شنبه 30 اردیبهشت 1396 - 14:44

تحلیل نتیجه انتخابات به قلم دکتر وکیلی: «نهضت عقلانيت»

دکتر محمدعلی وکیلی عضو هیات رئیسه مجلس و سخنگوی ستاد انتخاباتی دکتر روحانی در یادداشتی کوتاه به تحلیل نتایج انتخابات ریاست جمهوری پرداخت.

به گزارش «بویر نیوز»، متن این یادداشت بدین شرح است:

بسمه تعالي

خيز خيره كننده‌ی مردم در روز جمعه و خلق حماسه‌ی ماندگارِ حضور، سه پيروز داشت. پيروز اول، مردم بود كه رای شان خوانده شد و در نوشتنِ سرنوشتِ خود شريک شدند. پيروز دوم، نظام اسلامی بود كه توانست اين سطح از مشاركت را برانگيزاند و پايه های مشروعيتِ خود را در زمينِ مشاركتِ ملتِ سفت كند.
پيروز سوم اما، نهضت عقلانيت بود. مردم در اين انتخابات، با دو رويكرد روبه رو بودند. آنان رويكردی را برگزيدند كه با عقلانيت، اصلاحات و اعتدال، بيشترين پيوند را داشت.
می توان گفت، اقبالی كه به گفتمانِ پيروز شد، ذائقه ملت را نشان مي دهد. نشان می دهد كه مردم نمی خواهند كشور به دوران ماجراجويی در سياست خارجی باز گردد. نشان می دهد كه تراز فرهنگ سياسي ملت، به دوران پساپوپوليسم رسيده است. اين اقبال نشان از آن دارد كه مردم، مخالف بازگشت كشور به تندروی هستند. در اين انتخابات، ملت وعده های بلند معشيتی را پس زدند و دل به وعده های كوچک اما “به‌قاعده” سپردند.
ملت، سخنان تلخِ مطابق هنجارهای عقلی و علمی را بر وعده های شيرين اما خلافِ قاعده و هنجار ترجيح دادند. مردم، زندگی سخت اما به سامان را بر وعده زندگی آسانِ بی سامان ترجيح دادند. ملت با اين انتخابِ خود، آرامش، ثبات، تعادل، عقلانيت، اميد به آينده و واقع گرايي را بركشيدند و عدم تعادل، تندروی و فانتزيسم را پس زدند. ملت نشان داد كه با سيره‌ی آن تازه سفر كرده همدل تر است تا با سر و صدای مدعيان تازه از راه رسيده!
خلاصه، رأی قاطع مردم در اين انتخابات، پيام های بسياری دارد كه در مجال خود بايد به آن پرداخت. اين انتخابات، يكی از مهمترين انتخابات های جمهوری اسلامی بود. شايد تا مدت ها سطح اهميت آن مشخص نشود اما دامنه تأثير اين آرا، شايد تا چندين دهه از آينده ایران را در بر بگيرد.

محمدعلی وکیلی

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=233267
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ناشناس گفت:

    خسته نباشید افتخار اصلاحات

  2. ناشناس گفت:

    درود بر دکتر وکیلی عزیز افتخاراستان کهکیلویه وبویر احمد دانشمند بزرک مرد علم واندیشه مرد فرهنگ وقلم مرد زکاوت وهوشیاری تبریک به حضرتعالی واندیشه بلندت

دیدگاه شما