داشته باشد می توانند به خود افتخار کنند که رای اول شهرشان آنهم با اختلاف 7 هزارتایی به یک فرد متخصص شهری بوده است و تمرین خروج از قوم گرایی را به نحو احسن انجام داده اند و در دوره های بعدی نیز می توانند این تمرین را وسیع تر عملیاتی کنند و همچون کلانشهرها شورای شهر خود را متخصص و یکدست انتخاب کنند.

با این تفاسیر می توان گفت نگین تاجی، اکبری، خوبانی، اکبری تبار و احمدی کیش در یک طرف شورای شهر قرار خواهند داشت و سمت دیگر دهراب پور و آشنا قرار خواهند گرفت.

انتخاب شهردار مهم ترین اقدامی است که شورای شهر باید انجام دهند وهر عضو شورای شهر در این انتخاب بازی بخورد و یا بازنده شود، در این چهارسال فقط باید بنشیند و نظاره گر باشد.

بهرحال سطح توقع از نگین تاجی به عنوان رای اول، دهراب پور به عنوان سرلیست اصولگرایان و اکبری به عنوان رئیس فعلی شورای شهر و سرلیست اعتدالگرایان بالاتر است و مردم نظاره گر بازیگردانی هر 7 نفر هستند.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=234185
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. تحليل گر سياسي گفت:

    شوراي شهر ياسوج به اصلاح طلبي و اصول گرايي نيست.
    بستگي به زد و بندها و قدرت مالي دارد.

  2. روستا گفت:

    سابقه نشون داده که توی شهر ما خبری از اصلاح طلب یا اصول گرا نیست انچه مهم است این که هر کس بتونه از دیگری امتیاز بگیره اون بظاهر برنده . اینده قضاوت خواهد کرد وعملکرد ها را خواهیم دید وشهرمان به خاموشی خواهد رفت

  3. احمدپورگنجه ای گفت:

    انشااله ک هرتصمیمی بگیرند به نفع مردم وبه صلاح شهرمان باشد برای همه شون آرزوی سربلندی دارم

  4. دانشجو گفت:

    تحليل بسيار آبكي بود بدون هيچ شناخت و بررسي

  5. سید گفت:

    شورا چپ و راست نداره
    باید همه منافع شخصی رو کنار بذارن و فکر شهرمان باشند

  6. سعيد گفت:

    با توجه به اين تحليل ابكي
    چرا اكبري به اصطلاح اصلاح طلب با اكبري تبار اصولگرا در يك دسته هستند؟

  7. فریبرز گفت:

    استان ما نشون داده چپ و راست سرش نمیشه. و سیاسیون ما امشب چپن و فردا راست و برعکس، دقیقا مثل مسابقه گرنا که یار کشی می کنند یه عده میگن من چپم و یه عده راست

  8. افشین گفت:

    تحلیل بسیار زیبایی بود…

دیدگاه شما