دوشنبه 1 خرداد 1396 - 2:33

موثرترین فرد ستاد روحانی در قبولی وی چه کسی بود؟ (+اسناد و تصایر)

گروه سیاسی – انتخابات ریاست جمهوری اگرچه با نتیجه شیرینی برای دکتر حسن روحانی رقم خورد، اما شاید سخت ترین روزهای کاری وی در این مسند هم بود.

به گزارش «بویر نیوز»، در این کارزار که اصولگرایان با تمام قوا برای به دست گرفتن قوه مجریه به صحنه بازگشته بودند، تلاش برای عبور از دولت به حدی بود که کار از نقد و سیاه نمایی از عملکرد گذشته بود و دروغ و اتهام نیز علیه دولت به وفور گفته و منتشر می شد و ضعف اطلاع رسانی تیم دولت در چهارسال گذشته نیز فضا را برای پذیرش اتهامات علیه دولت مهیاتر می کرد.

اما با شکل گیری ستادهای انتخاباتی در کمال تعجب برای اولین بار یکی از نمایندگان شاخص مجلس سمت مهمی در ستاد رئیس جمهور گرفت؛ محمدعلی وکیلی روزنامه نگار برجسته و عضو هیئت رئیسه مجلس به سمت سخنگوی ستاد دکتر روحانی منصوب شد.

وکیلی که پیش از این سمت و در چهارسال گذشته بارها در مناظرات تلویزیونی، دانشگاهی و در سرمقاله های متعدد خود کاملا شفاف از دولت دکتر روحانی حمایت می کرد و در حالی که جایگاه مهمی در مجلس دارد، این مسئولیت را قبول کرد.

اگرچه نوع حمایت و جانبداری از کاندیداها برای نمایندگان و بخصوص مسئولین ستادی هزینه بر است اما وکیلی بی پروا مسئولیت خطیر سخنگویی ستاد روحانی را پذیرفت تا نشان دهد نه تنها در اندیشه بلکه در عمل به راه اعتدال و دولت تدبیر و امید معتقد است و ریسک بزرگی را مرتکب شد.

این ایام مسئولیت در ستاد روحانی باعث شد تا وی در زمره تاثیرگذارترین شخصیت هایی قرار گیرد که منجر به پیروزی دکتر روحانی در انتخابات شد.

سخنرانی های بی پروای وکیلی در طول چند سفر استانی به نمایندگی از ستاد مرکزی روحانی کم کم یخ هواردارن دولت را آب کرد تا حمایت ها از دولت یازدهم با سخنرانی های محکم به موجی همه گیر در سراسر کشور تبدیل شود.

وکیلی با ورود به ستاد روحانی عملا راه را برای سایر نمایندگان باز کرد تا تعداد زیادی از دیگر نمایندگان هم علاوه بر اعلام حمایت خود از دولت یازدهم به کارهای ستادی مشغول شوند و در ستادهای مرکزی و استانی مسئولیت بپذیرند و نقش محوری ایفا کنند.

اما با شروع مناظرات نقش وکیلی در پیشبرد اهداف ستادی نمایان تر شد و وی در نشست های خبری که بعد از هر مناظره برگزار می کرد، به بیان ناگفته های پرداخت که فرصت مناظرات اجازه بیان آنها را نمی داد و در عین حال با اتهامات و فضاسازی هایی که علیه دولت ایجاد می شد، مقابله می کرد.

سواد رسانه ای و جایگاه ویژه ای که وکیلی در میان رسانه ها دارد، باعث شد تا سخنان وی که با ظرافت و حساسیت خاصی بیان می شد همواره در کانون توجه رسانه ها قرار گیرد و از این حیث عملکرد سخنگوی ستاد هیچ کاندیدایی در چند دوره اخیر ریاست جمهوری را نمی توان با عملکرد وی مقایسه کرد و همین ایفای نقش باعث شد تا بخش عمده ای از فضای رسانه ای و مجازی معطوف به موضع گیری های وی باشد.

وکیلی در جایگاه سخنگوی ستاد روحانی دو مسولیت بر عهده داشت، اول اینکه به ارائه اخبار و تبیین مواضع ستاد بپردازد و دوم نیز در قامت نقد رقبای انتخاباتی ظاهر شد.

وی در این زمان کوتاه با همان دانش رسانه ای به نحو مطلوبی توانست ناگفته های عملکرد دولت یازدهم را برای جامعه بازگو کند؛ در واقع کاری که تیم اطلاع رسانی در چهارسال انجام نداد، وکیلی در مدت کوتاهی انجام داد و از طرفی بحث های مهمی که در مناظره ها گفته نشد را افشا کرد.

وکیلی با هوش و دانش خود کاری کرد که تقریبا در انتخابات تعیین کننده بود؛ هر چه رقبا فضاسازی می کردند و عملکرد دولت را سیاه نشان می دادند تا پس از آن بتوانند با وعده وعید های خود رای مردم را جذب کنند، وی آنها را با یک جمله خنثی می کرد.

بطور مثال وقتی حرف از یارانه 150هزارتومانی و کارانه 250 هزارتومانی شد، وکیلی با اشاره به روند قانونی افزایش یارانه ها و مخالفت مجلس با این وعده ها باعث شد تا ضمن آگاهی بیشتر جامعه، مسئولان بیشتری از جمله رئیس مجلس در قبال این موضوع موضع گیری کنند و دیگر این وعده ها حتی مطرح هم نشد.

حساس کردن جامعه به عواقب برخی شعارهای پوپولیستی همچون افزایش قیمت بنزین در صورت افزایش یارانه و تبعات آن و موج های بعدی که راه افتاد تا وعده های بی غیرکارشناسی و عوام گرایانه رنگ ببازد از دور خارج شوند.

اما جای این سوال پیش می آید که چرا ستاد رئیس جمهور، وکیلی را به عنوان سخنگو منصوب کرد و چرا وی بی هیچ ابایی به بیان واقعیاتی از رقبا و مسائلی پیرامون آنها می پرداخت که شاید اگر فرد دیگری بود جرات بیان این مسائل را نداشت؟

پاسخ اینست که دکتر محمدعلی وکیلی فردی سالم و شفاف است که در کارنامه خود هیچ نقطه سیاهی ندارد و به همین دلیل در نقدهایش بی پروا بی بود و ریگی به کفش خود نمی دید که بخواهد در قبال مسائل مماشات بخرج دهد و به همین دلیل رقبا نیز نتوانستند از او خرده ای بگیرند و حتی جایی برای اتهام زدن هم نداشت.

با همه این تفاسیر و با همه آنچه که گفته شد وکیلی در جایگاه سخنگوی ستاد روحانی مطالب تحلیلی هم بیان می کرد؛ از جمله بوی خرداد 76 به مشام می رسد و چند نکته تحلیلی دیگر؛ برخی بوقوع پیوستند و برخی دیگر هم شاید در راه هستند.

در ادامه به بریده برخی رسانه های از سخنان وکیلی اشاره خواهد شد:

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=233559
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. فلونی گفت:

    درود خدا بر شیر مرد اصلاح طلب بویراحمد دکتر وکیلی

  2. مرادیان گفت:

    زنده باد دکتر وکیلی زنده باد اصلاحات زنده باد شهامت و صداقت و صراحت و انسانیت. زنده باد ایران

  3. سید گفت:

    زنده باد مرد اصلاح طلب زاگرس نشین، مردی از خطه راست گویان دناهمیشه سرافراز، افتخار قوم لر، خودت وتاجگردون به بهترینها برسید.

  4. مجیدیان گفت:

    زنده و پایدار بمانی مرد غیرت و تعصب

  5. سرپاریو گفت:

    البته نباید نقش بزرگوارینه هم انکار که.توهین و تخریبلش هم نقش موثری در قبولی روحانی داشت

  6. چاوشی گفت:

    من حقیقتا به ایشون افتخار میکنم

  7. رضا بی باک گفت:

    دکتروکیلی مردعمل شجاعت وعبرمردبویر درایران نشان افتخاراستان کهگیلویه وبویراحمدهستندفعالیتها وصداقت ایشان مهمترین فاکتورپیروزی دولت تدبیر وامیددراین دوره بود

  8. دوست هم رزم گفت:

    افرین بر این جانباز شجاع و فداکار

دیدگاه شما