دوشنبه 8 خرداد 1396 - 8:00

مصرف روزانه‌ی ایبوپروفن و افزایش احتمال خطر حمله قلبی

مجله بویر نیوز- یک مطالعه‌ی علمی بزرگ هشدار می‌دهد که مصرف مسکن‌های رایج (روزانه یک عدد) می‌تواند احتمال خطر حمله‌ی قلبی را تا 50 درصد افزایش دهد.

متخصصان، قریب به 450 هزار فرد بزرگسال را که داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID) مصرف می‌کردند، مورد بررسی قرار دادند.

این محققان قرص‌های محبوب قابل فروش بدون نسخه همچون ایبوپروفن و قرص‌های قابل فروش فقط با تجویز پزشک همچون دیکلوفناک را در این پژوهش لحاظ کردند.

هر دوی این قرص‌های مسکن توسط میلیون‌ها نفر برای مواردی مانند سردرد، کمردرد و آرتروز استفاده می‌شوند.

بر اساس این مطالعه‌ی علمی که در مجله‌ی «The BMJ» منتشر شده است، اثر این داروها روی احتمال خطر وقوع حمله‌ی قلبی تقریباً بلافاصله است. اما این اثر ماندگار و طولانی مدت نیست و با گذشت زمان از بین می‌رود.

مطالعات پیشین نشان داده‌اند که این مسکن‌های رایج، احتمال خطر ایست قلبی را تا 33 درصد افزایش می‌دهند.

دانشمندان نگران هستند که این داروها شاید باعث نازک شدن عروق خونی و افزایش نگهداری مایعات و در نهایت تغییر فشار خون شوند.

متخصصان کانادایی دریافتند که مصرف هر دوز منظمی از ایبوپروفن به مدت یک تا هفت روز، منجر به ایجاد تغییراتی تا 48 درصد می‌شد. این تغییرات در مورد دیکلوفناک به 50 درصد و در مورد ناپروکسن به 53 درصد می‌رسید.

مصرف قرص‌های قوی‌تر، بسیار خطرناک‌تر بود اما مصرف مسکن‌ها برای مدتی بیش از یک ماه، احتمال خطر را به طور قابل توجهی تغییر نمی‌داد.

میشل بالی (Michèle Bally)، سرپرست اصلی این پژوهش از دانشگاه مرکز تحقیقاتی بیمارستان مونترال گفت: «این مطالعه نشان می‌دهد که احتمال خطر حمله‌ی قلبی در تمام داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID) رایج در همان روز اول تا روز هفتم مصرف، شروع می‌شود. ما همچنین دریافتیم که هر دوزی می‌تواند احتمال خطر را بین 20 تا 50 درصد افزایش بدهد، بنابراین مردم باید گزینه‌های جایگزین را در زمان درمان درد و التهاب در نظر بگیرند.»

وی همچنین گفت: «آیا افراد می‌توانند فیزیوتراپی یا پاراستامول (استامینوفن) را جایگزین کنند؟ مطالعه‌ی ما از توصیه‌های مربوط به مصرف کمترین دوز اثرگذار دارو‌های ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID) برای برهه‌های زمانی کوتاه مدت حمایت می‌کند.»

هر ساله، حدود 190 هزار نفر در بریتانیا به دلیل حمله‌ی قلبی به اورژانس بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند.

دکتر مایک نپتون (Mike Knapton) از انجمن قلب بریتانیا گفت: «این مطالعه‌ی انجام شده در مقیاس بزرگ، به طرز نگران‌کننده‌ای این موضوع را که چگونه شما در کمترین زمان پس از شروع مصرف داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی در خطر حمله‌ی قلبی می‌گیرد، برجسته می‌سازد. چه این داروها توسط پزشک تجویز شده باشد و چه اینکه شما آنها را بدون نسخه خریداری کرده باشید، باید از خطرات احتمالی مصرف این داروها آگاه باشید و بدانید که داروهای جایگزین را باید در صورت امکان مد نظر قرار دهید.»

دکتر آمیتاوا بانرجی (Amitava Banerjee) متخصص قلب و مشاور افتخاری دانشگاه یو سی ال (UCL) گفت: «افزایش احتمال خطر حمله‌ی قلبی توسط داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی به این معناست که هم پزشکان و هم مردم باید فواید و مضرات مصرف این داروها را در هنگام تجویز، مورد توجه قرار دهند.»

البته دکتر جان اسمیت (John Smith) رئیس اجرایی انجمن اختصاصی بریتانیای کبیر (Proprietary Association of Great Britain) معتقد است که نباید در این مورد به مردم هشدار عمومی داده شود.

وی همچنین گفت که این مطالعه روی مصرف مقادیر زیاد تمرکز داشته است که این مقادیر فقط توسط پزشکان قابل تجویز هستند.

دکتر جان اسمیت در ادامه گفت: «مردم اگر این داروها را برای مدت کوتاهی استفاده می‌کنند، نباید به دلیل نتایج این پژوهش، در مورد مصرف بدون نسخه‌ی داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی نگران باشند.»

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=233922
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما