یکشنبه 24 اردیبهشت 1396 - 12:02

آغاز روابط اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد با مالزی (+عکس)

به گزارش بویرنیوز، جلسه هماهنگی و کاری هیئت اقتصادی اتاق یاسوج به ریاست جبار کیانی پور در سفارت مالزی با سفیر این کشور در تهران برگزار شد.

در نشست مشترک رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج با سفیر کشور مالزی که با هدف توسعه همکاری‌های دوجانبه اقتصادی و تجاری صورت گرفت، روابط تجاری استان کهگیلویه و بویراحمد، ظرفیت ها و توانمندی های این استان و مالزی در ابعاد مختلف اقتصادی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این نشست گسترش روابط و بررسی راهکارهای توسعه همکاری های اقتصادی بین تجار کهگیلویه و بویراحمد و مالزی مورد مذاکره قرار گرفت، همچنین از سفیر کشور مالزی دعوت به عمل آمد تا از نزدیک استعداد ها و توانایی های استان کهگیلویه و بویراحمد را مشاهده کند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج در این نشست اینگونه به معرفی استان پرداخت: کهگیلویه و بویراحمد تنها یک درصد مساحت کشور را دارد اما با اینحال استانی قدرتمند و غنی است، چرا که ۲۰ درصد نفت کشور،۱۰ درصد آب کشور و ۹ درصد جنگل های کشور در استان ما قرار دارند و شهر یاسوج به عنوان مرکز این استان نیز به پایتخت طبیعت ایران مشهور است.

جبار کیانی پور ادامه داد: بیش از ۲۰۰۰ گونه گیاهی که بالاتر از ۵۰۰ گونه آن دارویی است، می تواند فرصت بسیار خوبی برای تجارت بین دو کشور در خصوص داروهای گیاهی باشد. در این حوزه و محصولات ارگانیک و همچنین محصولات آرایشی بهداشتی با پایه ی گیاهان دارویی می توانیم ارتباط های تجاری خوبی داشته باشیم.

وی افزود: رشته کوه دنا با داشتن بیش از ۴۰ قله بالای ۴۰۰۰ متر در استان ما قرار دارد که شرایط اکوتوریسم این استان را منحصر به فرد کرده است، به دلیل اقلیم چهار فصل کهگیلویه و بویراحمد این استان محصولات خوبی در حوزه باغبانی و جالیزی نیز دارد، وی وجود تاکستان های فراوان و محصولات باغی و گلخانه ای و همچنین محصولات پایین دستی نفت و گاز در مناطق گرمسیری این استان را نیز از استعداد های خوب کهگیلویه و بویراحمد دانست.

کیانی پور به اشتراکات در حوزه مذهب و فرهنگ و همچنین استفاده از غذاهای حلال میان دو کشور اشاره کرد و افزود: ایران قطعا می تواند مقصد بسیار خوبی برای کشور مالزی در حوزه سرمایه گذاری و تجارت باشد، ما در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز علاقه مند هستیم این ارتباط دوجانبه را سریعتر برقرار کنیم.

سفیر کشور مالزی در ایران نیز در این نشست اظهار کرد: تجارت و سرمایه گذاری برای کشور مالزی بسیار مهم است، در همین راستا هدف من این است که پتانسیل های موجود در بخش های سرمایه گذاری و تجارت را در ایران شناسایی کرده تا در این زمینه روابط را گسترش دهیم.

رستم یحیی افزود: در سالهای گذشته تحریم ها موجب شده بود که ارتباط تجار ما با ایران قطع شود و آنها سرمایه گذاری و فعالیت های تجاری خود را در کشور های دیگر ادامه دهند.

وی ادامه داد: اکنون اما با برداشته شدن تحریم های ایران و بدلیل ظرفیت و توانایی های خوب این کشور مانند مساحت، جمعیت و راههای ارتباطی با کشورهای همسایه در منطقه ما بدنبال گسترش همکاری های مشترک با ایران هستیم.

سفیر مالزی که به تازگی مسئولیت سفارت مالزی در ایران را برعهده گرفته است این نشست را قدم اول در خصوص گسترش روابط بین دو کشور قلمداد کرد و افزود: این دیدار برای ما بسیار اهمیت دارد و علاقه مند هستیم این دیدارها بیشتر شده و جلسات تکرار شوند تا توانایی و استعداد های دو طرف را بیش از پیش بررسی کرده و به نتایج خوبی در جهت گسترش همکاری های تجاری مشترک دست یابیم.

رستم یحیی تصریح کرد: شخصا علاقه مند هستم از استان کهگیلویه و بویراحمد دیدار کرده تا با همکاران خود از نزدیک ظرفیت ها و استعداد های موجود در آن را بررسی کنیم و این استان را به تجار و سرمایه گذاران مالزیایی که علاقه مند به فعالیت در ایران هستند معرفی نمائیم.

وی این دیدار را مبنای آغاز ارتباطات بلندمدت فعالان اقتصادی دو طرف ارزیابی کرد و اظهار کرد: با توجه به پتانسیل‌ها و مزیت‌های کهگیلویه و بویراحمد ، مشتاق حضور بیش از پیش فعالین اقتصادی دو طرف در کهگیلویه و بویراحمد هستیم.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=231565
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. احسان چمانده گفت:

    استان به افرادی مانند آقای کیانی با روابط قوی و دانش بالا جهت رایزنی های اقتصادی و رهایی این استان از رکود و بیکاری نیاز دارد و امیدواریم تغییرات اساسی در حوزه روابط و حضور سرمایه گذاران خارجی صورت بگیرد .چون سرمایداران هم استانی سرمایه خود را در جهت فخر فروشی و خرید ماشین های لوکس خارجی با چرخ های اسپرت به کار گرفته اند تا چرخ های اقتصاد این استان بن بست.

دیدگاه شما