چهارشنبه 27 اردیبهشت 1396 - 15:26

فردا، حاصل تصمیم امروز

پدرام ئیلانی

پدرام ئیلانی – از روزگار مدنی شدن جوامع و شهریت یافتن آنها، رسم بر آن بوده که افرادی از نخبگان جامعه که بیش از سایرین توان تصمیم سازی و تصمیم گیری داشته اند، نقش هدایت امور شهری را عهده دار شوند.
در سراسر دنیا پارلمان های شورای شهر نقش تصمیم سازی در خصوص مدیریت شهری اعم از مبلمان شهری، معابر و خیابان های شهری، مکان یابی اماکن تجاری، مجتمع های تفریحی، فرهنگی، پارک ها و فضای سبز و اصناف و …. را بر عهده داشته اند و با انتخاب شهرداری متخصص و کارآمد نقش محوری را در پیشبرد اهداف شهری ایفا می کنند.
در حال حاضر چهار دوره از تاسیس شورای شهر یاسوج می گذرد و انتخابات پنجمین دوره شورای اسلامی نیز در پیش روی قرار دارد. تاکنون افراد بسیاری موفق به تکیه دادن بر کرسی های شورای شهر گشته اند. از حق نگذریم خدمات ارزنده ای نیز ارائه داده اند، اما از این نکته هم نباید غافل شد که می توانستند خدمات مطلوب تری نیز ارائه نمایند. برخی از این افراد تنها برای خدمت پا به میدان نهادند و وارد شورای شهر شدند و برخی از راه یافتگان نیز به بهانه خدمت و برای رانت خواری به این شورا ورود کردند. شهر یاسوج اکنون بیش از آن که از حیث ریخت شناسی شهری دارای نقاط قوت باشد، دارای نقاط ضعف است و بیشتر به دهکده ای پیشرفته می ماند و دلیل آن حضور افراد غیر متعهد و غیر متخصص در این شورا می باشد. تعهد زمانی معنا می یابد که شخص ارقی خاص و ویژه به منطقه داشته باشد و نسبت به مردم احساس دین و تکلیف نماید و این تعهد تا زمانی که شخص، بومی منطقه و فرزند آن آب و خاک نباشد به سادگی میسر نخواهد شد. شخص کاندیدا باید نسبت به فرهنگ، سنن و آداب و رسوم، نیازها و اولویت های منطقه آگاهی کامل داشته باشد و سلیقه مردمی را که به وی اعتماد کرده اند، بداند. نقاط قوت و ضعف شهر را بداند و برای توسعه شهر برنامه های مناسب و راهبردی داشته باشد.
امروز بسیاری از مردم نقاط ضعف شورای اسلامی شهر یاسوج در سال های گذشته را به خوبی شناخته اند و باید برای انتخابات پنجمین دوره این شورا تمام تلاش خویش را بکار بندند تا افرادی اصلح و توانمند بر کرسی های این شورا جلوس نمایند. بهتر است افرادی به عنوان نماینده مردم وارد به این شورا شوند که بومی منطقه باشند و نسبت به اعتمادی که به آنها شده است تعهد داشته باشند. زیرا که اغلب، منتخبین غیربومی، تعهد و ارقی نسبت به شهر و دیار یاسوج ندارند و تنها به منظور رانت طلبی و خودی نشان دادن پای به این عرصه نهاده اند و نمی توانند دلسوز مردمی باشند که از دیرباز ریشه در این آب و خاک داشته اند. تعهد و تخصص باید مهمترین ملاک افراد برای این انتخاب باشد و مردم نباید خود را درگیر تبلیغات دروغین و پر زرق و برق بسیاری از کاندیداها نمایند. برخی از کاندیداها در تبلیغات خویش از برندهای سیاسی و احساسات مردم سواستفاده می کنند، غافل از آنکه شورای شهری همچون یاسوج نقشی در تصمیمات سیاسی و یا کلان مملکتی ندارد و تنها به حوزه عمرانی و اگر فرصتی پیش آید حوزه اجتماعی شهر می پردازد. به همین دلیل است که بیشترین تاکید بر تخصص و تعهد شده است. در انتها مردم باید بدانند که هر آنچه که فرداها پیش آید نتیجه تصمیمی است که امروز اتخاذ نموده اند.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=232516
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما