دوشنبه 1 خرداد 1396 - 8:00

ساخت اولین ابررایانه حافظه‌محور جهان

مجله بویر نیوز- دانشمندان موفق به ساخت نمونه‌ اولیه نخستین ابررایانه حافظه‌محور جهان شدند.

به گزارش ایسنا به نقل از گیزمگ، برای این‌که ابررایانه‌ها بتوانند با حجم زیاد داده‌های دنیای دیجیتال سر و کار داشته باشند، تولیدکنندگان رایانه آن‌ها را به تعداد زیادی از هسته‌های پردازشگر مجهز می‌کنند؛ در حال حاضر قدرتمندترین ابررایانه دنیا مجهز به بیش از 10 میلیون هسته است.

به تازگی شرکت امریکایی Hewlett Packard Enterprise (HPE) رویکرد جدیدی پیش گرفته و حافظه را در مرکز ابررایانه جدید خود قرار داده و نمونه اولیه آن با عنوان «ماشین» (The Machine) را معرفی کرده است.

رایانه‌های کنونی مجهز به مجموعه‌ای از پردازشگرها هستند که در هر بار می‌توانند یک مسؤولیت را انجام ‌دهند، گرچه می‌توان آن‌ها را به هسته‌های بیشتری تقسیم و در نهایت چند مسؤولیتی کرد، اما چون هر پردازشگر عمدتا به بسته‌های کوچک حافظه خود متکی است، ارتباط بین پردازشگرها با یکدیگر وقت و انرژی زیادی هدر می‌دهد.

پیشرفت‌هایی در این زمینه با هدف سرعت بخشیدن به این فرآیندها در حال انجام است، اما موانعی بر سر راه است. به تازگی شرکت HPE آنچه فناوری «محاسبات حافظه‌محور» (Memory-Driven Computing) می‌خواند را در قلب معماری ابررایانه جدید جای داده که این فناوری به همه پردازشگرهای موجود در سیستم، دسترسی برابر به حافظه را می‌دهد.

نمونه اولیه ابر رایانه جدید بزرگ‌ترین سیستم تک‌حافظه دنیا لقب گرفته که از حافظه غیرفرار (NVM) استفاده می‌کند. در این ابررایانه، داده در یک مکان پردازش و ذخیره می‌شود و نیازی به ارسال آن به بخش‌های مختلف سیستم نیست.

همچنین به جای این که هر جزئی از طریق سیستم interconnect خود با اجزای دیگر ارتباط برقرار کند، فناوری «محاسبات حافظه‌محور» از پروتکل جهانی استفاده می‌کند و این امر ابررایانه «ماشین» را کارآمدتر می‌کند.

در این ابرریانه، ارتباط بین‌ نودها از طریق فوتونیک سرعت می‌گیرد و به جای ارسال اطلاعات در شکل الکترون و از طریق سیم‌های مسی، فوتونیک به سیستم، امکان مخابره نور از طریق روبان‌های فیبر نوری را می‌دهد؛ این موضوع سیستم interconnects را کوچک‌تر، سریع‌تر، خنک‌تر و از لحاظ انرژی کارآمدتر می‌کند.

«ماشین» قابل مقیاس‌بندی است و شرکت HPE اعلام کرده نسخه‌های آتی آن قادر به ذخیره‌سازی چهار هزار و 96 یوتابایت (YB) داده خواهند بود. هر یوتابایت، بیش از یک تریلیون ترابایت است.

این کارآیی، امکان دسترسی به مقدار بالای داده‌ به صورت همزمان را خواهد داد و چنین سیستمی در مراکز داده و سفرهای فضایی کاربرد خواهد داشت.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=232455
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما